Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: اعزام ۱۵ جنگنده چینی به اطراف جزیره تایوان، هشدار درباره زمستان سخت و رکود بزرگ اقتصادی در اروپا، هشدار کره شمالی درباره رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی، فرود هواپیمای اسرائیلی در ریاض و بالا گرفتن تنش و جنگ قدرت میان نتانیاهو و لاپید، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعزام ۱۵ جنگنده چینی به اطراف جزیره تایوان

روز دوشنبه، ارتش چین، پنج فروند کشتی جنگی و ۱۵ فروند جنگنده خود را به اطراف تایوان اعزام کرد.

به گزارش منابع خبری، وزارت دفاع تایوان از شناسایی پنج فروند کشتی جنگی و ۱۵ هواپیمای نظامی ارتش چین در روز دوشنبه خبر داد و مدعی شد که نیروهای مسلح تایوان، وضعیت را زیر نظر گرفته و با هواپیماها، شناورهای دریایی و سامانه‌های موشکی، آماده هرگونه حمله احتمالی هستند.

به دنبال سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و استقبال مقامات ارشد تایوان از او در این جزیره، مسئولان ارشد چین که بارها به آمریکا و جدایی طلبان تایوانی درباره نادیده گرفتن اصل «چین واحد» هشدار داده‌اند، اقداماتی از قبیل برگزاری رزمایش‌های نظامی را در پیش گرفته‌اند.

پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

این گزارش حاکی است، نیروهای مسلح تایوان به تازگی بازبینی رزمایش‌های دریایی و هوایی بی‌سابقه چین در اطراف تایوان را آغاز کرده‌اند. یک منبع نظامی تایوان گفت که این بررسی بازخورد ضروری را برای تجزیه و تحلیل چگونگی عملکرد نیروهای چینی در یک حمله واقعی ارائه خواهد کرد.

این در حالی است که یک رسانه چینی نیز در گزارشی تحلیلی نوشت که توانمندی تسلیحاتی و تجهیزات نظامی چین به قدری در یک دهه گذشته تقویت شده که ارتش این کشور را به یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان تبدیل کرده است.

در بزرگداشت نود وپنجمین سالگرد بنیانگذاری «ارتش آزادیبخش خلق» چین،‌ روزنامه «چاینا دیلی» مجموعه‌ای از  تفکر «شی جین پینگ» در مورد تقویت ارتش و بیان ایده‌های اصلی آن از زوایای مختلف منتشر می‌کند.

در این گزارش آمده است که در جریان رزمایش‌های اخیر ارتش آزادیبخش خلق چین، انواع گوناگونی از سخت‌افزارهای پیشرفته همچون موشک بالستیک فراصوت «دی اف-۱۷» و هواپیمای سوخت‌گیری هوایی «وای -۲۰» مستقر کرد.

برآوردهای جدید نیز گسترش نظامی مداوم چین را نشان می‌دهد، به طوری که نیروی دریایی ارتش چین دارای منابعی است که تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند تا پنج فروند ناو هواپیمابر و ۱۰ زیردریایی موشک انداز اتمی را به کار گیرد.

به نوشته وبگاه «نیروی دریایی آمریکا» به نقل از اندیشکده «مرکز ارزیابی راهبردی آمریکا» ارتش چین منابع لازم برای ادامه نوین‌سازی خود در دهه ۲۰۲۰ را دارد. برای نیروی دریایی ارتش چین، این می‌تواند به ناوچه‌ها، قایق‌های موشکی و زیردریایی‌های برقی دیزلی تبدیل شود که می‌توانند برای دفاع منطقه‌ای و همچنین فشار بر تایوان مورد استفاده قرار گیرند، زیرا چین قصد دارد این جزیره را با سرزمین اصلی متحد کند.

هشدار درباره زمستان سخت و رکود بزرگ اقتصادی در اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اروپایی‌ها برای یک زمستان سخت بدون عرضه گاز روسیه، خود را آماده می‌کنند که بخشی از پی‌آمدهای جنگ اوکراین است.

به نوشته این گزارش، مردم لتونی از پایان ماه جولای، زمانی که روسیه، عرضه گاز به این کشور حوزه دریای بالتیک را قطع کرد، در حال وفق دادن خود با این شرایط هستند. آنها می‌دانند که در ماه‌های آینده چه چیزی انتظار آنها را می‌کشد.

جوونز راتینیکس که ساکن «رزکنه»، شهری در لتونی در مرز روسیه، است، می‌گوید: «قیمت انرژی آن قدر زیاد است که ما قبلا آب گرم لوله شهری را قطع کرده و دیگ آب گرمکن خود را نصب کرده‌ایم.»

این مرزبان بازنشسته توضیح داد: «استفاده از آب گرم در زمانی که نیاز داریم، ارزان تر از زمانی است که پیوسته برای آن هزینه بپردازیم.»

راتینیکس افزود، سیاستمداران باید متوجه باشند زمانی که هزینه قبوض انرژی افزایش می یابد، مردم انتظار کمک دارند.

وی هشدار داد، با توجه اینکه انتخابات در اکتبر برگزار می‌شود، «بهتر است آنها برای ماه گرمایش تامین کنند، در غیر این صورت ما آنها را می‌سوزانیم.»

بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان نیز پیش از این گاز دریافتی از روسیه را قطع کرده‌اند، در حالی که سایر کشورها با کاهش شدید عرضه گاز مواجه شده‌اند.

ارسال گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم از پایان ماه جاری برای چندین روز متوقف خواهد شد که دومین توقف در این تابستان است.

در ادامه این گزارش آمده است، درحالی که به ظاهر این توقف برای تعمیر و نگهداری این خط لوله است، برلین، مسکو را به توقف صادرات گاز در تلافی تحریم‌های غرب متهم می‌کند.

به گفته کارشناسان، در مجموع، عرضه گاز به اروپا نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد کمتر شده است.

* تجربه نخستین بحران انرژی جهانی واقعی

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت، دولت‌های سراسر اروپا رغبتی به سرد شدن رادیاتورهای خانه‌ها و توقف فعالیت کارخانه ها ندارند.

اما بسیاری معتقدند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از منابع انرژی به عنوان سلاحی راهبردی برای فشار وارد کردن به کشورهایی که مسکو را تحریم کردند، استفاده می‌کند.

کاهش عرضه گاز سبب شد تا قیمت این سوخت و همچنین قیمت برق، با توجه به اینکه بسیاری از نیروگاه های برق با گاز کار می‌کنند، به شدت افزایش یافت.

در عین حال، افزایش قیمت نفت مسائل را پیچیده تر کرده؛ حتی با اینکه قیمت نفت اخیرا تا حدی کاهش یافته است.

فاتح بیرول، مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته گفت: «جهان در حال تجربه اولین بحران انرژی واقعی در تاریخ است.»

وی افزود: «وضعیت، به ویژه در اروپا که در کانون آشفتگی بازار انرژی قرار دارد، خطرناک است.»

به نوشته این گزارش، گاز طبیعی برای بسیاری از کشورها، به ویژه آلمان که برای صنایع سنگین خود به آن نیاز دارد، آنقدر مهم است که این کشور از تحریم‌های اروپا علیه روسیه معاف شد.

در مقابل، زغال سنگ مشمول یک تحریم کامل گشت، در حالی که برای نفت، یک تحریم تدریجی اعمال شد.

* رکود اقتصادی در انتظار اروپا

عرضه گاز روسیه به آلمان از خط لوله «نورد استریم یک»، در حال حاضر به شدت کاهش یافته است.

مت آکسنفورد، اقتصاددان واحد اطلاعات اکونومیست در این رابطه گفت: «ما اکنون فرض می کنیم، جریان گاز روسیه به اروپا از طریق «نورد استریم یک»، در ماه های آینده، بین صفر تا ۲۰ درصد در نوسان باشد.»

وی افزود، این امر به رکود اقتصادی در اروپا در زمستان ۲۰۲۲-۲۰۲۳ منجر خواهد شد.

آکسنفورد در ادامه توضیح داد: «با توجه به زیرساخت فعلی گاز، آلمان نمی تواند کاهش ۸۰ درصدی گاز روسیه را بدون کاهش چشمگیر در تقاضا جبران کند که این امر به رکود در طول زمستان منجر خواهد شد.»

به گفته این اقتصاددان، با توجه به اینکه آلمان مرکز زنجیره‌های تامین صنعتی است، این امر در سراسر اروپا تأثیر منفی خواهد داشت.

کسب‌ وکارها، پیش از خانوارها از این کاهش عرضه متحمل سختی می شوند و دولت‌ های فرانسه و آلمان هم ‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که چه کسی در ابتدا باید آسیب ببیند اما به مردم عادی نیز گفته می شود که باید خود را با واقعیت جدید وفق دهند.

اتحادیه اروپا به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه اعلام کرده است، باید مصرف گاز خود را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

ایتالیا در اوایل سال جاری، اقداماتی را که «عملیات ترموستات» نامید، به راه انداخت تا گرمایش و تهویه مطبوع در مدارس و ساختمان‌های عمومی را کاهش دهد. اسپانیا و آلمان نیز از این روند پیروی کرده‌اند.

پویش تابستانی آلمان نیز بر کم کردن تهویه هوا در حمل و نقل عمومی و خرید سر دوش های کم مصرف حمام بیشتر متمرکز بود. چندین شهر دمای استخرهای خود و نور شهری را کاهش دادند.

* خانواده‌ها توان پرداخت افزایش هزینه انرژی را ندارند

در ادامه این گزارش آمده است، فرانسه قیمت گاز را برای افراد تغییر نداده است اما در آلمان، قبوض انرژی برای خانوارها سالانه چند صد یورو افزایش می یابد.

با توجه به اینکه زمستان سختی در پیش است، مرکز مشاوره مصرف کنندگان در ایالت نوردراین-وستفالن اعلام کرد، در تاریخ ۴۰ ساله خود هرگز به این اندازه شلوغ نبوده است.

سخنگوی این مرکز گفت، بسیاری از مردم نگران هستند برقشان قطع شود، زیرا نمی توانند قبوض را پرداخت کنند. برخی دیگر به دنبال جایگزین کردن نفت یا گاز با پنل های خورشیدی هستند و در عین حال، برخی دیگر به زغال سنگ روی آورده‌اند.

وی توصیه کرد، مستاجران باید زودتر پول کنار بگذارند و با صاحبخانه خود صحبت کنند. «با وجود این، خانوارهای زیادی وجود خواهند داشت که نمی توانند افزایش هزینه انرژی را پرداخت کنند.»

* بازگشت به عصر زغال‌سنگ

در همین حال، فرانسه در حال احیای یک پویش ضد بیهوده مصرف کردن (صرفه‌جویی) است که نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ به‌ راه افتاد. برای مثال، مغازه هایی که از تهویه مطبوع استفاده می‌کنند، باید درهای خود را بسته نگه دارند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

در عین حال، با وجود آلایندگی بسیار زغال سنگ، هجوم زیادی به سمت این سوخت وجود دارد.

همچنین، با وجود اعتراض فعالان محیط زیست، دولت فرانسه در تصمیم خود برای تعطیلی یک ایستگاه فعال با سوخت زغال سنگ تجدید نظر کرده است.

هشدار کره شمالی درباره رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی

یک نشریه دولتی کره شمالی روز دوشنبه از برگزاری رزمایش بین کره جنوبی و آمریکا به شدت انتقاد کرد و آن را تنش زا خواند.

به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی کره» «ریومیونگ»، از رسانه‌های نزدیک به دولت کره شمالی روز دوشنبه در تحلیلی دولت «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی را به دلیل پیشبرد آنچه که آن را تمرین جنگ خواند، مورد انتقاد قرار داد.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی و آمریکا پس از چند سال کاهش یا توقف رزمایش‌های مشترک، دور جدیدی از تمرینات نظامی را شروع ‌کردند.

ریومیونگ هشدار داد که این وضعیت اغتشاش ناشی از رویارویی شبه جزیره کره را که از قبل ناآرام بود در آستانه جنگ خواهد برد و سئول و واشنگتن را به دست داشتن در یک تحریک نظامی و تشدید تنش متهم کرد.

وزارت دفاع کره جنوبی در گزارش اعلام سیاست‌های خود آورده است که قصد دارد، رزمایش ترکیبی مشترک را با آمریکا را از سرگیرد.

آمریکا و کره جنوبی همچنین رزمایش‌هایی شامل استفاده از ناو‌های هواپیمابر و کشتی‌های آبی خاکی برگزار خواهند کرد و به جای شبیه‌سازی رزمایش‌ها که طی سال‌های اخیر انجام می‌شد، به اجرای تمرینات میدانی و اجرای سناریوهای جنگ برمی‌گردند.

این دو کشور قصد دارند در ماه‌های آگوست و سپتامبر (اواخر مرداد تا پایان شهریور) ۱۱ رزمایش برگزار کنند که یکی از آن‌ها رزمایش بزرگ مرکز تمرینات رزمی کرده بوده و نام این رزمایش از «نگهبان آزادی اولچی» به «سپر آزادی اولچی» تغییر کرده است.

کره شمالی ظرف ماه‌های گذشته تعداد آزمایش‌های موشک‌های دارای قابلیت کلاهک اتمی به شکل بی‌سابقه‌ای را افزایش یافته و یون درباره آزمایش اتمی هفتم این کشور هشدار داده است.

تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ و سئول در حالی رو به افزایش گذاشته که پیشتر نمایندگی دائم کره شمالی در سازمان ملل هشدار داد هیچ کسی حق ندارد از این کشور به دلیل استفاده از حق دفاع از خود با تسلیحات اتمی، انتقاد کند.

فرود هواپیمای اسرائیلی در ریاض

منابع خبری از فرود یک فروند هواپیمای وابسته به رژیم صهیونیستی در پایتخت عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، "ایال بلومنتال"، خبرنگار شبکه اسرائیلی "مکان" دوشنبه شب در توییتی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای اسرائیلی از نوع "T۷-WZZ" در ریاض به زمین نشست.

این پرواز پس از آن انجام شد که اوایل تیرماه، عربستان اعلام کرد، آسمانش را به روی هواپیماهای تمامی کشورها و طرف‌ها در سراسر جهان باز می‌کند.

با این تصمیم، عربستان به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ضداسرائیلی‌اش که ۷۴ سال آن را اجرا کرده بود، پایان داد.

کمی پس از اعلان عمومی حکومت عربستان، شرکت «ال‌عال» به همراه یک شرکت کوچکتر هواپیمایی اسرائیلی به نام «آرکیا» اعلام کردند که برای گرفتن مجوز پرواز از آسمان عربستان اقدام کرده‌اند.

باز شدن حریم هوایی عربستان به روی پروازهای اسرائیل، یکی از جنبه‌های مهم سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه بود.

بالا گرفتن تنش و جنگ قدرت میان نتانیاهو و لاپید

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در حمله لفظی شدیدی به کابینه کنونی به ریاست «یائیر لاپید» گفت که لاپید این رژیم را در یک بحران اقتصادی فرو برده است.

 «نتانیاهو» روز دوشنبه در توییتی نوشت: کابینه متزلزل و بی‌تجربه کنونی، «اسرائیل» را به سمت یک بحران اقتصادی سوق که طی سال‌ها بی‌سابقه بوده، سوق داده است، هنگامی که قیمت محصولات اساسی افزایش یافته و هزینه سفره‌ها و همچنین قیمت آپارتمان‌ها و نرخ بهره بالا رفته است.

نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل ادامه داد: خوب نیست که آن‌ها نمی‌دانند چه باید بکنند، ما در گذشته می‌دانستیم که چگونه اسرائیل را از بحران‌های اقتصادی خارج کنیم و این بار نیز این کار را انجام خواهیم داد.

نتانیاهو ادامه داد: ۷۱ روز دیگر، کابینه باثباتی را تشکیل خواهیم داد که هزینه‌های زندگی را کاهش دهد و فروپاشی اقتصادی را متوقف کند.

انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) قرار است پس از تصویب کنست در نوامبر آینده برگزار شود.

نتانیاهو سال گذشته و پس از موفقیت «یائیر لاپید» و «نفتالی بنت» در تشکیل کابینه ای ائتلافی متشکل از احزاب مختلف، قدرت را در رژیم صهیونیستی از دست داد اما در نهایت اختلافات در این ائتلاف به مرز شکنندگی رسید تا اینکه ماه گذشته با تصمیم انحلال کنست و کابینه و آماده شدن برای انتخابات جدید از هم پاشید.

نتانیاهو به رغم دست داشتن در سه پرونده فساد که در آن‌ها با اتهامات رشوه، کلاهبرداری، خیانت در امانت و فرار مالیاتی مواجه است سعی می‌کند به پست نخست وزیری بازگردد. در حالی که اتهامات علیه وی توسط پلیس و دفتر دادستانی رژیم صهیونیستی گزارش شده است، او این اتهامات را «غرض ورزی» توصیف کرد.

نتانیاهو پس از محکومیت در پرونده‌های موجود در دادگاه‌های رژیم اسرائیل تلاش می‌کند به نخست وزیری دست یابد تا با کسب مصونیت به زندان نرود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال روز پزشک پیاده روی اربعین تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین تایوان اوکراین محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال روز پزشک پیاده روی اربعین آمریکا و کره جنوبی هواپیمای اسرائیلی اقتصادی در اروپا رژیم صهیونیستی کره شمالی روز دوشنبه زمستان سخت گاز روسیه رزمایش ها عرضه گاز ارتش چین زغال سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ به استفاده واشنگتن از حقوق‌بشر به عنوان ابزاری برای تهاجم، رفتار خصمانه و ضد کره شمالی، گزینه‌های قاطع و محکمی را برای حفاظت از حاکمیت و امنیت خود انتخاب خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گزارش سالانه خود را درباره «مسائل اساسی حقوق‌بشر» در کره شمالی را منتشر کرد و این کشورا را به «نقض حقوق‌بشر» متهم کرد.

سخنگوی کره شمالی همچنین با اشاره به پرتاب ماهواره کره جنوبی در ماه آوریل از فشارهای دولت آمریکا برای توقف آزمایش‌های موشکی و سایر پرتاب‌ها انتقاد کرد؛ واشنگتن مدعی است که آزمایش‌های موشکی کره شمالی، «نقض قطعنامه‌های سازمان ملل» است.

آزمایش‌های موشکی کره شمالی اخیراً به علت رفتارهای تحریک‌آمیز و آزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره افزایش یافته است. هفته پیش رسانه‌های رسمی و دولتی کره شمالی اعلام کردند که ارتش این کشور یک آزمایش موشکی موفق دیگر را انجام داده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) در این‌باره گزارش داد که «اداره موشکی کره شمالی روز جمعه یک کلاهک بزرگ طراحی‌شده برای موشک کروز راهبردی «هواسال-۱ آرآ-۳» و همچنین یک موشک ضدهوایی «پیولجی۱-۲» را با موفقیت آزمایش کرد.»

بنابر این گزارش این موشک ضدهوایی، نوع جدیدی از موشک‌های ضدهوایی است.

این رسانه کره شمالی با اشاره به اینکه «این آزمایشها هیچ ربطی به شرایط پیرامونی ندارد.» افزود: آزمایش این تسلیحات بخشی از فعالیت‌های منظم و معمولِ اداره موشکی و موسسات علوم دفاعی وابسته به آن است.

در اوایل آوریل هم کره شمالی اعلام کرد که یک موشک مافوق صوتِ میان‌بردِ جدید با سوخت جامد را آزمایش کرده و رسانه های دولتی نیز تصاویری از پرتاب آن را با نظارت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی منتشر کردند.

به نوشته الجزیره موشک‌های کروز از جمله مجموعه‌ای در حال رشد از سلاح‌های کره شمالی هستند که برای غلبه بر دفاع موشکی منطقه (آمریکا و کره جنوبی) طراحی شده‌اند. این موشک‌ها زرادخانه عظیم موشک های بالستیک کره شمالی از جمله انواع قاره پیما که گفته می شود در قاره ایالات متحده هدف قرار می گیرند را تکمیل می کنند.

تحلیلگران می گویند فناوری موشکی ضدهوایی عرصه‌ای است که کره شمالی می تواند در همکاری نظامی عمیق خود با روسیه از آن بهره‌مند، زیرا این دو کشور در مواجهه با رویارویی های جداگانه و تشدیدشونده خود با آمریکا همسو می شوند.

آمریکا و کره جنوبی کره شمالی را به ارائه گلوله های توپخانه و سایر تجهیزات به روسیه برای کمک به گسترش توانایی جنگی این کشور در اوکراین متهم کرده اند؛ اتهامی که پیونگ‌یانگ و مسکو آن را رد می‌کنند.

کره شمالی از زمان دومین آزمایش هسته‌ای خود در سال ۲۰۰۹ تحت تحریم های شدید بین المللی قرار گرفته، اما توسعه برنامه های هسته ای و تسلیحاتی این کشور بی وقفه ادامه داشته دارد.

کد خبر 6089441

دیگر خبرها

  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست