Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:35:01 GMT

شهرستان‌های مرزی کردستان کارخانه‌های تولید و تجارت

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۹۲۶۹

شهرستان‌های مرزی کردستان کارخانه‌های تولید و تجارت

به گزارش ایرنا،  ظرفیت تجاری شهرستان های مریوان و سروآباد به واسطه داشتن مرز بین المللی باشماق و بازارچه های موقت مرزی هم چون «خانم شیخان» و «مله‌خورد» برجسته شده است اما این دو شهرستان به دلیل داشتن بیشترین میزان بارندگی سالانه در استان دارای طبعتی بکر و مناسب برای گردشگری و کشاورزی است.

اگرچه کشاورزی سابقه دیرینه ای در بین مردمان این شهرستان ها دارد ولی به واسطه وجود مرز و توسعه تجارت در این مناطق بخش کشاورزی هم به سمت مکانیزه شدن و استفاده از تکنولوژی های نوین و ایجاد صنایع تبدیلی در حال پیشروی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان جهاد کشاورزی کردستان به مناسبت هفته دولت در راستای معرفی بیشتر ظرفیت های بخش کشاورزی و انعکاس خدمات انجام شده در این بخش تور خبری را به مقصد این ۲ شهرستان برگزار کرد.
 

توسعه گردشگری کشاورزی در کردستان

چیدمان برنامه های این تور به گونه ای بود که صبحانه را در نخستین مجتمع گردشگری کشاورزی استان با عنوان شه‌م (در زبان هورامی یعنی جای خُنک) در روستای دورود از توابع شهرستان سروآباد صرف کردیم نکته جالبت توجه این بود که در این مجتمع بیشتر مواد خوراکی آن از تولیدات خود مجتمع و محصولات محلی منطقه است.

در این مجتمع که در زمینی به مساحت یک هکتار و ۵۰۰ هزار مترمربع ایجاد شده است  محصول توت فرنگی و دامداری سنتی انجام می شود و توسعه آن هم مدنظر مدیریت این واحد است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از برنامه‌های این سازمان توسعه گردشگری کشاورزی است که در این راستا در نظر دارند تفاهم نامه‌ای با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان منعقد کنند.
 


تولید بالاتر از میانگین کشوری قارچ در سروآباد

یکی دیگر از واحدهایی که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت واحد پرورش قارچ دکمه‌ای در سروآباد بود که از جمله واحدهای موفق کردستان بوده و از لحاظ میزان تولید از میانگین کشوری هم پیشی گرفته است.

رییس جمهور به همراه هیاتی ۱۷ تیرماه امسال در سفر به کردستان از واحد قارچ کشت اورامان سبز هم بازدید کرد و سرمایه‌گذار این واحد برای اجرای طرح توسعه آن درخواست تسهیلاتی کرد که به گفته مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان خط اعتباری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای این واحد تخصیص یافته و پرونده آن در حال طی فرآیند اداری است و بزودی در شورای عالی بانک کشاورزی هم به تصویب می رسد.

در سالن آموزش مهارتی مربوط به تولید و پرورش قارچ در این واحد تولیدی ارتباط مستقیم با شبکه اینترنتی برکت برقرار شد و در این برنامه رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه چهار هزار تن قارچ خوراکی در استان تولید می شود که حدود ۵۰ درصد این میزان مربوط به واحد قارچ اورامان سبز سروآباد است.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه کردستان در تولید قارچ خوراکی رتبه سیزدهم را در کشور دارد، افزود: برنامه ایجاد زنجیره قارچ در این واحد در حال اجرا است و با تکمیل آن برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.
 


افتتاح بزرگ ترین واحد صنایع تبدیلی غرب کشور در مریوان به مناسبت هفته دولت

کارخانه ژینانوش روژهه‌لات در زمینی به مساحت حدود ۱۰ هکتار احداث شده است این واحد زیرمجموعه گروه تولیدی ایستک است که تولید آن شامل آبمیوه، کنسانتره میوه، پوره و عصاره مالت است.

این واحد از یک سال گذشته به طور آزمایشی با تولید آبمیوه سیب و انگور فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار شده در هفته دولت به طور رسمی به بهره برداری برسد.

در این واحد که برای ایجاد آن ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده به غیر از مرکبات دیگر میوه‌ها  قابل فرآوری است و به گفته مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش برای این واحد مصوب شده که تا اوایل شهریور اختصاص می یابد.

در حال حاضر با فعال بودن خط های تولید آبمیوه، کنسانتره و پوره این مرکز، برای ۱۵۰ نفر شغل ایجاد شده و با تکمیل این واحد و راه اندازی خط تولید عصاره مالت، میزان اشتغالزایی آن به ۵۰۰ نفر افزایش می یابد.

۵۶ پروژه با اشتغالزایی با سرمایه گذاری بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان طی هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که  یکی از این طرح ها کارخانه ژینانوش مریوان است.


توسعه محصولات گلخانه ای در مریوان

مجتمع گلخانه ای کال در شهرستان مریوان دارای ۱۲ واحد گلخانه است که از این تعداد پنج واحد به کشت آلوئه‌ورا و مابقی هم به خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است.

به گفته رییس جهاد کشاورزی شهرستان مریوان علاوه بر این مجتمع که مساحت واحدهای موجود در آن بیش از چهار هزار متر مربع بوده  در سطح شهرستان ۱۵ واحد گلخانه کوچک مقیاس (۵۰ تا ۲۹۹ مترمربع) هم وجود دارد که مجوز آن توسط این اداره صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در بازدید از این مجتمع گلخانه ای اظهار داشت: به دلیل افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در منابع آب و خاک توسعه واحدهای گلخانه در دستور کار قرار گرفته است و از ایجاد آن به طور ویژه حمایت می شود.

اسکندری با اشاره به اینکه تنها ۱۲ درصد اراضی کشاورزی استان آبی و مابقی دیم است، افزود: در سفر رییس جمهور به استان ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح پایاب سدهای استان که شامل ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است، مصوب شد.

وی ادامه داد: بزودی از میزان مبلغ مذکور ۶۰۰ میلیارد ریال تخصیص می یابد که قسمت بیشتر آن در طرح پایاب سد گاران مریوان که اراضی محدوده تالاب بین المللی زریبار را شامل می شود، هزینه خواهد شد و اینگونه این طرح تا پایان سال تعیین تکلیف و به اتمام می رسد.

پرداخت ۱۸ درصد تسهیلات سیستم بانکی کردستان توسط بانک کشاورزی

مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان هم در بازدید از این مجتمع گلخانه ای با اشاره به  اینکه کردستان قطب کشاورزی است، اظهار داشت: طی ۲، سه سال اخیر در راستای ایجاد زنجیره های تولید که یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بوده اقدام به تامین مالی طرح های صنایع تبدیلی و گلخانه ها کردیم.

جمشید ویسی ادامه داد: بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات طرح های مربوط به گلخانه های کوچک مقیاس وثیقه ای از متقاضیان دریافت نمی کند و تا ۳۰ میلیارد ریال هم تسهیلات پرداخت می کند.

یکی از پروژه های نیمه تمام شهرستان مریوان سردخانه  پنج هزار تنی در ۲ مدار زیر و بالای صفر درجه سانتیگرادی واقع در روستای گویزه کویره این شهرستان بوده که عملیات احداث آن از دی ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده است.

شهرستان مریوان ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی با تولید سالانه بیش از ۶ هزار تن دارد که با وجود این سردخانه در خرداد ماه امکان منجمد کردن این محصول فراهم می شود؛  ۸۶۰ میلیارد ریال تاکنون برای ایجاد این سردخانه هزینه شده که از این میزان ۴۹۰ میلیارد ریال آورده متقاضی و ۳۷۰ میلیارد ریال هم توسط بانک کشاورزی استان تامین شده است.

به گفته  احمد کریمی مدیر این سردخانه با آزادسازی تسهیلات بانکی اختصاص داده شده به این واحد ظرف مدت ۲۰ تا ۲۵ روز دیگر این سردخانه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه ۸۰ درصد است، افزود: با بهره برداری از آن برای ۹۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

اقدام جالب توجهی که توسط مدیر این سردخانه انجام شده ایجاد تالار معاملات است که از طریق آن تولیدکنندگان و صادرکنندگان می توانند از اطلاعات به روز سردخانه های موجود در کشور اطلاع پیدا کنند.

 موارد مذکور بخشی از توانمندی ها و ظرفیت های بخش صنایع تبدیلی کشاورزی و تولیدات گلخانه ای و سردخانه در شهرستان های مریوان و سروآباد است و پیشرفت در این ۲ شهرستان با وجود داشتن تجار و سرمایه گذارانی خوش فکر و اهل کار و تلاش سرعت بیشتری پیدا کرده است و در این بین دستگاه های دولتی هم در راستای تسهیل صدور مجوزها و پرداخت تسهیلات از این افراد حمایت می کنند.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج و شهرستان سروآباد هم با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مریوان کردستان سروآباد سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مریوان کردستان وزارت جهاد کشاورزی مریوان کردستان سروآباد سنندج سازمان جهاد کشاورزی کردستان شهرستان مریوان کشاورزی استان بانک کشاورزی صنایع تبدیلی میلیارد ریال بهره برداری شهرستان ها گلخانه ای هفته دولت ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۹۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است.

سیداحمدرضا سیدعلیان ۸ اردیبهشت ماه در بازدید از یک شرکت دامداری، استفاده از بقایای بخش کشاورزی را فرصتی برای افزایش بهره‌وری دانست و بر اهمیت و جایگاه آب در تولید تأکید کرد.

وی اظهار کرد: به جای کلمه ضایعات و زائدات بخش کشاورزی بهتر است از کلمه بقایا و پسماندهای این بخش استفاده کنیم، این بقایای بخش کشاورزی و حتی خانگی می‌تواند در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام شوند.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه به صورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا و بازماندهای این بخش دارد، افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه ضمن تأکید بر ایجاد زنجیره تولید شیر توسط دامداری‌های صنعتی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تعاونی دامداران نیشابور در بخش تولید شیر به منظور خدمات‌دهی بهتر به گاوداران، تکمیل زنجیره شیر این تعاونی با سرمایه‌گذاری در حوزه لبنیات می‌تواند قدم مؤثری برای اعضای تعاونی و دامداران شهرستان باشد.

احمد داوطلب زرقی گفت: پیش‌روی گاوداران صنعتی و سنتی استان در خصوص سامانه بازارگاه برخی مشکلات وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این بازدید با اشاره به اینکه نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام استان است، به تقدیر از خدمات ارزنده‌ تشکل‌های بخش دامی شهرستان پرداخت و گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار رأس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم را دارد.

علی مبارکی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل محدودکننده توسعه بخش کشاورزی تولید نهاده است، افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم که قسمت عمده آن یا سوزانده و یا دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند دور ریختن بقایا باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود اما از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور داریم، گفت: لازم است در خصوص صدور مجوزها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماندها به چرخه خوراک دام که منجر به کاهش قیمت آن و تأمین امنیت غذایی می‌شود اقدام عاجل صورت پذیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • جنگ علوفه شروع شده است