Web Analytics Made Easy - Statcounter

ده‌ها هزار قطعه ماهی به‌دلیل خشک‌شدن پایین‌دست رودخانه کشکان در پلدختر تلف شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، خشک‌شدن رودخانه کشکان به‌سبب خشک‌سالی، کشت بی‌رویه محصولات آبدوست در بالادست، عدم اجرای الگوی صحیح کشت معیشت و اقتصاد هزاران نفر در پلدختر را به‌دنبال دارد و علاوه بر آن هزاران قطعه ماهی در بستر رودخانه این رودخانه تلف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودخانه کشکان طی چند سال گذشته فصل تابستان در حوزه پلدختر خشک می‌شود و همین عامل مرگ هزاران ماهی را در این رودخانه رقم می‌زند. مسئولان و دوستداران محیط‌زیست تاکنون هیچ‌گونه واکنشی به این فاجعه نشان نداده‌اند تا مردم محلی در روستای پران پرویز با حضور در این منطقه تعدادی از ماهی‌ها را به بالادست انتقال دهند.

مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از بستر رودخانه کشکان حاکی از آن است که آب این رودخانه از روستای جلگه خلج از جریان ایستاده‌است و تا روستای چم‌مهر به‌طول حدود 40کیلومتر به‌جز حوضچه‌هایی که آب در آن‌ها باقی‌مانده هیچ آبی جاری نیست.

تلفات بالای آبزیان در پایین‌دست کشکان

تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی به‌علت کمبود آب و کمبود اکسیژن و بوی لاشه آن‌ها تردد در مجاورت رودخانه کشکان را غیرممکن کرده‌است.علی الشتری‌نژاد رئیس حفاطت محیط‌زیست پلدختر با اشاره به خشک‌شدن رودخانه کشکان اظهار داشت: حیات آبزیان به آب وابسته است و ماهیان به‌دنبال خشک‌شدن پایین‌دست کشکان تلف شدند.

وی افزود: انتظار داریم مردم با توجه به گرمای هوا، تبخیر آب، برداشت‌های بی رویه در بالادست و کاهش حجم آب رودخانه برداشت‌های معقولانه‌ای از رودخانه کشکان داشته باشند تا از این مقطع عبور کنیم.

آسیب به اکوسیستم منطقه کشکان

رئیس حفاظت محیط‌زیست پلدختر عنوان کرد: ماهی‌ها و آبزیان زیادی در بستر رودخانه کشکان تلف شدند ولی تعداد دقیق در دست نیست و باید بررسی بیشتری انجام شود.

وی بیان کرد: در مناطقی که رودخانه کشکان خشک‌شده شاهد تلفات گسترده آبزیان هستیم و اگر آب به‌سمت بالادست خشک شود تلفات ماهی‌ها و آبزیان بیشتر هم می‌شود.

الشتری‌نژاد با بیان اینکه تصمیماتی بعد از برگزاری جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان برای جریان‌یافتن مجدد آب رودخانه کشکان اتخاذ شده و موتور تلمبه‌های بالادست خاموش شده است، گفت: پیگیر هستیم آب به پایین‌دست برسد تا اکوسیستم بیشتر از این میزان آسیب نبیند.

کاهش 93 درصدی آبدهی رودخانه کشکان/ بسیاری از چشمه‌های لرستان خشک شدعطش و تشنگی چطور به جان لرستان حاصلخیز افتاد؟ / "کشکان" خشکید + عکسگزارش| بحرانی‌ترین خشکسالی 50 سال اخیر در لرستان/ «نیستی آب» در کشکان خروشان/ رودخانه‌ها کویر شد + تصاویر

وی با اشاره به میزان تلفات بالای ماهی‌ها در منطقه پران پرویز تصریح کرد: با همکاری اهالی برداشت از چاله‌های آب متوقف و موتور تلمبه‌های این منطقه خاموش شده‌است تا شاهد کاهش تلفات آبزیان باشیم.

انتهای پیام/646/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رودخانه کشکان پایین دست قطعه ماهی خشک شدن ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم

مدیرکل محیط زیست شهرستان ری گفت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

محمد رستگاری، مدیرکل محیط زیست شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با معضلات تولید و مصرف پلاستیک اظهار داشت:متاسفانه معضل پلاستیک در سطح کشور همه گیر شده است و در سطح ملی باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: خوشبختانه مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست‌محیطی دارند و در راستای استفاده از احکام جایگزین برای متخلفانی که جرایم زیست‌محیطی مرتکب شده‌اند یا موارد دیگری که قاضی صلاح می‌داند پاکسازی طبیعت را به عنوان جایگزین در نظر می‌گیرند و برخی محکومان  را برای انجام این کار  اداره کل محیط زیست معرفی می‌کنند. امروز هم برخی محکومان با جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی در حال گذراندن مجازات جایگزین حبس هستند.

وی بیان داشت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

رستگاری تاکید کرد: این کار شاید در پاکسازی شهرستان تاثیر چشمگیری نداشته باشد، ولی کار فرهنگی است و محکومان به تبعات ریختن زباله آگاه می‌شوند و گامی به جلو در فرهنگسازی و جلب مشارکت همگانی برای حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی