Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@17:38:50 GMT

آیا قم مستعد کشت موز است یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۹۴۰۵

آیا قم مستعد کشت موز است یا خیر؟

موز یکی از میوه های پرتقاضا است که نیازمند شرایطی خاصی برای کشت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از محصولات محبوب و پرمصرف در سبد محصولات کشاورزی موز است. میوه‌ای که تقاضای زیادی را در بازار به خود اختصاص داده و برای پاسخ به این تقاضا نمی‌توان تنها به تولید داخلی اکتفا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر اینکه حجم تولید داخلی موز جوابگوی تقاضای بازار نیست، نوع درجه یک آن نیز تنها به سایر کشورها تعلق دارد. موز در ۱۳۵ کشور جهان کشت می‌شود.بزرگترین تولیدکنندگان موز در جهان در سال ۲۰۱۷ هند و چین بودند که مجموعاً  ۳۸درصد از کل تولید را به خود اختصاص دادند.
کمبود تولید موزه در کشور
این میوه به صورت درختچه ای با تنه بلند و نسبتا محکم کشت می شود. کشت و تولید موز  در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به صورت گسترده صورت می گیرد و در بازار عرضه می شود.  استان سیستان و بلوچستان بزرگ ترین تولید کننده موز در کشور است و طبق اعلام کارشناسان در هر هکتار از باغات این استان حدود ۳۰ تن موز برداشت می شود.
موز یکی از میوه های پرتقاضا در بازار داخلی است و به همین دلیل می توان گفت یکی از گران ترین میوه ها هم در بازار می باشد. البته این گرانی دلایلی مختلفی دارد. یکی از دلایل می تواند مسئله کمبود تولید داخل باشد که مجبور به واردات این میوه از کشورهای های دیگر هستیم.
موز برای رشد نیازمند درجه حرارت بین۱۵ تا ۳۸ درجه سانتی گراد است. درجه حرارت زیر ۶ درجه سانتی گراد باعث سرمازدگی شدید و از بین رفتن درختان می شوند. درجه حرارت بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد باعث توقف رشد و سوختگی شدید برگ ها می گردد. البته درجه بالاتر هم موز رشد می کند اما باید هوا دارای رطوبت کافی باشد.
موز به علت تعرق زیاد و لزوم رشد و نمو در هوای گرم به آب زیادی احتیاج دارد آبیاری بایستی به نحوی انجام شود که همیشه خاک اطراف ریشه مرطوب باشد موز در مقایسه با سایر میوه های گرمسیری نسبت به کمبود رطوبت، آب و خشکی حساستر است.
با توجه به شرایطی که این میوه نیازمند است در پی این بودیم تابدانیم آیا می توان در استان قم موز کاشت یا نه؟ آیا موز با شرایط اقلیمی استان سازگاری دارد یا نه؟ از همین رو با خانم قربانی کارشناس ارشد کشاورزی گفتگویی را انجام دادیم.

شرایط اقلیمی قم برای کاشت موز مناسب نیست
آمنه قربانی کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شرایط کشت موز ، اظهار داشت: موز نیازمند آب و هوایی گرم و مرطوب است در حالی که استان قم دارای آب و هوایی گرم و خشک است.
وی ادامه داد: مشکل بعدی استان در خصوص کشت موز این است که دمای هوای استان در زمستان گاهی به زیر صفر می رسد که این مسئله برای درخت میوه موز بسیار مضر است و از بین می رود. مگر اینکه کسی این میوه را به صورت گلخانه ای کشت کند
این کارشناس ارشد کشاورزی عنوان کرد: دمای برخی از استان های جنوب کشور مانند سیستان و بلوچستان و چابهار به 50درجه سانتی گراد هم می رسد اما به دلیل رطوبتی که دارد امکان کاشت موز در این استان ها وجود دارد.
وی اضافه کرد: در برخی از مناطق شمال کشور که سرمای شدید در زمستان نداشته باشند هم می توان موز کشت کرد. ولی در شهرهای مرکزی به دلیل سرمای شدید که رخ می  دهد این امکان وجود ندارد. به عنوان مثال چند سال پیش در استان قم سرمای شدیدی رخ داد که تمام گونه های گیاهی مانند زیتون و نخل از بین رفت، موز هم همین گونه است و با سرما از بین می رود.
قربانی در پاسخ به چگونگی کشت موز در ارومیه، گفت: در ارومیه منطقه بندی وجود دارد. برخی از مناطق ارومیه مانند دشت مغان می توان موز را کشت کرد. در دشت مغان اردبیل می توان موز را کاشت چرا که هیچ وقت سرمای منفی را تجربه نمی کند و رطوبت بالایی هم دارد.
وی در ادامه با اشاره به کشت گلخانه ای، خاطرنشان کرد: البته  کشت گلخانه ای موز در قم به صرفه نیست که کسی این کار را انجام دهد. در کاشت گلخانه ای زمانی به صرفه می شود که در متراژ بالا باشد. در مسئله موز باید سطح کشت بالا باشد چرا که درخت موز بزرگ می شود به همین دلیل متراز کوچک پاسخگو نیست.
کاشت گلخانه ای موز در قم صرفه اقتصادی ندارد
این کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: وقتی کشاورزی و سرمایه گذاری به راحتی می توان موز را در استان هایی بدون احداث گلخانه کشت کند، به دنبال کشت در آن استان ها می رود تا کمتر هزینه کند.
وی افزود: البته در استان می توان محصولات دیگری را که هم ارزش صادرات  دارد و هم در کشور تولید کمتری دارد و هم واردات می شود را تولید کرد مانند پاپایای درختی؛ پاپایای درختی در کشور بسیار کم است و فضای کمتری هم برای کشت نیاز دارد.


انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس ارشد کشاورزی درجه سانتی گراد توان موز گلخانه ای استان ها کشت موز میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است؛

هر کیلوگرم آناناس طلایی ۱۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم به ۲۸ هزار تومان

هر کیلوگرم پاپایا (تولید داخل) ۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال آبگیری ۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۲۲ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال توسرخ ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم توت فرنگی ۹۸ هزار تومان

هر کیلوگرم جانا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم خرما خارک خوشه‌ای ۴۸ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار کوتاه بذر اصفهان مینی و خاردار ۲۱ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای ۲۰ هزار تومان

هر کیلوگرم زنجبیل تازه ۱۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب زرد لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم گریپ فروت ۱۸ هزار تومان

هر کیلوگرم کیوی ۵۲ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع طالبی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم لیموشیرین ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم لیموترش ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم ملون و خربزه ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد بالای ۱۳۰ گرم ۶۵ هزار تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد زیر ۱۳۰ گرم ۶۰ هزار تومان

هر کیلوگرم نارگیل ۶۲ هزار تومان

هر کیلوگرم نارنگی کینو ۳۵ هزار تومان

هر کیلوگرم هندوانه بالای کیلوگرم ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم هندوانه زیر کیلوگرم ۷,۹۰۰ تومان

کد خبر 6090960

دیگر خبرها

  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • کارخانجات آردسازی مازندران درجه‌بندی می‌شوند
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • متولدین کدام ماه‌ها از همه آسیب‌پذیرترند!