Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:42:51 GMT

قم در سالروز شهادت امام سجاد (ع) غرق در عزا و ماتم شد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۹۶۴۲

قم در سالروز شهادت امام سجاد (ع) غرق در عزا و ماتم شد

به گزارش ایرنا ،‌شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) دراین روز غمبار با برپایی آیین های سوگواری ،‌عشق و علاقه خود را به چهارمین امام معصوم نشان دادند.

حرم مطهر و صحن‌های بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)سیاهپوش شده و نوای نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت حضرت امام زین العابدین(ع)‌ به گوش می‌رسد.

گروهی از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) نیز با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س) ، ضمن زیارت و دعا و نیایش ، این روز غمبار را به کریمه اهل بیت(س) تسلیت گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد مقدس جمکران، بقعه های متبرک امامزادگان(ع)، سر در مسجدها، حسینیه ها، تکیه ها، بیوت مراجع، اماکن و مغازه‌های قم سیاهپوش شده و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت با نصب پارچه‌نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت  امام سجاد (ع)‌را تسلیت گفتند.

مسلمانان غیرایرانی مقیم قم نیز با برگزاری آیین‌های عزاداری به چهارمین امام شیعیان حضرت علی بن الحسین(ع) ادای احترام کردند.

امام علی بن الحسین(ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و سال‌های  پایانی زندگی حضرت علی(ع)، جد بزرگوار خویش را درک کرد و به مدت ۲۳ سال از سرچشمه دانش امام حسین(ع) بهره‌مند شدند.

آن حضرت به دلیل پاسخ دقیق به هر پرسش و فزونی عبادت و نیایش ، سرور و زینت بخش عبادت کنندگان نام گرفتند. 

ایشان دارای فضیلت‌هایی همچون شجاعت، ظلم ستیزی، عفو و گذشت بود و لقب‌هایی چون زین العابدین، سجاد سیدالعابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین و غیره داشتند.

امام سجاد(ع)‌ با بهره بردن از زبان دعا و خطابه، به ارشاد و راهنمایی مردم می‌پرداختند و حاصل اندیشه‌های معرفت شناسانه وی در قالب نیایش و دعا در کتاب "صحیفه سجادیه" گردآوری شد. کتابی که اینک رهگشای بسیاری از پیروان راه حق در مسیر رسیدن به سعادت حقیقی است.

آن حضرت به دلیل بیماری نتوانستند در حماسه عاشورا حضور یابند، اما با وجود چنین شرایطی نیز به دفاع از حقانیت اسلام پرداختند.

ایشان پس از شهادت امام حسین(ع) و با برعهده گرفتن پیشوایی شیعیان جهان، در رساندن پیام حماسه عاشورا به جهانیان بسیار کوشیدند و با خواندن خطبه‌هایی مشهور و کوبنده در برابر یزیدیان در رسوا ساختن دشمنان و دفاع از خاندان اهل بیت(ع)، نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

سرانجام امام سجاد(ع) در سال ۹۵ هجری قمری به دستور هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم و به شهادت رسیدند. پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع در کنار عموی بزرگوارشان، امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها حرم حضرت معصومه (س) قم شهادت امام سجاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حرم حضرت معصومه س قم شهادت امام سجاد حرم حضرت معصومه س قم شهادت امام سجاد امام سجاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۹۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدارک ویژه صدا و سیمای گلستان در سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع)

رادیو گلستان ویژه برنامه «خورشید علم» را از ساعت ۰۹:۰۰ به مدت ۱۲۰ دقیقه به تهیه کنندگی سونیا سعادت فر و گویندگی فاطمه شاه حسینی و نویسندگی احمدرضا جندقی در سالروز شهادت ششمین امام شیعیان تقدیم شنوندگان همیشه همراه می‌شود.

این برنامه با بخش‌هایی از جمله واکاوی الگوپذیری از شخصیت علمی، فرهنگی و عرفانی آن امام همام، بررسی ابعاد مختلف زندگی ایشان، تاثیر امام جعفر صادق (ع) در فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی در زمان خودشان، ارائه راهکار برای زندگی در قالب نصایح، مداحی، گزارش مردمی و ... است.

معاونت سیما نیز ویژه برنامه «صبح صادق» را در روز جمعه از ساعت ۲۰:۲۰ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین گلی خطیر روی آنتن می‌برد.

 این برنامه با بخش‌های مختلفی از جمله کارشناس مذهبی، مداحی، شعر خوانی و ... با اجرای مرتضی سایری تقدیم عزاداران آن امام همام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • برگزاری اجتماع مردمی صادقیون شنبه
  • میزبانی ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی از عزاداران شهادت امام صادق (ع)
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • تدارک ویژه صدا و سیمای گلستان در سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع)
  • شنبه تمامی میادین و بازار های میوه و تره‌بار تعطیل است
  • شنبه تمامی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تعطیل است
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع )در حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع)
  • آغاز دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه