Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@07:35:08 GMT

راهکاری ساده که از ابتلا به کووید پیشگیری می‌کند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۹۷۵۱

بر اساس نتایج بررسی‌های تحقیقاتی اخیر فعالیت بدنی منظم ممکن است به محافظت از افراد در برابر کووید ۱۹ شدید کمک و حتی می‌تواند از آلوده شدن نیز پیشگیری کند.

به نقل از هلث، یاسمین عزتوار، فیزیوتراپ و مربی پرستاری در دانشگاه والنسیا اسپانیا، اظهار کرد: زمان آن فرا رسیده که ورزش را به عنوان دارو در نظر بگیریم زیرا شواهد بیشتری برای تایید واقعی آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان ۱۶ مطالعه منتشر شده پیشین را که به دنبال ارتباط بین فعالیت بدنی و پیامدهای کووید بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این مطالعات در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون بزرگسال را شامل می‌شد که بیشتر آن بر اساس اظهارات شرکت‌کنندگانی بود که عادات ورزشی خود را گزارش ‌کردند. بیشتر مطالعات در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ انجام شد؛ درست قبل از اینکه واکسن‌های کووید ۱۹ به‌ طور گسترده در دسترس قرار گیرند.

در مقایسه با کسانی که زیاد ورزش نمی‌کردند، افراد فعال حدود ۳۶ درصد کمتر در بیمارستان بستری می‌شدند و در صورت ابتلا به ویروس احتمال مرگ ۴۳ درصد کمتر بود.

محققان دریافتند کسانی که حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ‌یا ۷۵ دقیقه حرکت شدید در هفته انجام می‌دهند(مقدار توصیه شده توسط مقامات بهداشت عمومی ایالات متحده) بهترین محافظت در برابر ویروس کرونا را داشتند.

از برخی جهات این یافته بدیهی است؛ ورزش به طور مداوم با سلامت و طول عمر مرتبط است و می‌تواند به پیشگیری یا مدیریت شرایط مزمنی که افراد را در معرض خطر عوارض کووید قرار می‌دهد مانند دیابت و بیماری قلبی کمک کند.

به‌ طور شگفت‌انگیزی محققان نتیجه گرفتند که افراد فعال در مقایسه با افرادی که کم‌تحرک‌تر بودند، حدود ۱۱ درصد کمتر احتمال دارد به عفونت مبتلا شوند. این موضوع نشان می‌دهد ورزش ممکن است محافظ در برابر ابتلا به کووید باشد.

محقق این تحقیق می‌گوید: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به پاسخ ایمنی موثرتر کمک کند. ورزش می‌تواند ایمنی را در برابر بسیاری عفونت‌ها نه‌تنها کووید افزایش دهد.

این مقاله مدرکی ارائه نمی‌کند که ورزش باعث ایجاد این اثرات می‌شود؛ فقط این مطلب را تایید می‌کند که با نتایج بهتر در برابر کووید مرتبط است. ممکن است توضیحات دیگری نیز برای این روند مانند تفاوت در سبک زندگی، قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بین افراد فعال و کم‌تحرک وجود داشته باشد.

بسیاری از مطالعات بررسی شده در این تحقیق نیز قبل از غالب شدن امیکرون و زمانی است که اکثر افراد واکسینه نشده بودند؛ بنابراین تعمیم یافته‌ها به امروز دشوار خواهد بود.

یک هشدار احتمالی دیگر این است که اگر در کنار فردی که مبتلا به کووید ۱۹ است ورزش می‌کنید، روال تمرینی شما ممکن است شما را از بیمار شدن نجات ندهد. نتایج مطالعه‌ای کوچک که در ماه مه منتشر شد، نشان داد کسی که ورزش‌های شدید انجام می‌دهد حدود ۱۳۲ برابر در هر دقیقه بیشتر از زمان استراحت ذرات معلق در هوا منتشر می‌کند و اگر فردی که در کنار شما با تردمیل ورزش می‌کند به این ویروس مبتلا باشد، خبر بدی است.

با این حال ورزش برای اکثر مردم به میزان ۱۰۰ درصد توصیه می‌شود. ورزش برای سلامتی شما خوب است نه تنها برای محافظت در برابر کووید بلکه برای سلامت روان و سلامت جسمی شما نیز مفید است.

نتایج این تحقیق در نشریه بریتانیایی Sports Medicine منتشرشده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال روز پزشک پیاده روی اربعین راهکار ساده ابتلا کووید پیشگیری محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال روز پزشک پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۹۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌

 شیوا شبدینی   بیان کرد: آخرین روز سلامت «خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» عنوان یکی از روزهای «هفته سلامت» است، در این نام‌گذاری به طور ویژه اهمیت خانواده به‌عنوان اولین پایگاه آموزشی در زمینه‌های تغذیه سالم و ورزش همگانی پیش از ورود به جامعه موردتوجه قرار گرفته است.

وی افزود: یک خانواده سالم، با ایجاد فرهنگی از آگاهی درباره سلامت، این امکان را به اعضایش می‌دهد که بهترین تصمیم‌ها را در خصوص سلامتی خودشان بگیرند، آموزش‌های مرتبط با تغذیه سالم، مراقبت از بدن و روح و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها، بخشی از این فرهنگ سلامت در خانواده هستند که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند.

پزشک مرکز سلامت تصریح کرد: باتوجه‌به افزایش چندبرابری چاقی در چند دهه اخیر و به‌تبع آن افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب و دیابت، تغذیه سالم و ورزش همگانی که از عوامل اصلی پیشگیری از چاقی هستند بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و بر نقش و اهمیت خانواده و به طور ویژه مادر خانواده به‌عنوان اولین مروج این سبک زندگی سالم تأکید شده است.

وی یادآور شد: تهیه غذای سالم یکی از ارکان اصلی سلامت هر فرد به شمار می‌رود و تصور من بر این است که بانوان نقش اصلی را در این زمینه عهده‌دار هستند. اگر بتوانیم مادران و خانم‌های خانه‌دار را در زمینه تغذیه سالم آموزش دهیم شاید گام بزرگی در این زمینه برداریم، در درجه اول آموزش به خانواده اهمیت دارد و محل دیگری که فرد به آن وارد می‌شود مهدهای کودک و مدارس هستند، پس در مرحله بعد تمرکز اصلی باید روی آموزش در مهدهای کودک و مدارس باشد.

شیوا شبدینی در ادامه تشریح کرد: دیگر مراکزی که می‌توانیم آموزش‌ها را در آن‌ها آغاز کنیم، محل‌های کار و ادارات هستند، بارها دیده شده که غذاهایی که برای کارمندان تهیه و طبخ می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اکنون اکثر افراد ناگزیرند غذا را یا در محل کار بخورند یا از طریق رستوران‌های اطراف محل کار خود تهیه کنند. اگر غذاهایی که ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند غذای سلامتی باشد، سلامت کارمندان نیز تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و سلامت هزینه‌های زیادی دارد، اما اگر واقعاً کلاه‌خود را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که بدن ما در طول هفته‌ها و ماه‌ها چقدر مواد غذایی ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها، تنقلات، چیپس و پفک و انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی دریافت می‌کند، اگر از مصرف این غذاها و تنقلات ناسالم پرهیز کنیم می‌توانیم هزینه‌ای را که پیش‌تر صرف این غذاها می‌کردیم، به تهیه مواد غذایی سالم اختصاص دهیم.

شبدینی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که دیده می‌شود کم‌تحرکی است، ساعات خیلی طولانی حضور در ترافیک سنگین شهری باعث می‌شود افراد تحرک کمی داشته باشند، کم‌تحرکی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی (استخوانی) است.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار تغذیه سالم حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان به فعالیت ورزشی اختصاص دهیم و در آخر هفته‌ها به همراه خانواده ورزش‌های خیلی ساده مانند رفتن به پارک‌ها، کوهستان و بازی‌های گروهی را مدنظر قرار دهیم تا حد زیادی از بیماری‌های کبد چرب و دیابت که روند ابتلا به آن‌ها آن با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری