Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@20:48:43 GMT

تولید سه میلیارد دز واکسن طیور در موسسه رازی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۰۱۲۶

تولید سه میلیارد دز واکسن طیور در موسسه رازی

ایسنا/البرز معاون تحقیق و تولید فراورده های یبولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تامین بیش از ۳۰ درصد واکسن های طیور مورد نیاز کشور در موسسه رازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی در نخستین نشست هم اندیشی نمایندگان پخش استانی واکسن های موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که در سالن آمفی تئاتر زنده یاد پروفسور میرشمسی برگزار شد، گفت: بیش از سه میلیارد دز از حدود ۱۲ میلیارد دز نیاز سالانه کشور به انواع واکسن های طیور، در موسسه رازی تولید می شود و این موسسه بیش از ۳۰ درصد نیاز کشور به واکسن های طیور را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واکسن ها شامل واکسن های زنده و کشته طیور است.

وی افزود: در حوزه واکسن های طیور، سال گذشته کل واکسن دوگانه نیوکاسل و آنفلوانزای H۹N۲ مورد نیاز کشور حدود ۶۰۰ میلیون دز بود که موسسه رازی به رغم وجود برخی مشکلات در نیمه نخست سال گذشته، توانست حدود ۶۰ درصد آن را تامین کند.

دکتر فلاح مهرآبادی ادامه داد: واکسن آنفلوانزای H۹N۲ از واکسن هایی است که باید بر اساس سویه غالب در گردش تولید شود  و پس از همه گیری این ویروس در سال ۱۳۷۸ و جداسازی سوش اولیه واکسن آنفلوانزا تا سال ۱۳۹۸ از همان سویه واکسینال استفاده می شد اما پس از بررسی و نمونه برداری از ۲۳۳ مزرعه درگیر این ویروس توسط تیم های تحقیقاتی موسسه، یک سویه به عنوان سویه جدید واکسینال انتخاب شد که تیتر ایمنی زایی بسیار خوب داشته است و در برابر سویه های در گردش اثربخشی بالایی دارد.

معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه رازی با تاکید بر این که واکسن آنفلوانزای موسسه رازی تنها واکسن دارای سویه غالب در گردش در کشور است، گفت: این سویه در دو سال اخیر پس از بررسی مزارع متعدد به عنوان سویه غالب شناخته شد و هر زمان نیاز باشد این سوش قابل تغییر است؛ حال آن که سویه استفاده شده در سایر واکسن های آنفلوانزای H۹N۲ وارداتی مصرفی در کشور مربوط به سال های قبل است.

به گفته وی، در مورد واکسن نیوکاسل با توجه به این که سروتیپ یکسان است از سویه های لاسوتا، کلون و B۴ استفاده می شود؛ در عین حال مطالعه ای در زمینه مقایسه تیتر ایمنی زایی و شناسایی سویه غالب توسط محققان موسسه رازی در حال انجام است و در صورت نیاز، سویه نیوکاسل تغییر خواهد کرد.

معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه رازی افزود: واکسن های مقاوم به گرما و برونشیت سویه ۷۹۳B  نیز در دو سال اخیر به سبد تولیدات موسسه رازی اضافه شده است.

دکتر فلاح مهرآبادی با بیان این که سایر محصولات نیز براساس نیاز و مطابق زمانبندی تولید می شود، تاکید کرد: موسسه در تامین به موقع واکسن مشکلی ندارد. علاوه بر این به زودی محصولی جدید به تولیدات موسسه افزوده می شود.

وی همچنین در مورد واکسن های دامی به وجود واکسن های چندگانه در بازار اشاره و اظهار کرد: افزایش تعداد سویه های واکسن از مقداری مشخص، به طور قطع نمی تواند در مقابل تمام سوش های به کار رفته در واکسن، پاسخ ایمنی مناسب بدهد و نباید در یک واکسن تعداد سویه ها را بی ملاحظه افزایش داد.

معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه رازی از آمادگی موسسه برای توسعه بررسی های میدانی در خصوص رفع مشکلات موجود و برگزاری دوره ها و کارگاه های علمی – آموزشی برای نمایندگان در استان ها خبر داد و گفت: این اقدام به منظور آسیب شناسی مسائل و چالش ها و اهتمام برای رفع آن ها انجام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی معاون تحقیق و تولید فراورده واکسن های طیور موسسه رازی سویه غالب واکسن ها سویه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد

 ملک رئیسی دستیار فرماندار در امر مردمی سازی در شورای مردمی سازی فرمانداری سرباز  سخنان خود را با  فرمایشات مقام معظم رهبری شروع کردند و گفتند اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که ... بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود.

ملکرئیسی  گفت: جلسات شورای مردمی با دستور کار تبیین شعار سال و بررسی مسائل و مشکلات آب شرب شهرستان می باشد.

وی افزود: با عنایت به اینکه نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری سال« جهش تولید با مشارکت مردم» نشان از آن دارد که اقتصاد کشور بیمار است و انتخاب شعارهایی با موضوع تولید و اقتصاد در ۱۶ سال گذشته مهر تاییدی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال که ضعف اساسی کشور را در حوزه اقتصادی دانستند.

دستیار فرماندار شهرستان سرباز در امر مردمی سازی عنوان کرد طبق گفته مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از مشکلات و نجات کشور  رونق تولید و اقتصاد می باشد و تنها نسخه شفابخش اقتصاد بیمارگونه کشور، تغییر و تحول اساسی و  ورود انقلاب جهادی در اقتصاد می باشد.

ملک رئیسی در ادامه اشاره به مشکلات، معضلات و مطالبه ی مردم شهرستان سرباز  بیان کردند اگر  در دو حوزه  آب شرب بهداشتی و کشاورزی  بصورت برنامه ریزی اصولی و هدفمند  ورود کنیم و مشکلات این دو حوزه را با مشارکت مردم و دولت بصورت جهادی مرتفع کنیم  بار سنگینی از دوش ملت و دولت برداشته می شود و رضایت عمومی مردم در شهرستان بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی باید برنامه ریزی درستی جهت برند نمودن محصولات انحصاری شهرستان و فرآوری محصولات کشاورزی بخصوص خرمای شهرستان و بهبود اقتصاد کشاورزان  می تواند نقطه عطفی در تحقق شعار سال در شهرستان باشد.

اربابی معاون فرماندار ضمن تشکر از نگاه امیدبخش دستیار مردمی در حوزه های مختلف، مدیران و مسئولان ادارات و سازمان ها و خیرین شهرستان را در تحقق اهداف کلان شهرستان تشویق نمود و بحث کشاورزی را از مهمترین و بهترین پتانسیل های مردم شهرستان دانست و در برنامه ریزی جهت رفع مشکلات این حوزه نیز تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • پایه اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است