Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه یکی از موضوعات مد نظر ارتش بهره مندی همه مردم از طرح رزاق است، گفت: در حال حاضر تنها یک مکان برای تحویل سوخت فعال است که در صدد افزایش این تعداد جهت کاهش صف های طویل سوخت هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان نام آشنایی که این روزا بر سر همه زبان ها و محفل همه جلسات و سخنان مسئولین و تیتر خبرگزاریها و رسانه های خبری شده است و همه می گویند به دنبال پیگیری و حل مشکلات منطقه سیستان هستند، اما با این همه صحبت و رفت و آمد مسئولین کشوری و بررسی مشکلات سیستان، آیا مردم این نقطعه از ایران روزی می رسد که طعم آسایش و رفاه را بچشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مشکلات که بعد از گرفتن حقابه مهم ترین مشکل مردم این خطه از کشور است و مسئولین جلسات متعدد برگزار کردند مسئله اجرای طرح رزاق است که بعد از خشکسالی چندین دهه و از بین رفتن دامداری و کشاورزی مردم ، دولت برای معیشت مردم فرصت مرز را وارد مدار کرد و طرح رزاق را کلید زد، اما آیا این طرح توانسته است مشکلات سیستان را حل کند؟

روز گذشته نشستی با حضور امام جمعه زهک و جمعی از ریش سفیدان و معتمدین طوایف و شورای روستای این شهرستان در خصوص بررسی مشکلات طرح رزاق از دید بومیان منطقه برررسی شد.

یکی از شهروندان زهکی در این نشست با اشاره به وجود یک گذر مرزی که آن هم تراکم جمعیت بالایی دارد و بسیار شلوغ است، گفت: بهتر است به جای راه اندازی یک گذر مرزی آن هم فقط در مرز میلک ، چند گذر دیگر نیز  راه‌اندازی شود تا با این همه شلوغی در مرز و اینکه، هر چند ماه یک بار  نوبت مردم برسد این فاصله کاهش پیدا کند تا مردم منبع درآمد داشته باشند و حداقل این فاصله به هفته ای یک یا دو بار کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در  مرحله دوم سوخت به صورت کارتی داخل کارت مرزی یا کارت مخصوص شارژ شود و مثل یک کارت مرزی در اختیار مرزنشینان قرار گیرد .

حجت الاسلام والمسلمین مجید پوراندخت امام جمعه زهک افزود: امید است این طرح هم مثل، کارت مرز نشینی طرح شکست خورده ای نشود و برای مشکلات مردم منطقه راهکاری مناسب پیدا شود تا باعث رضایت همه باشد و اینطور نشود که یک نفر از این طرح منفعت کامل را ببرد و مردم منطقه هیچگونه منافعی نداشته باشند.

طرح رزاق به منظور کمک به مردم شمال سیستان و بلوچستان در حال اجرا است

فرمانده نیروی زمینی ارتش که در روزهای اخیر به همراه جمعی از فرماندهان با هدف بازدید از طرح رزاق و اجرای طرح مردم یاری به منطقه سیستان سفر کرده بود؛ با بیان اینکه یکی از موضوعات مد نظر ارتش بهره مندی همه مردم از طرح رزاق است، گفت: در حال حاضر تنها یک مکان برای تحویل سوخت فعال است که در صدد افزایش این تعداد جهت کاهش صف های طویل سوخت هستیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: امنیت در این طرح بسیار مهم است و از مردم می خواهیم تا در این طرح در کنار ارتش باشند.
 
امیر حیدری گفت: طرح رزاق باعث می شود تا به صورت قانونی سوخت به فروش برسد و درآمد حاصل از آن شامل حال مردم شود.
 
وی افزود: یک ایستگاه تخلیه به این منظور در بازارچه مرزی میلک طراحی شده که در هر ساعت قابلیت تخلیه ۳۰۰ هزار لیتر را دارا است.

طرح رزاق طرحی برای بهبود معیشت مرزنشینان

نماینده مردم زابل در خصوص اجرای طرح رزاق در منطقه سیستان با اشاره به اینکه طرح رزاق پکیجی است که طراحی شده  برای بهبود معیشت مردم مرز نشین در سیستان بیان کرد:  بحث فروش سوخت مازاد مرز نشینان یکی از برنامه های است که در طرح رزاق پیش بینی شده است که در این زمینه سه برنامه وجود داشت که متاسفانه هیچ کدام از شیوه های طرح رزاق در گذشته به دلایل مختلف انجام نشد.

سرگزی ادامه داد: پیشنهادی دادیم که با توجه به ظرفیتی که خود سیستان وجود دارد و مردم دارای گازوئیل و نفت سفید هستند، می توانند سوخت خود را به فروش برسانند و از محل فروش سوخت یک عایدی داشته باشند چرا که قیمت سوخت در مرز با قیمتی که به مردم می دهیم متفاوت است.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها گذر فعال برای فروش سوخت مرزنشینان گذر شاقول است، گفت: خیلی گله در خصوص تراکم زیاد و نوبت دهی طولانی مدت از سوی مردم داشتیم که برنامه ریزی شده تا در آینده ۵ الی ۶ نقطه به میزان استقبالی که مردم می کنند افزایش پیدا کند و در هر شهرستان بین یک تا دو گذر دیگر ایجاد شود.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اجرای طرح فروش سوخت مرزنشینان خیلی مهم بود ادامه داد: طرح فروش سوخت مرز نشین دو بخش دارد در بخش اول افرادی که دارای سوخت هستند می توانند سوخت خود را به قیمت  ۱۵ هزار تومان که قیمت مصوب است که در استانداری مشخص شده بفروشند اما در این بین یک عده ای  که سوخت ندارند و مستضعف هستند و بنای اصلی این طرح هم برای این افراد بود که بین ۳۰ تا ۶۰ هزار خانواده در سیستان است ،از مابه تفاوت فروش سوخت ۱۵ هزار تومان تا مرز بهره مند شوند و متناسب با میزانی است که فروخته می شود هر چقدر که ما سوخت بیشتری بفروشیم سود بیشتری حاصل خواهد شد و سود بین مردم تقسیم می شود.

اما حال باید دید با این همه رفت و آمدهای مسئولین استانی و کشوری و نشست های متعدد در خصوص این مسئله طرح رزاق می تواند اثری در بهبود معیشت مرز نشینان داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اجرای طرح فروش سوخت طرح رزاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است

نوید نبوی زاده کارشناس حوزه انرژی در رابطه با ضرورت سوق دادن مصرف سوختی خودروهای کشور به سمت سوخت های جدید نظیر CNG به خبرنگار قدس اظهار کرد:  مصرف بالای بنزین، در کشور و حجم بالای مصرف غیربهینه خودروهای تولید داخل، مستقیما به کسری بودجه تبصره هدفمندی یارانه های انرژی منجر شده است و در دو سال گذشته روند صعودی داشته است، باید برای راهکار کوتاه مدت حل این ناترازی ارزی مهم و کاهش ناترازی بنزین، بر سوق دادن مصرف به سمت سوخت های جدید حرکت کنیم و از همین رو تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در مورد اهمیت به کارگیری CNG گفت: CNG عمدتاً از متان تشکیل شده است که ساده‌ترین هیدروکربن است. این ترکیب شیمیایی ساده باعث می‌شود که هنگام سوختن، محصولات کمتری تولید شود. در مقایسه، بنزین و دیزل از مولکول‌های پیچیده‌تری تشکیل شده‌اند که در فرآیند احتراق محصولات جانبی بیشتر و متنوع‌تری تولید می‌کنند. متان دارای نسبت کربن به هیدروژن بسیار پایین‌تری نسبت به بنزین یا دیزل است. این به معنای آن است که برای هر واحد انرژی تولیدی، متان کمترین میزان دی‌اکسید کربن را تولید می‌کند.

وی افزود: همچنین متان به دلیل ساختار ساده‌اش به طور کامل‌تری می‌سوزد. این احتراق کامل‌تر باعث می‌شود که میزان آلاینده‌های ناشی از احتراق ناقص مانند هیدروکربن‌های نسوخته و مونواکسید کربن به شدت کاهش یابد. علاوه بر این‌ها در احتراق CNG، آلاینده‌های خاصی مانند سولفور دی‌اکسید (SO2) و سرب، که معمولاً در احتراق سوخت‌های فسیلی دیگر تولید می‌شوند، به میزان بسیار کم یا اصلاً تولید نمی‌شوند. این مواد آلاینده مسئول ایجاد باران‌های اسیدی و دیگر مشکلات زیست‌محیطی هستند. بنابراین، استفاده از CNG به عنوان سوخت خودرو نه تنها کمک به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌کند، بلکه به کاهش آلایندگی کلی ناشی از حمل و نقل نیز کمک می‌کند، که این امر به نوبه خود سلامت عمومی و محیط زیست را بهبود می‌بخشد.

نبوی زاده در ادامه افزود: استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت برای موتور خودروها مزایای متعدد دیگری نیز دارد که از جمله می‌توان به بهبود عمر موتور و کارایی آن اشاره کرد. گاز طبیعی دارای خصوصیات احتراقی است که به کاهش سایش در قسمت‌های داخلی موتور کمک می‌کند. احتراق CNG کمتر باعث ایجاد رسوبات کربنی می‌شود، که این رسوبات معمولاً در اثر استفاده از بنزین یا دیزل تولید و موجب فرسایش سیلندرها و پیستون‌ها می‌شوند. CNG دارای نقطه احتراق بالاتری نسبت به بنزین است، اما در مقایسه با بنزین، دمای کلی احتراق CNG پایین‌تر است.

وی افزود: این امر می‌تواند به کاهش خطر ایجاد خرابی‌های ناشی از حرارت بالا در موتور کمک کند، بنابراین به طول عمر بیشتر موتور منجر می‌شود. به دلیل کمتر بودن رسوبات کربنی ناشی از احتراق CNG، روغن موتور نیز کمتر آلوده می‌شود. این امر به افزایش فواصل زمانی بین هر بار تعویض روغن و در نتیجه، کاهش هزینه‌های نگهداری موتور کمک می‌کند. همانطور که قبلاً ذکر شد، CNG تمایل کمتری به تولید رسوبات کربنی دارد.

وی گفت: این ویژگی به حفظ تمیزی بیشتر محفظه احتراق و دیگر قسمت‌های حیاتی موتور کمک می‌کند، که نه تنها عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند به کاهش نیاز به تعمیرات مکرر نیز منجر شود. استفاده از CNG در موتورهای خودرو به کاهش انتشار مواد آلاینده خطرناکی مانند مونواکسید کربن، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن در داخل محیط کمک می‌کند، که این نیز سلامت رانندگان و سرنشینان را تضمین می‌کند.

وی در جمع بندی صحبت های خود گفت: به این ترتیب، CNG نه تنها به دلایل زیست‌محیطی بلکه به خاطر مزایای عملی و اقتصادی که برای موتور خودروها دارد، به عنوان یک جایگزین عالی برای سوخت‌های سنتی محسوب می‌شود. با کاهش تولید آلاینده‌های خطرناک و حفظ سلامتی رانندگان و سرنشینان خودرو، سهم بزرگی در بهبود کیفیت زندگی ارائه می‌کند. در حالی که چالش‌هایی در زمینه تطابق خودروها با CNG وجود دارد، پتانسیل‌های آن برای کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و ارتقاء کارایی و دوام خودرو، مزایای انکارناپذیری را ایجاد می‌کند. بنابراین، تشویق استفاده از CNG به عنوان سوخت خودرو نه تنها یک گزینه مسئولانه از نظر زیست‌محیطی است، بلکه به عنوان یک استراتژی هوشمندانه برای بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو نیز عمل می‌کند. در نهایت، این نه تنها به نفع محیط زیست است، بلکه به رانندگان این امکان را می‌دهد که در مصرف انرژی خودروهای خود صرفه‌جویی کرده و از سلامت بهتری برخوردار باشند.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) مقایسه بمب افکن چینی Xi’an H-۲۰ و B-۲۱ آمریکایی؛ کدام بهتر است؟
  • سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان
  • اجرای قریب به ۱۲۰۰ برنامه در سیستان و بلوچستان
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • کمیسیون عملیات مرزبانی در سیستان و بلوچستان برگزار شد
  • سرعت گرفتن اجرای طرح‌های مرزی در خداآفرین
  • سرعت گرفتن اجرای طرحهای مرزی در خداآفرین
  • ۹ نکته کلیدی گمرک در اجرای مطلوب قانون ساماندهی مبادلات مرزی
  • کشف مواد افیونی در مرز‌های جنوبی سیستان و بلوچستان
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان