Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: با فرا رسیدن زمستان در صورتی که اروپا نتواند منبع مناسبی برای تامین سوخت مورد نیاز خود پیدا کند، اهمیت برجام برای افکار عمومی اروپا بالا می‌رود؛ در این صورت رسانه‌های اروپایی افکار عمومی را به سمتی سوق خواهند داد که آمریکا را وادار به گام برداشتن در راستای احیای برجام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داریوش پایسته در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاخیر آمریکا در پاسخگویی به جمع‌بندی‌های ایران اظهار کرد: عدم پاسخگویی آمریکا تا امروز به دلیل مشکل‌دار بودن پاسخ‌های ایران به پیش‌نویس اتحادیه اروپا نیست بلکه مهم‌ترین مساله‌ای که باعث تاخیر آمریکا در پاسخگویی شده است، مشکلات و عدم هماهنگی‌های داخلی آمریکاست. یکی از دلایل بروز ناهماهنگی‌ها داخل آمریکا این است که دولت و دستگاه سیاست خارجی آمریکا می‌خواهد طوری به جمع‌بندی‌های ایران پاسخ دهد که در انتخابات نوامبر کنگره بتواند از آن بیشترین بهره‌برداری را کند.

وی افزود: همچنین لابی‌های صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه‌ای مانع از پاسخگویی به موقع آمریکا شده‌اند. بازیگری قدرتمند گروه صهیونیستی آیپک در آمریکا و همسویی بخشی از دموکرات‌ها با این‌ گروه باعث شده تا کنون آمریکا پاسخی در خصوص جمع‌بندی‌های ایران در مورد برجام ارائه ندهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: همچنین پیمان‌های استراتژیکی که ایران با چین و روسیه منعقد کرده موجب شده آمریکا نگران این شود که احیای برجام باعث گشایش اقتصادی قابل توجهی برای روسیه در شرایط تحریمی این کشور شود.

پایسته با بیان اینکه در هر مذاکره‌ای هر تعللی تاثیر منفی دارد، عنوان کرد: هنگامی که در مذاکره‌ای چانه‌زنی‌ها انجام و توافق‌های اصلی حاصل شد، سریعا باید معاهده امضا و قرارداد منعقد شود چون پس از آن بروز هر اتفاقی ممکن است موجب بروز آسیب به توافق شود.

وی با اشاره به نیاز شدید اروپا به سوخت بیان کرد: احیای برجام راهی برای اروپاست که با وارد کردن انرژی از ایران از مشکلات خود برای تامین سوخت را به میزان قابل توجهی بکاهد. هرچند در حال حاضر افکار عمومی اروپا درگیر جنگ در اوکراین است اما اگر افکار عمومی مردم اروپا، آمریکا را مقصر عدم احیای برجام بداند، قطعا ایالات متحده باید پاسخ مناسبی برای آنان داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه افکار عمومی مردم اروپا یک امتیاز و اهرم فشار برای ایران است، گفت: این افکار عمومی می‌تواند باعث شود مردم اروپا به سیاستمداران خود برای رایزنی‌های بیشتر با آمریکا و متقاعد کردن این کشور به تلاش برای احیای برجام فشار وارد کنند.

پایسته با بیان اینکه سیستم تصمیم‌گیری در آمریکا مبتنی بر سازمان است نه مبتنی بر شخص گفت: یعنی بایدن یا بیلنکن به تنهایی نمی‌توانند تصمیم بگیرند که به روند احیای برجام سرعت دهند یا خیر. آنچه که تصمیمات را مشخص می‌کند، سیستمی است که دموکرات‌ها شکل داده‌اند. اکنون این سیستم ۲ قطب شده است. یک قطب به دنبال تنش‌زدایی و کاهش درگیری‌ها و قطب دیگر به دنبال بهره‌برداری هر چه بیشتر از درگیری‌ها و بحران‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: حتی در همین شرایط از به سرانجام نرسیدن برجام آمریکایی‌ها سود می‌کنند چراکه در صورت احیای برجام، از وابستگی اروپا به آمریکا برای تامین سوخت کاسته خواهد شد. برای آمریکا بهتر است اروپا در همین شرایط بحرانی باقی بماند زیرا از یک طرف می‌تواند سوخت خود را به اروپا صادر کند و از طرف دیگر در حال فروش گسترده تسلیحات به دلیل جنگ اوکراین است؛ لذا علی‌رغم اینکه ادامه وضعیت موجود برای ایران، چین، روسیه و اروپا منجر به افزایش بحران‌ها می‌شود اما منافع آمریکا را بهتر تامین می‌کند. به همین دلیل ایالات متحده تمایلی برای پایان دادن به شرایط فعلی ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: حال اگر افکار عمومی اروپا هوشمندانه به سرعت علیه کارشکنی‌های آمریکا در برجام به جوشش بیایند و به خاطر نیاز مبرمی که به سوخت ایران دارند، آمریکا را وادار به احیای برجام کنند، ممکن است ایالات متحده روی برخی از منافع خود چشم ببندد و روند احیای برجام را تسریع بخشد اما اگر افکار عمومی اروپا خواهان ادامه خرید تسلیحات از آمریکا به خاطر جنگ اوکراین باشد، آمریکا هم به سمت بهره‌برداری هر چه بیشتر از شرایط موجود خواهد رفت و به تلاش بیشتر برای احیای برجام تن نخواهد داد. اینجاست که هوشمندی رسانه‌های ایران می‌تواند باعث جوشش افکار عمومی اروپا شود و در نهایت چیزی رقم بخورد که به نفع ایران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی برجام احیای برجام مذاكرات وين آمريكا تحلیلگر مسائل بین الملل افکار عمومی اروپا احیای برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، روشنک مکبری نژاد، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان اینکه نهم تا یازدهم خرداد ماه 1403، شاهد برگزاری رویدادی مهم در عرصه ی پزشکی کشور خواهیم بود، اظهار کرد: اولین کنگره ملی طب ایرانی با همت و تلاش انجمن علمی طب سنتی ایران و با حمایت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، برگزار می شود و فرصتی مغتنم برای تبادل دانش، تجربیات و دستاوردهای علمی در زمینه ی این طب کهن و ارزشمند خواهد بود.

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: طب ایرانی، گنجینه ‌ای بی نظیر از دانش و تجربه هزاران ساله پزشکان و حکیمان این مرز و بوم است که در صورت استفاده از این ظرفیت غنی می ‌تواند در تداوم سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مردم نقشی بی‌ بدیل ایفا کند.

 مکبری نژاد با بیان اینکه حفظ و احیای طب ایرانی، رسالتی ملی و وظیفه‌ای خطیر بر دوش همه ی ماست؛ تصریح کرد: برگزاری این کنگره فرصتی ارزشمند برای تبادل دانش و تجربیات در زمینه ی طب سنتی ایران و ارتقای جایگاه این طب کهن و ارزشمند در نظام سلامت کشور است.

وی افزود: این کنگره دریچه ‌ای نو به سوی دستاوردهای علمی نوین در حوزه طب سنتی ایران خواهد گشود و افق‌ های تازه‌ ای را برای درمان بیماری ‌ها و ارتقای سلامت جامعه ترسیم خواهد کرد.

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان اینکه حضور در این کنگره، گامی در جهت احیای طب ایرانی و حفظ هویت ملی ماست، از تمامی متخصصان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌ مندان به طب سنتی ایران دعوت کرد تا با حضور فعال در این کنگره، در مسیر اعتلای این طب کهن و ارزشمند گام بردارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم این کنگره نقطه عطفی در تاریخ طب سنتی ایران باشد و شاهد پیشرفت‌ های روزافزون در این عرصه باشیم.

گفتنی است، این کنگره  نهم تا یازدهم خردادماه 1403 برگزار می شود و دارای امتیاز فرهنگی برای اعضای هیات علمی و امتیاز بازآموزی برای پزشکان و داروسازان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • ۶ نکته در مورد پذیرش دانشجویان اخراجی در آمریکا
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • دانشجویان در آمریکا و اروپا بیداری افکار عمومی را رقم زدند
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات