Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:28:05 GMT

همدان به پایگاه ابن‌سینا پژوهی جهان تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۰۳۸۸

همدان به پایگاه ابن‌سینا پژوهی جهان تبدیل شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت ابوعلی سینا، نوشت: جغرافیای معرفتی و فرهنگی ایران اسلامی، بالنده به وجود حکیمان و دانشمندانی است که هر یک، سهمی انکارناپذیر در غنای فرهنگ، هنر و اندیشه این سرزمین داشته‌اند. در این میان، نقش ممتاز شخصیتی چون شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا کتمان‌ناشدنی است؛ عالم و حکیمی که نه تنها فرید عصر خود که فرید تمامی اعصار و دهور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بوعلی هزار سال پیش یعنی در قرن چهارم هجری مرزهای علم و ادب و حکمت را در نوردید و در وادی عشق و معرفت سکنی گزید. او در تاریکی قرون وسطای مغرب زمین، یک حادثه بود؛ از آن رو که در سیاهی و تاریکی و هیچ‏ندانی، چراغی بر افروخت و چونان آفتابی از این سوی دنیا، بر جهانیان فروغ و روشنایی بخشید.
در پیام وزیر فرهنگ همچنین آمده است: بوعلی و شیخ شهاب‌الدین سهروردی دو اندیشه تابناکِ حکمی هستند که در یک امتداد خطی در جغرافیای ایران اسلامی چشم‌نوازی می‌کنند؛ یکی در همدان با مشرب مشایی و دیگری در سهرورد زنجان با رویکرد اشراقی. چه زیباست آن روز که راهی گشوده شود بین سهرورد و همدان تا از این رهگذر اشراق و مَشاء همنشینی صمیمانه‌ای را با یکدیگر تجربه کنند و گردشگران علمی و فسلفی از سرتاسر جهان رهسپار سهرورد و همدان شوند تا هم موطن شیخ اشراق را دیدن کنند و هم به دیدار بوعلی در هگمتانه بشتابند. بی‌تردید پیوند خط سیر سهرورد و همدان، می‌تواند جریان جدیدی را برای علاقه‌مندان و پژوهشگران این حوزه به بار آورد و این یکی از برنامه‌های جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی است.


اسماعیلی اضافه کرد: شایسته است که همدان به پایگاه ابن‌سینا پژوهی جهان تبدیل و آثاری در خور درباره‌ آراء فلسفی ابن‌سینا منتشر شود و از آراء او به تعبیر رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) منظومه‌سازی شود؛ خصوصاً از این منظر که دنیا بوعلی را از نگاه طب می‌شناسد اما ما باید بوعلی را از همه زوایا از فقه و فلسفه و تفسیر گرفته تا منطق و ادب و عرفان به جهانیان بشناسانیم. این چنین می‌توان نقبی به گذشته برای ساختن حال و آینده زد؛ نه صرفاً از این نگاه که گذشته ما پرافتخار است که هست، بلکه با این نگاه که چگونه می‌توان گذشته پرافتخار را به فردای پرافتخارتر در تمدن نوین اسلامی متصل کرد.
یکم شهریور، زادروز این حکیم و دانشمند بزرگ را که مزیّن به روز پزشک است، به تمامی دوستداران آثار و مفاخر فرهنگی ایران به ویژه پزشکان گران‌قدر و اصحاب علم و معرفت در ایران و سرتاسر جهان تبریک می‌گویم.»

برچسب‌ها محمد مهدی اسماعیلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابوعلی سینا روز پزشک دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابوعلی سینا محمد مهدی اسماعیلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابوعلی سینا روز پزشک دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالهان اوغلو یکی از بهترین‌های جهان است

به گزارش "ورزش سه"، وینچنزو مونتلا، سرمربی تیم ملی ترکیه، معتقد است که اینتر به هاکان چالهان اوغلو فرصت داده تا به یکی از بهترین هافبک‌های جهان تبدیل شود.

این بازیکن 30 ساله از زمان پیوستن به میلان از بایرلورکوزن در تابستان 2017، در ایتالیا بوده و سپس در سال 2021 به عنوان بازیکن آزاد به اینتر رفت.

مونتلا، سرمربی تیم ملی ترکیه، در مورد پیشرفت چالهان اوغلو به پادکست "لِگا سری آ" گفت:"او با اهداف زیادی به میلان آمد. یک استعداد بزرگ با تکنیک فوق العاده که در سال‌های اخیر به بهترین هافبک جهان یا حداقل یکی از بهترین‌ها تبدیل شده است."

چالهان اوغلو همیشه پشت سر مهاجمان بازی می‌کرد، اما تنها پس از مصدومیت مارسلو بروزوویچ بود که این بازیکن ملی پوش ترکیه‌ای کمی به کناره‌ها رفت.

این پست قرار بود موقتی باشد، اما او شکوفا شد و به یک چهره کلیدی در تیم سیمونه اینزاگی تبدیل شدو همراه آن‌ها ابتدا به فینال لیگ قهرمانان اروپا رفت و سپس برای کسب اسکودتو آماده شد.

مونتلا در مورد پیشرفت این بازیکن افزود:"چالهان اوغلو می‌تواند سرعت را به تیم دیکته کند و لحظات مختلف مسابقه را درک می‌کند. او اکنون به یک فوتبالیست بالغ و مدرن تبدیل شده، می‌تواند هر دو نیمه بازی را کنترل کند و همچنین بازی حریف را به خوبی می‌خواند. تکنیکی که او همیشه داشته هم بدون تغییر باقی مانده است."

تا اینجای فصل، چالهان اوغلو در 38 بازی برای اینتر، 15 گل به ثمر رسانده و 3 پاس گل داده است. او پس از 84 بازی ملی، کاپیتان تیم ملی ترکیه است که 18 بار در این تیم موفق به گلزنی شده است.

دیگر خبرها

  • ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد
  • چالهان اوغلو یکی از بهترین‌های جهان است
  • عملیات وعده صادق وجدان مردم آزادیخواه جهان را بیدار کرد
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • اطلاعیه دانشگاه بوعلی‌سینا در حمایت از دانشجویان حامی فلسطین
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد
  • حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند