Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@18:35:32 GMT

استقبال پرشور مسلمانان روسیه از مهدی رسولی+عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۰۳۹۲

استقبال پرشور مسلمانان روسیه از مهدی رسولی+عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مهدی رسولی مداح سرشناس کشورمان ۲۳ ماه محرم امسال به دعوت مرکز اسلامی شهر مسکو راهی روسیه شد تا در این مرکز به مرثیه‌خوانی بپردازد. آذری زبانان مخاطبان اصلی مجالس این مرکز اسلامی هستند که از حضور مهدی رسولی که به زبان آذری تسلط دارد و روضه‌ها و نوحه‌های جانسوزی هم با بهره‌گیری از قابلیت‌های نغمات این زبان می‌خواند، استقبال بسیار بالایی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ ساعت پرواز برای عزاداری با نوای مهدی رسولی

مهدی رسولی در میان مسلمانان روسیه محبوب و پرطرفدار است، برای همین اهالی مسلمان شهرهای مختلف روسیه برای حضور در این مراسم همگی راهی مسکو شده بودند، طوری که به گفته مسئولان این مرکز، جمعیت حاضر برای عزاداری در این روز، بیش از زمان‌های دیگری بود. یکی از عزاداران که از سیبری به این مراسم آمده بود، می‌گفت: «بالغ بر ۵ ساعت و نیم در خود کشور روسیه، در هواپیما بودم تا خودم را به این مراسم برسانم.»

 

حضور و مرثیه‌خوانی مهدی رسولی در روسیه

سینه‌زنی پرشور آذری‌زبانان روسیه

مسلمانان روسیه با مداحی‌های مهدی رسولی در این مراسم سینه‌زنی پرشوری داشتند، طوری که این مداح کشورمان نیز شور بیشتری پیدا کرده بود. او نوحه‌های آذری خود و حتی تعدادی از نوحه‌های فارسی خود را که در محرم امسال خوانده بود، به زبان آذری خواند. شاعران نوحه‌های فارسی او را به آذری ترجمه کرده بودند، او نیز خواند که با استقبال بسیار مواجه شد.

همخوانی روس‌ها با نوحه «تسبیحات حضرت زهرا(س)» 

این عزاداران درخواست بسیاری از مهدی رسولی داشتند که نوحه معروف خود «تسبیحات حضرت زهرا (س)» را بخواند که او نیز این نوحه را به زبان فارسی خواند و با اینکه اکثر جمعیت حاضر آذری‌زبان بودند، تمام این نوحه را با او همراهی کردند و اشعار را خواندند. این همخوانی تصاویر بسیار زیبایی در این مجلس عزاداری رقم زد.


مرحوم محمدباقر منصوری

جای خالی محمدباقر

مرکز اسلامی مسکو چند سالی است که اقدام به برگزاری مجالس عزاداری در ماه محرم کرده است. علاوه بر عزاداری دهه اول، روز سوم امام، هفتم امام و در اربعین حضرت نیز مجالس عزاداری برگزار می‌کنند. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام عاملی اردبیلی بود و مرحوم محمدباقر منصوری مداح اردبیلی کشورمان نیز دوسال دهه اول محرم در این مراسم مرثیه‌خوانی کرده بود.

استقبال روس‌ها از مهدی رسولی

در این مراسم عزاداری به مناسبت دهه سوم محرم‌الحرام ۱۴۴۴، حجت‌الاسلام اکبری جدی سخنرانی و مهدی رسولی مرثیه‌خوانی کرد. سخنرانی این مراسم کامل به زبان آذری بود و مهدی رسولی نیز در اولین سفرش به این کشور تلاش کرد نوحه‌های مختلفی را به زبان آذری بخواند.

مهدی رسولی در روزهای آتی در مجالس دیگری هم در شهرهای مختلف روسیه مرثیه‌خوانی خواهد کرد و سپس در دهه اول ماه صفر، به مدت ۶ روز همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه (س) به دعوت تولیت این آستان به سوریه خواهد رفت و ۶ شب در این حرم مطهر به مرثیه‌خوانی خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه محرم مرکز اسلامی مسکو دهه سوم ماه محرم حضرت زهرا تسبیحات حضرت زهرا مداح اهل بیت زبان آذری مسکو محمد باقر منصوری مهدی رسولی زبان آذری مرثیه خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان

شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی هرزگوین در بیانیه مشترکی تحولات جاری در غزه را لکه ننگی بر پیشانی بشریت دانستند.

به گزارش ایسنا، «احمد الطیب» شیخ الازهر روز دوشنبه میزبان «دنیس بچروویچ» رئیس جمهور بوسنی هرزگوین بود و در این دیدار دو طرف به بررسی مهمترین مسائل و چالش‌های پیش روی جهان اسلام پرداختند.

شیخ الازهر اظهار کرد: این دیدار برای ما بسیار ارزشمند است و تاثیر بسیار ویژه‌ای بر ما دارد چرا که همزمان با کشتار جمعی انجام شد که رژیم صهیونیستی در حق برادران ما در غزه انجام می‌شود و این به عنوان لکه ننگی بر پیشانی بشریت، یادآور جنایت کشتار جمعی است که در حق مسلمانان بوسنیایی در بوسنی هرزگوین انجام شد و به ما مسلمانان یادآور می‌شود که اتحادمان تنها راه بیرون آوردن امت‌مان از این بحران‌ها است.

الطیب در ادامه گفت: مشکل اصلی در تمام اتفاقاتی که برای ما رخ می‌دهد، واکنش ضعیف جهان اسلامی و عربی است و اساس این مشکل ضعف ناشی از تفرقه و پراکندگی است که ملت ما دچار آن است.

رئیس جمهور بوسنی هرزگوین نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در الازهر و دیدار با شیخ الطیب، تاکید کرد: آنچه در غزه در حال وقوع است لکه ننگی بر پیشانی بشریت است و این در درجه اول بحرانی اخلاقی است.

او با اشاره به اهمیت بسیار «برادری انسانی که شیخ الطیب و پاپ فرانسیس آن را ایجاد کرده به عنوان مهم‌ترین اصل اخلاقی در عصر کنونی»، گفت: ما باید به این اصول پایبند باشیم و آنها را به ویژه در این شرایط که با بحران‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف جهان روبرو هستیم، به کار گیریم.

رئیس جمهور بوسنی در پایان به صورت رسمی از شیخ الازهر برای سفر به این کشور دعوت کرد و الطیب نیز از این دعوت استقبال و تاکید کرد که در اولین فرصت به بوسنی سفر خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد
  • مراسم استقبال از شهید گمنام در فرودگاه شهید صدوقی یزد، پنجشنبه همین هفته
  • صنعتگران ذوب آهن اصفهان برای ایران قوی تلاش می کنند
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون