Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-انفجار خودرویی در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه که منجر به کشته شدن دختر الکساندر دوگین، نظریه‌پرداز روس شد گمانه‌زنی‌هایی را درباره هدف اصلی این حمله پدید آورده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،در بسیاری از گمانه‌زنی‌ها از شخص الکساندر دوگین به عنوان هدف اصلی حمله‌ای یاد شود که جان داریا دوگینا، دختر او را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الکساندر دوگین، فیلسوف سرشناس و ملی‌گرای افراطی روس از جمله حامیان ایجاد امپراتوری نوین روسیه و طرفدار حمله نظامی به اوکراین است.
برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که این نظریه‌پرداز 60 ساله نفوذ زیادی بر روی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دارد. در مقابل عده‌ای دیگر با اشاره به اینکه الکساندر دوگین سمت رسمی در حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین ندارد بر این باور هستند که درباره دامنه نفوذ او اغراق شده است.
الکساندر دوگین در آثارش رابطه پر افت و خیز مسکو با کشورهای غربی را پیش‌بینی کرده بود. او در سال 1997 در یکی از کتابهایش طرحی را تببین کرد که محور آن ایجاد تفرقه بین کشورهای غربی و در عین حال افزایش وابستگی اقتصادی کشورهای اروپایی به روسیه بود. 
اوکراینی‌ها باید درک کنند که ما آنها را به ایجاد یک قدرت روسی جدید و بزرگ فرا می‌خوانیم، همچنین بلاروسی‌ها، قزاق‌ها، ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها و گرجستانی‌ها و همه کسانی که نه تنها با ما بودند و هستند بلکه با ما خواهند بود.

مغز پوتین و پیشگوی فاشیست
هر چند الکساندر دوگین ارتباط مستقیمی با دستگاه سیاست خارجی روسیه ندارد اما در برخی از رسانه‌های بین‌المللی از او به عنوان «مغز پوتین» یاد شده است. 
گروهی از صاحبنظران بر این اعتقاد هستند که برای درک جهان‌بینی ولادیمیر پوتین و جایگاهی که او برای روسیه متصور است باید به نوشته‌های الکساندر دوگین به عنوان یک چهره راست افراطی مراجعه کرد. به عنوان مثال دیوید وان درهلی در یادداشتی که سه ماه پیش در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد الکساندر دوگین را «یک پیشگوی فاشیست» و هوادار یک «امپراتوری حداکثری روسی» خوانده است. 
دیوید وان درهلی در ادامه نوشته است که نشانه‌های نفوذ الکساندر دوگین در تصمیم‌گیری مقامات روسیه را می‌توان در سخنرانی ماه فوریه ولادیمیر پوتین همزمان با آغاز تهاجم نظامی به اوکراین مشاهده کرد. 
الکساندر دوگین در نظریه‌های خود از «روسیه جدید» سخن می‌گوید. عبارتی که مسکو در توجیه الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال 2014 از آن استفاده کرد. کرملین بارها از واژگان و ادبیات الکساندر دوگین استفاده کرده است. 
الکساندر دوگین ماه مه سال جاری در یکی از نوشته‌های خود تاکید کرده بود که اوکراین باید «بخشی جدایی ناپذیر و بنیادی» از «روسیه جدید، جاودانی، واقعی و ژرف» باشد. 

دیدگاه‌های ژئوپولیتیک الکساندر دوگین
او بر این باور است که روسیه کشوری با ارزش‌های سنتی همراه با رهبری اقتدارگرا است. وی ارزش‌های غربی و لیبرال را مذموم می‌داند.
دیوید وان درهلی در یادداشت خود در واشنگتن پست از الکساندر دوگین به عنوان «محصول دوره پایانی زوال اتحاد جماهیر شوروی سابق» یاد می‌کند. به گفته وی الکساندر دوگین در توضیح وضع کنونی روسیه برای آن گذشته‌ای «پرشکوه و نیرومند» متصور می‌شود. 
مارلن لاروئل، تاریخدان فرانسوی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 استفاده از عبارت «روسیه جدید» را بخشی از «اسطوره‌سازی ملی‌گرایی روس» توصیف کرده بود. الکساندر دوگین و همفکرانش این عبارت را در فضای سیاسی و اجتماعی روسیه جا انداختند و حالا دیگر «روسیه جدید» یکی از قطعات پازل تبلیغات سیاسی کرملین است. 
الکساندر دوگین در کتاب «بنیادهای ژئوپولیتیک؛ آینده ژئوپولیتیک روسیه» که در سال 1997 به چاپ رسید با انتقاد شدید از نفوذ آمریکا در اوراسیا خواستار بازسازی اقتدار روسیه در منطقه شده بود. او همچنین از تصرف مناطقی از کشورهای منطقه در کتابش حمایت کرده بود. 
واشنگتن در سال 2015 تحریم‌هایی را علیه الکساندر دوگین وضع کرد. آمریکا دلیل وضع این تحریم‌ها را «مسئولیت و همدستی در اقدام‌ها و سیاست‌هایی» اعلام کرد که «صلح، امنیت، ثبات، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» را تهدید می‌کند. 
با این حال الکساندر دوگین سه ماه پیش نوشته بود: «اوکراینی‌ها باید درک کنند که ما آنها را به ایجاد یک قدرت روسی جدید و بزرگ فرا می‌خوانیم، همچنین بلاروسی‌ها، قزاق‌ها، ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها و گرجستانی‌ها و همه کسانی که نه تنها با ما بودند و هستند بلکه با ما خواهند بود.»

دوگین و دفاع از نفوذ تخریبگرانه در غرب
الکساندر دوگین در «بنیادهای ژئوپولیتیک؛ آینده ژئوپولیتیک روسیه» از تصرف خاک گرجستان و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه دفاع کرده است. وی همچنین دو دهه پیش از برکسیت و راهیابی دونالد ترامپ به کاخ‌سفید از شکاف بین بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی و در داخل آمریکا سخن گفته بود. 
این نظریه‌پرداز روس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا را «یک پیروزی برای روسیه» خوانده بود. یک اندیشکده آمریکایی با گرایش راست افراطی در سال 2014 از الکساندر دوگین برای شرکت در کنفرانسی در مجارستان دعوت کرده بود اما او به دلیل تحریم‌های ایالات متحده نتوانست در این نشست شرکت کند. 
دولت کنونی آمریکا بر این باور است که الکساندر دوگین همچنان نقشی «شرورانه» در امور کشورهای غربی ایفا می‌کند. به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده «دوگین یک پایگاه اینترنتی به نام ژئوپولیتیکا را کنترل می‌کند که به مرکزی برای ملی‌گراهای افراطی روس برای پخش اخبار جعلی و تبلیغات سیاسی تبدیل شده است.»
الکساندر دوگین یک روز پیش از کشته شدن دخترش در کانال تلگرام خود خواستار گسترش ابعاد جنگ در اوکراین شده بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: الکساندر دوگین روسیه پوتین الکساندر دوگین ولادیمیر پوتین بر این باور روسیه جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین

آفتاب‌‌نیوز :

«جرمان گالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین گفت که روسیه روز شنبه به تاسیسات انرژی اوکراین در سه منطقه این کشور حمله کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گالوشچنکو گفت که حملات روسیه مناطق «دنیپروپتروفسک» در مرکز اوکراین و مناطق غربی «لویو» و «ایوانو فرانکیفسک» را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، روسیه به چهار نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرده است.

شرکت اوکراینی «دی تک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسیه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد. تجهیزات این شرکت آسیب جدی دیده است و کارگران انرژی در تلاش هستند تا عواقب حمله را از بین ببرند.»

از ۲۲ مارس به این سو، نیرو‌های روسیه بمباران تاسیسات برق اوکراین را تشدید کرده و تقریبا هر روز به نیروگاه‌های حرارتی، آبی و سایر زیرساخت‌های انرژی حمله می‌کنند.

با وجود آب و هوای معتدل بهاری در هفته‌های اخیر، اوکراین با کسری برق مواجه شده و دولت مجبور شد برق را در چند منطقه قطع کند و به واردات برق روی آورد.

تحلیلگران معتقدند که نیرو‌های روسیه عملیات تهاجمی جاری را حفظ کرده و در برخی مناطق تشدید کرده، احتمالاً از شرایط آب و هوای بهاری و کمبود تجهیزات اوکراین قبل از رسیدن کمک‌های نظامی وعده داده شده غرب بهره‌برداری می‌کنند.

نیرو‌های روسیه همچنین به دنبال تضعیف پدافند هوایی تخریب شده اوکراین در تلاش برای فروپاشی شبکه انرژی و آسیب طولانی مدت به زیرساخت‌ها و ظرفیت صنعتی دفاعی اوکراین هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای بین مسکو و کی‌یف برای پایان «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • فرمانده نیروهای مسلح اوکراین: وضعیت میدان نبرد بدتر می‌شود
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین