Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یک روش جدید برای استخراج بی دردسر طلا از زباله‌های الکترونیکی بدون نیاز به مواد شیمیایی یا انرژی ابداع کرده‌اند.

 لوازم الکترونیکی دور ریخته شده می‌توانند یک معدن طلا باشند. محققان چینی و انگلیسی روش جدید و کارآمدی را برای استفاده از گرافن برای بازیابی طلا از زباله‌های الکترونیکی، بدون نیاز به مواد شیمیایی یا انرژی اختراع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طلا فراتر از کاربردهای آن برای ساخت انواع جواهرات به دلیل رسانایی الکتریکی بالا و سهولت کار با آن، برای ساخت قطعات الکترونیکی نیز ارزشمند است. اما بازار دستگاه‌های الکترونیکی گردش مالی بالایی دارد و بازیابی طلا و سایر فلزات گرانبها فرایندی است که اغلب ناکارآمد بوده و به استفاده از مواد شیمیایی یا حرارت زیاد نیاز دارد.

اما محققان دانشگاه منچستر، دانشگاه چینهوای چین و آکادمی علوم چین روش بسیار ساده‌تری را برای بازیابی طلا از زباله‌های الکترونیکی ایجاد کرده‌اند. تنها چیزی که برای این کار لازم بوده، مقداری گرافن است.

در این فرایند، ابتدا زباله‌های الکترونیکی آسیاب شده و سپس در محلولی خاص حل می‌شوند. یک غشاء ساخته شده از اکسید گرافن به این مجموعه اضافه می‌شود و در عرض چند دقیقه طلای خالص شروع به جمع شدن روی سطح غشاء می‌کند. تنها ۱ گرم گرافن برای استخراج تقریباً دو برابر این مقدار طلا از زباله‌های الکترونیکی کافی است و بیش از ۹۵ درصد از طلای موجود در یک کالای الکترونیکی از این طریق قابل جذب است. نکته مهم این است که با استفاده از این روش فلزات دیگر موجود در زباله‌های الکترونیکی جذب نمی‌شوند و پس از اتمام کار می‌توان غشای گرافن را سوزاند و طلای خالص را به دست آورد.

دکتر یانگ سو، محقق اصلی این طرح معتقد است: «این دستاورد شگفت‌آور در اصل یک فرآیند الکتروشیمیایی ساده است. فعل و انفعالات منحصر به فرد بین گرافن و یون‌های طلا این فرآیند را هدایت می‌کند و نتیجه‌ای استثنایی را به همراه دارد. در نهایت فقط طلا بدون یون یا هر نمک دیگری استخراج می‌شود.»

محققان می‌گویند این روش می‌تواند به کاهش مقدار طلایی که به هدر می‌رود و همچنین کاهش مشکلات زیست‌محیطی فزاینده ناشی از انباشت زباله‌های الکترونیکی هم کمک کند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: طلا از زباله های الکترونیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس

به‌تازگی اولین الماس مصنوعی تولیدشده از کربن موجود در گل‌های صدتومانی در شهر لوئویانگ چین رونمایی شد. ماه گذشته، باغ گل‌های صدتومانی شهر لوئویانگ با شرکت تولیدکننده الماس مصنوعی شهر موافقت کرد تا برای ایجاد این الماس منحصربه‌فرد، تعداد گل‌های مورد نیاز را در اختیار دانشمندان این شرکت قرار دهد. در میان این گل‌ها، یک گل صدتومانی ۵۰ساله هم وجود داشت.

بنابه گفته وانگ جینگ، مدیر عامل شرکت تایم پرامیس لوئویانگ، الماس مصنوعی ساخت شرکت‌شان با استفاده از فناوری استخراج کربن ماده زیست‌زا (گل صدتومانی)، تحت دما و فشار بالا کشت می‌شود.

اگرچه تولید الماس مصنوعی با استفاده از فناوری استخراج عنصر کربن خالص از گل صدتومانی نسبتا پیچیده است، شرکت تایم پرامیس چینی قصد دارد از منابع دیگر مانند مو، استخوان و حتی گل‌های دیگر، کربن استخراج کند.

آنها این کار را با استفاده از ابزار‌هایی که برای شکستن پیوند‌های شیمیایی بین اتم‌های کربن استخراج‌شده طراحی کرده‌اند انجام دهند. درواقع این دانشمندان اتم‌های کربن حاصل را مانند ساختار الماس کنار هم قرار داده و ترکیب می‌کنند تا به الماس واقعی دست بیابند.

منبع: خبرآنلاین

tags # چین ، تکنولوژی سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • پایان کار خطیر در استقلال؛ 50 میلیارد تومان دردسر آفرین شد!
  • ثبت پتنتی که انتقال حرارت در کشتی‌ها و هواپیماهای پرسرعت را تسهیل می‌کند
  • پیروزی بی دردسر نوشاد عالمیان در مسابقات عربستان
  • استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • دردسر بزرگ برای اسرائیل؛ کمین های جدید و پشیرفته حماس | ویدئو
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • عکس جنجالی از یک مراسم که برای بهروز افخمی دردسر شد!
  • جاری شدن آب فاضلاب و دردسر‌های آن برای ساکنان محله نوکان کرمانشاه + فیلم