Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیهان نوشت: بر اساس پژوهشی که پژوهشکدة علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی انجام داده، به دست آمده که مشکل مالی و اقتصادی، اختلاف با شوهر، جنسیت جنین، فاصلة کم بین بارداری‌ها، سن کم مادر، سن بالای مادر، تعداد زیاد فرزندان، گرفتاری شغلی مادر، اعتیاد شوهر، بارداری در ابتدای ازدواج یا در دوران عقد و... از عواملی هستند که در بارداری ناخواسته، سبب می‌شوند که مادر تصمیم به سقط جنینش بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دلایل موجب می‌شوند که برخی مادران، به خود حق بدهند و خود را قانع کنند که جنینشان را سقط کنند و معمولاً هم تنها چیزی که ذهنشان خطور نمی‌کند یا جدی نمی‌گیرند، نگاه شرع مقدس اسلام به این عمل است؛ در حالی که از دیدگاه فقه شیعه، سقط جنین از روی عمد، حرام است و در این حکم، اختلافی میان آنها نیست و فرقی هم نیست بین این که جنین از راه مشروع ایجاد شده باشد یا نامشروع؛ همچنین بنا به اجماع فقها در حرمت سقط جنین، فرقی میان مراحل مختلف جنین نیست؛ بنابراین، پس از انعقاد نطفه و استقرار نطفه در جدار رحم که مبدأ رشد جنین است، سقط آن حرام می‌شود.

سقط جنین، خواه قبل از دمیدن روح در جنین باشد یا بعد از آن و خواه با رضایت والدین باشد یا بدون رضایت آنها، در همة این حالات حرام است. البته ناگفته نماند بعضی فقهای شیعه سقط جنین را در مواردی مجاز دانسته‌اند مثل موردی که سلامتی مادر در خطر باشد یا جنین ناقص باشد و...؛ اما همین موارد مجاز هم بی‌در و پیکر و بی‌قاعده و ضابطه نیست؛ شروط متعددی باید در کار باشد تا چنین کاری مجاز شمرده شود.

متاسفانه باید اعتراف کرد که اتفاقی که کم و بیش در جامعة ما افتاده این است که قبح این کار تا حدی شکسته شده و مثلا برخی از مادران با خود می‌گویند: «شکم خودمه، بچة خودمه اختیارش رو دارم؛ تازه هنوز هم همچین بچه نشده، کسی هم متوجه نمی‌شود، پس به کسی ربطی ندارد».

همین مادران را اگر بگویی بچة دو ساله‌ات را ببر توی آشپزخانه با چاقوی گلویش را ببر، حیرت‌زده و ناراحت و می‌گوید مگر من «جانی»ام؛ در حالی که جانی، جانی است و فرقی نیست بین اینکه محل ارتکاب قتل، شکمت باشد یا آشپزخانه‌ات. نشان به آن نشان که در سقط جنین غیرشرعی باید دیه داد و حتی طبق نظر بعضی فقها، گاه قصاص ثابت می‌شود.

موضوع گرایش به سقط‌های غیر مجاز یا اصطلاحاً سقط‌های جنایی از مواردی است که نیاز به کار توسط مسئولان و پرداختن توسط رسانه‌هاست.

شناخت ریشه‌ها و علل و تلاش برای رفع زمینه‌های رسیدن به این تصمیم خطرناک و غیر انسانی، آن هم در شرایط بحران جمعیت و کاهش زاد و ولد وظیفه مهم مسئولان است.

تماشاخانه ببینید| بخش‌هایی از دوبله زنده یاد منوچهر اسماعیلی ببینید| جراحی یک عاج 31 سانتی‌متری فیل در پاکستان/ دامپزشکان دندان درد فیل را خوب کردند فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت عمده «سقط جنین» چیست؟

 به گزارش تابناک، دکتر انسیه خزعلی در همایش هم اندیشی و راهبردی مدیران بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها که در مشهد مقدس برگزار شد بیان کرد: امیدواریم بنیاد آبشار عاطفه‌ها در سال جدید بر دو مطلب بیش از امور دیگر متمرکز شود، اول با اشاره به شعار مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت در جهش تولید فراهم کردن شرایط اشتغال برای همه کسانی که در شرایط نامساعد قرار دارند و به طور خاص برای بانوان سرپرست خانوار لازم است و این امر ضمن کمک به تولید موجب زندگی عزتمندانه این بانوان خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده؛ وی ادامه داد: مسئله دوم با توجه به چالش بزرگ جمعیتی تمرکز بر حمایت از خانواده‌ها در جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی برای پیشگیری از سقط جنین است، آنچه پژوهش‌ها نشان می‌دهد علت عمده سقط جنین مسائل فرهنگی و بخشی از آن هم اقتصادیست که آبشار عاطفه‌ها می‌تواند با پشتیبانی از گروه‌های حامی جنین این امر را حمایت کند.

دیگر خبرها

  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • کیهان: با تخلف باید برخورد شود چه دزد باشد چه زن بی‌حجاب!
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت