Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره روابط این کشور با سوریه و احتمال دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد اظهارنظر کرد.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، وزیر خارجه این کشور ادعا کرده که بین وجود سازمان اطلاعاتی ترکیه با همتای سوریه کانال ارتباطی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات ارشد آنکارا البته «شایعات» درباره احتمال دیدار بین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در حاشیه نشست آتی سازمان همکاری شانگهای را رد کرد.

قرار است نشست سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر (۲۴ و ۲۵ شهریور ماه) به میزبانی ازبکستان برگزار شود.

وزیر خارجه ترکیه که کشورش در سوریه حضور نظامی اشغالگرانه دارد و طی سال‌های گذشته از گروه‌های مسلح غیرقانونی حمایت کرده است، در اظهارات امروز خود برای دولت قانونی سوریه درباره تحولات داخلی این کشور نسخه پیچی کرد.

مولود چاووش اوغلو مدعی شد که برای حصول به صلح پایدار در سوریه باید اقداماتی انجام شود و رژیم اسد نباید مخالفان را تروریست ببیند. وی البته اعلام کرد که آنکارا پیش شرطی برای گفت‌و‌گو با دمشق ندارد.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی مطرح شده که او چندی قبل ادعا کرد که در نشست جنبش عغیرمتعهدها «دیدار کوتاهی» با همتای سوری خود داشت.

از سوی دیگر در روزهای اخیر بارها گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره سفر احتمالی برخی مقامات ترکیه‌ای به پایتخت سوریه منتشر شده است.

«دوغو پرینچک» رهبر حزب «وطن» ترکیه در همین باره گفته بود، دولتمردان و شخصیت‌های مهمی از ترکیه او را در سفر به دمشق همراهی خواهند کرد.

سران حزب وطن ترکیه گفته‌اند طی یک یا دو هفته آینده سفری به دمشق خواهند داشت و با رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهند کرد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ادامه لفاظی‌های خود علیه حماس ضمن حمایت از اسرائیل، این جنبش را به دلیل ادامه درگیری‌ها در غزه محکوم کرد، زیرا این گروه نمی‌خواهد توافقی را بپذیرد.

این اظهارات در جریان دیدار بلینکن و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، بیان شد. نماینده آمریکا خواستار هر تلاشی برای متقاعد کردن حماس به پذیرش پیشنهاد آتش‌بس فوری شد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در مورد تلاش‌های جاری برای تضمین صلح پایدار در منطقه، از جمله از طریق راه‌یابی به یک کشور فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل، گفتگو کردند. بلینکن بر اهمیت اجتناب از تشدید درگیری در خاورمیانه تأکید کرد. 

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه گزارش داد که اسرائیل انتظار دارد حماس به پیشنهاد اخیر توافق ظرف ۴۸ ساعت آینده پاسخ دهد.

بر اساس این گزارش، مفاد این پیشنهاد امروز از طریق هیئت مصری به سرپرستی عباس کامل، رئیس اطلاعات، در غزه به حماس منتقل می‌شود. اسرائیل امیدوار است که حماس ۳۳ اسیر از جمله زنان، کودکان، مردان بالای ۵۰ سال و افراد بیمار را آزاد کند.

این کانال در ادامه اشاره کرد که به ازای هر اسیر اضافی آزاد شده، آتش بس یک روز تمدید می‌شود. در این دوره، هر دو طرف در مذاکراتی با هدف پایان دادن به جنگ و آزادی همه اسرای باقی‌مانده شرکت خواهند کرد. یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل پیشتر گفته بود که در صورت دستیابی طرفین به توافق، تهاجم رفح به حالت تعلیق در خواهد آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست
  • فیدان: ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • فیدان: مشتاقانه منتظر محاکمه مقامات اسرائیل هستیم
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد