Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@05:09:42 GMT

مانع خروج گنجینه علمی و پژوهشی کشور شویم

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۰۹۵۱

مانع خروج گنجینه علمی و پژوهشی کشور شویم

ایسنا/زنجان رئیس هیئت مدیره انجمن شیمی ایران گفت: از گنجینه علمی دانشجویان و پژوهشگران برای جلوگیری از مهاجرت این افراد باید حمایت جدی شود.

مجتبی شمسی‌پور صبح امروز (اول شهریورماه) در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین سمینار شیمی تجزیه انجمن شیمی ایران که در دانشگاه  زنجان برگزار شد، با اشاره به اهمیت این سمینار در رشد شاخه شیمی تجزیه سطح کشور، عنوان کرد: طی دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا متاسفانه سمینار به صورت مجازی برگزار شد و استقبال پژوهشگران و دانشجویان کاهش یافت و خرسندیم که امسال با فروکش کردن موج بیماری شاهد حضور پررنگ علاقه‌مندان عرصه شیمی به خصوص شیمی تجزیه در این سمینار هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۲۲ به عنوان سال علوم پایه از سوی جامعه جهانی، تصریح کرد: در سال‌های گذشته هر سال از سوی جامعه جهانی به یکی از علوم پایه مانند فیزیک، نجوم، پزشکی و غیره اختصاص می‌یافت اما سال ۲۰۲۲ به همه علوم پایه به صورت جامع اختصاص یافته و این فرصت مغتنمی است تا در راستای پیشرفت علوم پایه کشور گام برداریم.

شمسی‌پور با اشاره به سابقه رشته شیمی در تمدن ایران، افزود: در بسیاری از کشور ها و ایران نیز از قدیم‌الایام به زیرشاخه‌های مختلف رشته‌های علوم پایه توجه خاصی معطوف بود و در ایران نیز از قرون اخیر دانشمندان فراوانی در حوزه‌های مختلف نجوم، شیمی، فیزیک، پزشکی، داروسازی و ... افتخارات بسیاری کسب کردند.

این مسئول با اشاره به سابقه فعالیت انجمن شیمی در ایران، بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی ایران گروه کوچکی تحت عنوان انجمن شیمی ایران تشکیل شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این انجمن پیشرفت وسیعی داشت و گسترش یافت و در سال ۱۳۶۳ این گردهمایی تحت عنوان انجمن شیمی ایران به تصویب رسید و اولین سمینار تحت نظر انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۶۵ در استان اصفهان برگزار شد.

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب از بیست و هفتمین دوره این سمینار، افزود: با وجود شرایط همه‌گیری بیماری کرونا و کمبود تجهیزات و مکان‌های پژوهشی مانند آزمایشگاه‌ها قریب به ۳۵۰ مقاله علمی و پژوهشی برای داوری به این سمینار ارسال شد که این رقم بسیار حائز اهمیت بوده و نمایانگر این موضوع است که پژوهشگران و دانشجویان و علاقه‌مندان عرصه علم و به خصوص شیمی در شرایط سختی مانند شیوع بیماری کرونا از تلاش و کوشش در راه علم و دانش و اعتلای سطح علمی کشور بسیار کوشا هستند.

شمسی‌پور با بیان اینکه ذخیره علمی دانشجویان امروز در تاریخ ایران بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: در هیچ جای تاریخ ایران این حجم از دانشجویان، محققان و پژوهشگران علمی تربیت نشده و نخواهد شد و این فرصتی طلایی برای پیشرفت ایران است، لذا باید همه ما و مسئولان مربوطه اهتمام ورزند تا از خروج و مهاجرت این گنجینه مفید و سودمند جلوگیری شود، به طوری‌ که مشاهده می‌کنیم هیچ‌کدام از این افراد از ابتدا تصمیم به مهاجرت ندارند اما به مرور با ایجاد مشکلات متعدد بر سر مسیر پیشرفت‌شان ناچار به مهاجرت می‌شوند، بنابراین این سمینار و گردهمایی‌های مشابه باید فرصتی باشد برای حمایت و پشتیبانی از جامعه علمی و نخبگان ایران در همه عرصه‌های پژوهشی و تحقیقاتی کشور و امیدواریم بتوانیم در راستای تحقق این هدف تاثیرگزار باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان استانی علمی و آموزشی دانشجويان انجمن شیمی همایش علمی دانشگاه زنجان انجمن شیمی ایران علوم پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی

تین نیوز

بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در این نشست که به مناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار می شود قرار است اقدامات دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دریایی در مسیر دستیابی به اهداف سیاست های کلی توسعه دریامحور ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گیرد. 

همچنین درخواست عضویت های جدید و انتخاب رئیس و دبیر ادواری جدید اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی در این نشست، مورد بررسی قرار می گیرد. 

طبق برنامه نشست، مقرر است توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ظرفیت ها و توانایی های «کاوشگر خلیج فارس» معرفی و گزارشی از گشت های اخیر این کاوشگر و برنامه های تحقیقاتی آتی آن در حوضه های آبی جنوبی کشور، ارایه گردد. 

شایان ذکر است، اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی به منظور هماهنگی و گسترش تعامل آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دریایی کشور و نیز ارتقای سطح علوم دریایی به پیشنهاد پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و از آن زمان با برگزاری ۲۱ نشست شورای عالی با حضور روسا یا نمایندگان دانشگاه های عضو، ۱۹ دانشگاه و مرکز پژوهشی را به عضویت پذیرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی، از مهمترین اقدامات و دستاوردهای اتحادیه تابحال، برگزاری نشست های کارگروه های تخصصی، تدوین اساسنامه و آیین نامه های مرتبط با فعالیت های اتحادیه، دیدار با مقامات و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران ارشد دریایی کشور، ورود موضوع اقیانوس شناسی به عنوان یکی از اولویت ها در نقشه جامع علمی کشور، تهیه سند راهبردی توسعه آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی، همکاری در برگزاری کنفرانس های علمی مانند RCOWA-۲۰۱۷ و RCOWA-۲۰۲۰، برگزاری برنامه های مناسبتی مشترک (روز ملی خلیج فارس، روز جهانی دریا و اقیانوس، روز منطقه ای دریای خزر)، توسعه وب سایت محققان دریای خزر (http://caspianexpert.inio.ac.ir/)و مشارکت در حضور محققان دانشگاه ها در برنامه های کاوشگر خلیج فارس بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم