Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی استان خراسان جنوبی دالان خدمات و صادرات سایر استان‌های کشور به افغانستان است که مرز ماهیرود با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب توسط دولت و بخش خصوصی به باراندازی مناسب برای تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی تبدیل شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در طول مرز مشترک ایران با افغانستان در خراسان جنوبی، ماهیرود یکی از نقاط مهم تجاری بین دو کشور همسایه است که نقش بسزایی در اقتصاد طرفین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مرز ماهیرود می‌توان به عنوان یکی از مرزهای پرسود برای جمهوری اسلامی ایران یاد کرد چرا که این مرز توانسته معبری مطمئن برای صادرات به کشور در حال توسعه و مستعد دارای کالاهای ایرانی یعنی افغانستان باشد.

زیرساخت‌های لازم برای احداث سردخانه در مرز ماهیرود فراهم شودپست قرنطینه گیاهی در مرز  ماهیرود فعال‌تر می‌شودزیرساخت‌های پایگاه مراقبت بهداشتی در مرز ماهیرود تقویت شود

وجود منطقه اقتصادی ماهیرود در کنار بازارچه می‌تواند سطح مبادلات تجاری کالاهای ایران و افغانستان را بیش از آنچه هست فراهم کند و رونق مبادلات را در پی داشته باشد.

تحولات کشور افغانستان 4 ماه این معبر مرزی را به صورت یک طرفه از سوی افغانستان مسدود کرد اما با تلاش مسئولین استانی و کشوری، دوباره صادرات در مرز ماهیرود انجام می‌شود.

یکی از زمینه‌های مهم فعالیت در مرز ماهیرود، سرمایه گذاری تجار افغانستانی‌ است که در عرصه‌های گوناگون تجارت می‌کنند و از درآمد و سود خود رضایت دارند.

در جذب سرمایه از کشور افغانستان موفق عمل نکرده‌ایم  

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند به خبرنگار تسنیم گفت: یکی از مسائل پیش رو این است که ما به کشور افغانستان همواره نگاه امنیتی داشته و آن را به عنوان شریک اقتصادی نپذیرفتیم.

خامه زر با اشاره به اینکه در کنار صادرات به این کشور باید خواسته‌های آنان و واردات از افغانستان را نیز مد نظر قرار دهیم، افزود: در جذب سرمایه از این کشور موفق عمل نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دالان خدمات و صادرات سایر استان‌های کشور به افغانستان است افزود: طبق آمار 20 درصد از صادراتی که از مرز ماهیرود به افغانستان می‌رود تولیدات و مصنوعات خراسان جنوبی است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در بازار افغانستان یک سری رقبای سنتی چون پاکستان داشته‌ایم اما اخیراً به واسطه برخی از سیاست‌ها رقبایی جون چین و امارات نیز در بازار افغانستان ورود پیدا کرده‌اند.

خامه زر بیان کرد: در حال حاضر بیشتر مشکلات در حوزه صادرات با افغانستان به داخل برمی‌گردد و مهمترین مشکل شیوه و ساز و کار رفع تعهدات ارزی است که بدون در نظر گرفتن صدای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان وضع شد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: بارها مطرح کردیم با این ساز و کار فعلی نمی‌توان رفع تعهدات ارزی داشته باشیم اما کسی به این دغدغه توجه نکرد.

وی ادامه‌داد: برای برخی کالاها محدودیت‌هایی وضع کردند بدون آن که در نظر گرفته شود کارخانه تولیدکننده آن کالای صادراتی قرارداد بلند مدت داشته است.

خامه زر با بیان اینکه در حال حاضر وقتی صادراتی با افغانستان انجام می‌دهیم راه برگشت پول را نداریم، یادآور شد: همین بی‌توجهی صورت گرفت که در حال حاضر مقام چندم را در بازار افغانستان داریم.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اگر این بی توجهی‌ها ادامه پیدا کند ما بازار بسیار باارزش کشور افغانستان را از دست خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگا ما گفت: سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ماهیرود، باراندازی است که سرمایه‌گذاران افغانستانی در آن فعالیت می‌کنند و این منطقه یکی از بازو‌های تجاری در ماهیرود است.

زارعی گفت: تا پیش از بسته شدن مرز ماهیرود روزانه حدود یک هزار و 200 کامیون در این منطقه بارگیری و تخلیه بار انجام می‌دادند.

وی بیان کرد: پس از بازگشایی مرز این تعداد به حدود 180 کامیون در روز کاهش یافت که حدود 20 درصد میزان کامیون‌های تخلیه و بارگیری شده در روز‌های رونق مرز را شامل می‌شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: انتظار می‌رود تا یک تا 2 ماه آینده ظرفیت صادرات مرز ماهیرود به شرایط قبل از بسته شدن مرز باز گردد همان طور که تا پیش از این 56 درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق ماهیرود انجام می‌شده است.

زارعی اظهار داشت: زیرساخت‌های لازم در ماهیرود نیز فراهم شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/254/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور افغانستان مرز ماهیرود خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۱۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی

پاکستان مهلت اعتبار کارت ویژه مهاجرین افغانستانی (POR) را تا دهم ماه تیر تمدید کرد.

پناهجویان با تمدید مهلت این کارت می‌توانند به آموزش، خدمات بانکی و مرااقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند.

این درحالی است که دولت اسلام‌آباد مرحله دوم اخراج مهاجرین را از دو هفته قبل آغاز کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی