Web Analytics Made Easy - Statcounter

طراحی و اجرای ساختمان با در نظر گرفتن شرایط منطقه و احتمال رخ دادن پدیده‌هایی همچون زلزله به گونه‌ای می‌باشد که تا چند سال توسط سازنده، بیمه و تضمین می‌گردد.

طراحی و اجرای ساختمان با در نظر گرفتن شرایط منطقه و احتمال رخ دادن پدیده‌هایی همچون زلزله به گونه‌ای می‌باشد که تا چند سال توسط سازنده، بیمه و تضمین می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر منطقه‌ای مستعد زلزله یا شرایط محیطی خاص باشد، مهندسان ضوابط و راه حل هایی را در طراحی های خود قرار می دهند (مانند ضوابط ویژه برای طراحی در برابر زلزله) تا عملکرد ساختمان با آن شرایط سازگار شود. 

با رعایت کردن تمام این موارد از جانب سازندگان و مهندسان عمران، با این حال با گذشت زمان، شاهد تغییرات نامناسبی در ظاهر سازه هستیم؛ این تغییرات شامل خیز تیر یا سقف، خوردگی بتن در قسمت های مختلف، خوردگی و زنگ زدگی آرماتورها و در نهایت ترک خوردگی دردیوار می‌باشد. در این مطلب و با بهره گیری از تجربیات مهندسین شرکت مقاوم سازی تکنوپل به تفصیل پیرامون ترک خوردگی، انواع آن و لزوم تعمیر و ترمیم آن در ساختمان خواهیم پرداخت.

مشاهده ترک خوردگی در ساختمان و اقدامات لازم برای مقابله با آن

مشاهده ترک‌ها در یک ساختمان می تواند برای صاحب آن خانه هشدار دهنده و نگران کننده باشد. اولین نشانه‌های ترک خوردن روی دیوار می تواند به راحتی صاحب خانه را دچار وحشت کند. گاهی اوقات استفاده از یک ملات ترمیم بتن می‌تواند مشکل را برطرف کند، اما اگر وضعیت جدی باشد، ترک‌ها می‌تواند به معنای آسیب سازه‌ای ساختمان باشد. در چنین مواردی فقط یک کارشناس مقاوم سازی می تواند ریشه مشکل را شناسایی کند. اما مهم است که صاحبان املاک بدانند ترک دیوار چگونه ممکن است رخ دهد. در زیر راهنمای کوتاهی برای ساکنان خانه در مورد انواع ترک و چگونگی مقابله با آنها و تخمین شدت ترکهای قابل مشاهده قبل از مراجعه کارشناس مقاوم سازی آورده شده است.

انواع ترک خوردگی در سطح دیوار و میزان خطر پذیری آن

ترک خوردگی دیوار ممکن است هم برای دیوارهای داخلی ساختمان رخ دهد و هم دیوارهای پیرامونی و خارجی درگیر ترک خوردگی باشند. به منظور شناسایی و بررسی میزان خطر یک ترک خوردگی به چهار عامل در زیر اشاره شده است:

شناسایی محل ترک خوردگی

شناسایی جهت ترک خوردگی (ترک عمودی، ترک افقی، ترک مورب و ترک نامتقارن)

بررسی احتمال جدا شدگی قسمتی از مصالح دیوار و یا قاب دیوار

بررسی احتمال گسترش ترک خوردگی و یا ترک خوردگی مجدد

در صورتی که موارد بالا بررسی و تایید شد و ترک خوردگی با عرض زیاد و ترکهای مورب و پلکانی در سازه رویت شود آسیب در سازه وجود داشته و می‌بایست برای رفع آن با متخصصان حوزه مقاوم سازی مشورت شود.

ریشه و علل ترک خوردگی در دیوار کدام است؟

شناخت منشاء ترک دیوار اولین گام در ارزیابی دقیق آسیب و هزینه ترمیم و مقاوم سازی ساختمان است. در اینجا برخی از دلایل احتمالی ترک‌های قابل مشاهده ذکر شده است.

طراحی و اجرای ضعیف ساختمان

در صورتی که در مرحله طراحی سازه دقت کافی مبذول نگردد و الزامات مربوط به طراحی لرزه‌ای (در صورت نیاز) در طراحی سازه گنجانده نشود و یا در مرحله ساخت و اجرا خطاها و اشتباهاتی صورت گیرد و یا مصالح نامرغوب در سازه به کار برده شود، می توان شاهد ترک خوردگی و آسیب دیدگی در سطح دیوار بود.

ترک خوردگی ناشی از نشست ساختمان

در صورتی که خاک منطقه و خاک پی ساختمان دچار ضعف در باربری باشد و دارای قدرت کافی را برای انتقال نیروی ساختمان نباشد سازه دچار نشست می‌شود. بعلاوه در صورت خاکبرداری و گودبرداری غیر اصولی در زمین مجاور و مهار نشدن خاک با دیوار حائل نشست سازه بسیار محتمل است. در صورتی که نشست ساختمان بیش از حد باشد، ترک خوردگی دیوار غیرقابل جلوگیری است.

احداث ساختمان بر روی خاک نرم و شکل پذیر

خاک نرم بر اثر افزایش رطوبت ازدیاد حجم پیدا می‌کند و در صورت از دست دادن رطوبت دچار انقباض و کاهش حجم می‌شود. خاک رس یکی از این نوع خاک‌ها است که بسیار تغییر پذیر است اما ماسه و شن به اصطلاح خاک غیر واکنشی هستند؛ در صورتی که خاک پی رس زیاد داشته باشد شاهد نشست و ترک خوردگی دیوارها هستیم.

گیاهان و درختان اطراف فضای خانه

گیاهان و درختان در صورتی که دارای ریشه‌های مزاحم باشند و یا در صورتی که رطوبت زیادی به محیط اطراف وارد نمایند می‌توانند برای سازه خطرآفرین باشند، همچنین در صورتی که برای کاشت گیاهان و درختان خاک برداری صورت گیرد و خاک ناپایدار گردد، می‌تواندبه ساختمان مجاور آسیب وارد کند.

تخریب مصالح ساختمانی به کار رفته در سازه

مصالح ساختمانی عمر تعریف شده و مشخصی دارند. خوردگی آرماتور، وجود رطوبت و... همگی می تواند به تخریب مصالح ساختمانی و ترک خوردن دیوارها کمک کنند.

چگونه انواع ترک در ساختمان را بررسی کنیم؟

همواره توجه داشته باشید در صورتی که ترک خوردگی در سازه با ملات ترمیم بتن ترمیم نگردد، می‌بایست با متخصصان این حوزه مشورت صورت پذیرد و ساکنین تا قبل از مراجعه تیم مقاوم سازی می بایست جهت ترک خوردگی و پیشروی آن را بررسی نمایند.

انواع ترک بر اساس جهت ترک خوردگی عبارتند از:

ترک خوردگی عمودی

ترک‌های عمودی که از نقطه‌ای شروع می‌شوند که دیوار خشک به سقف می‌رسد، معمولا در اثر نشست فونداسیون ایجاد می‌شوند.

ترک افقی

ترک‌های افقی حتی شدیدتر هستند و اغلب نشان دهنده آسیب ناشی از نفوذ آب، جابجایی پی یا سایر مسائل سازه‌ای هستند.

ترک مورب

ترک‌های مورب معمولا نشان‌دهنده فرونشست فونداسیون هستند و تعمیر آن بسیار پرهزینه می‌باشد.

مواردی که در سازه باید بررسی و کنترل شوند عبارتند از:

ترک‌های بالای چارچوب نعل درگاه یا ترک‌های روی سقف‌ها یا کف‌های ناهموار نیز می‌تواند نشانه مشکلات مهمی باشد که باید فورا به آنها رسیدگی کنید.

درها و پنجره‌ها باید بررسی گردد که آیا ترک خوردگی تغییراتی در نحوه باز و بسته شده آنها به وجود آورده است یا خیر. در صورتی که درها و پنجره‌ها به راحتی باز یا بسته نمی شوند، ممکن است مشکل سازه ای داشته باشید.

 تاب برداشتن، خم شدن، شکم دادن و خیز از مواردی هستند که نشان دهنده خطر قریب الوقوع در سازه هستند و باید فورا جهت پیشگیری و ترمیم آسیب‌های رخ داده اقداماتی صورت گیرد.

ترمیم ترک خوردگی‌ها چه مقدار هزینه برای کارفرما در بر دارد؟

افزایش سن و فرسودگی طبیعی ساختمان می تواند منجر به انواع مختلفی از عیوب همچون ترک خوردگی ساختمان شود. در حالیکه برخی‌از عیوب ساختمان، موضعی و ماهیت غیر سازه‌ای دارند، تعداد از آن‌ها شدید هستند و میتوانند ایمنی ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد، از این رو صاحبان خانه باید همیشه از وضعیت ساختمان خود آگاه باشند.

هزینه ترمیم ترک خوردگی در ساختمان به عواملی همچون نوع و وسعت ترک، نوع مصالح مورد استفاده جهت ترمیم ترک همچون ملات ترمیم پایه اپوکسی بتن، ملات ترمیم پلیمری بتن و یا رزین اپوکسی تزریقی و یا استفاده از روش دوخت ترک بستگی دارد.

ترمیم ترک خوردگی در ساختمان را از کجا شروع کنیم؟

شناسایی علت و نوع ترک خوردگی را می توان گام اول و حتی اساس ترین گام جهت ترمیم ترک خوردگی ساختمان دانست. بنابراین برای شروع ترمیم ترک خوردگی ساختمان باید با یک کارشناس مقاوم سازی مشورت کنید. شرکت مقاوم سازی تکنوپل آماده ارائه راهکارها و روش‌های ترمیم و مقاوم سازی ساختمان می باشد. کارفرمایان و مالکان محترم ساختمان میتوانند جهت دریافت مشاوره در حوزه مقاوم سازی سازه به سایت مقاوم سازی تکنوپل به آدرس www.technopol.ir مراجعه کنند.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0 بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آسیب دیدگی خاک زلزله زمین مشکلات ترک خوردگی مقاوم سازی انواع ترک سازه ای ترک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۱۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت

گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو» ژاپن می‌گویند باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده‌اند.

متخصصان می‌گویند باکتری‌های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا می‌کنند از جمله در بیمارانی که مصرف داروها را بدون در نظر گرفتن دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک متوقف می‌کنند در حالی که میکروب‌ها در بدن آنها باقی می‌مانند.

تمرکز تحقیقات این گروه بر کلون E.coli ST۱۳۱ بود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارد.

طی این مطالعه، ST۱۳۱ را از نمونه‌های آب دریاچه و رودخانه و همچنین مدفوع حیوانات در حیات وحش از جمله راکون‌ها و گوزن‌ها که در استان‌هایی از جمله «گیفو» و «شیگا» گرفته شده بود به مدت شش سال تا سال ۲۰۲۱ جدا کردند. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آن ها را تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها همچنین ST۱۳۱ مشتق شده را که از نمونه‌های ادرار افراد در همان منطقه به دست می‌آمد، تجزیه و تحلیل کردند تا آن ها را با پس‌زمینه ژنتیکی نمونه‌های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

آنالیزها حاکی از شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST۱۳۱ انسان و محیط‌های آبی و حیات وحش است که نشان‌دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این گروه می‌گوید این  نخستین‌بار در ژاپن است که گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آن ها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می‌دهند اگر اقداماتی انجام نشود، باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند بیشتر در طبیعت گسترش پیدا کنند و سپس از حیوانات به مردم بازگردند و سبب شیوع بیماری‌های عفونی جدید شوند.

ساتو تویوتاکا، دانشیارِ دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی دانشگاه هوکایدو در این باره گفت که در مطالعات آتی می‌خواهد شناسایی کند چگونه باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت پخش می‌شوند و چگونه می‌شود از گسترش آن ها جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌های پیشین خود بارها تاکید کرده است مقاومت ضدمیکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشت عمومی و توسعه جهانی است.

این سازمان و دیگر نهادهای بهداشتی می‌گویند باکتری‌های مقاوم به ضدمیکروب‌ها مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و اگر تدابیری اتخاذ نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ موجب مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • (عکس) واکنش معنادار دروازه‌بان آلومینیوم به شکست پرسپولیس
  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • ترمیم نمرات و سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • وضعیت وحشتناک تخریب دیوار خانه‌های مردم در زاهدان پس از طوفان | فیلم
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • تصاویر تازه از پرواز موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی