Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@02:13:36 GMT

ماه در گذشته بخشی از زمین بوده است؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۱۶۸۴

ماه در گذشته بخشی از زمین بوده است؟

تقریباً ۴.۵ میلیارد سال پیش، یک نسخه اولیه از زمین پوشیده از گدازه مذاب به دور خورشید چرخید. زمین که در آن زمان به سختی به وجود آمده بود، در یک رویداد انفجاری توسط یک جسم کوچکتر به اندازه مریخ، به نام تیا، برخورد کرد. تیا در اثر برخورد تکه تکه شد، در حالی که تکه عظیمی از زمین به فضا فرستاده شد. تحقیقاتی به تازگی با استفاده از این فرضیه شکل گرفته است که این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش wired، کشش گرانشی، توده‌ی جدا شده را در مدار زمین نگه داشت. در یک بازه زمانی شگفت‌آور کوتاه، شاید کمتر از ۱۰۰ سال، برخی از آن مواد به هم چسبیدند و ماه را تشکیل دادند. این ایده یکی از نظریه‌های محبوب در ارتباط با منشاء پیدایش ماه است. با این حال، اکنون شواهد تازه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ماه واقعاً از بقایای این برخورد کیهانی میلیارد‌ها سال پیش ایجاد شده است. کشف گاز‌های خاصی در داخل ماه از این ایده پشتیبانی می‌کند.

پاتریزیا ویل در حین تکمیل دکترای خود در موسسه فناوری فدرال سوئیس (ETH) در زوریخ، شش شهاب سنگ ماه را که توسط ناسا از قطب جنوب در اوایل دهه ۲۰۰۰ بازیابی شده بود، مطالعه کرد. او و همکارانش در این سنگ‌ها به منشا‌هایی از هلیوم و نئون رسیدند که در گوی‌های شیشه‌ای کوچک قرار داشتند. باید اشاره کرد که این گوی‌ها در فوران‌های آتشفشانی سطح ماه بر اثر بالا آمدن ماگما شکل گرفتنه اند.

ویل می‌گوید: این گاز‌ها که به دلیل واکنش نسبتاً غیرفعال به عنوان گاز‌های نجیب شناخته می‌شوند، به نظر می‌رسد از زمین منشأ گرفته‌اند و احتمالاً ماه این ویژگی را از زمین به ارث دارد. سنگ‌های قمری شباهت قابل توجهی به سنگ‌های زمین نشان می‌دهند که این موضوع نشان دهنده یک منشاء مشترک است. با این حال، تفاوت‌های کلیدی نیز در این میان وجود دارد به طور مثال سنگ‌های قمری نسخه سبک‌تری از کلر دارند.

سوجو موخوپادیای، ژئوشیمیدان از دانشگاه کالیفرنیا، که در این مطالعه حضور نداشته است می‌گوید: «ما کاملاً موافق با این فرضیه هستیم و این فرضیه هنوز بهترین فرضیه روی میز است.» ویل و همکاران او با استفاده از طیف‌سنج جرمی پیشرفته در آزمایشگاه گاز نجیب ETH زوریخ به کشفیات فوق رسیدند. این ابزار ازطریق اندازه‌گیری وزن مولکول‌های مستقل، محتوای یک ماده‌ی شیمیایی را آشکار می‌کند.

بیشتر بخوانید

کوتاه‌تر شدن روز چه تاثیرات مخربی بر روی زمین می‌گذارد؟

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره زمین ماه و زمین شهاب سنگ ها رویداد انفجاری سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

بعداز ظهر پنجشنبه پس از ورود بخشی از روان آب جاری از دامنه های کوه صاحب الزمان به بخشی از محوطه گلزار شهدای کرمان این محوطه پاکسازی و هیچ گونه خسارتی به گلزار شهدا وارد نشده است.

دریافت 8 MB

دیگر خبرها

  • بخشی از تکامل در پورشه (فیلم)
  • دیشب ثابت شد رئال فقط یک تیم ندارد!
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟
  • خطیب نماز جمعه تهران: صهیونیست‌ها اگر دوباره غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • اگر دوباره صهیونیست‌ها غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • عصبانیت ستاره یونایتد: دست از آزارم بردارید
  • صهیونیست‌ها اگر دوباره غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب