Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:58:15 GMT

تاریخ سینمای ایران بدون منوچهر اسماعیلی اصلا صدا ندارد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۲۱۰۷

تاریخ سینمای ایران بدون منوچهر اسماعیلی اصلا صدا ندارد

‍‍‍‍‍‍

داریوش یاری که مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را با گویندگی زنده‌یاد منوچهر اسماعیلی ساخته است با بیان خاطراتی از این همکاری گفت: امروز این هنرمند در بهترین جای آسمان است چون بدون استاد اسماعیلی، تاریخ سینمای ایران اصلا صدا ندارد.

کارگردان«کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در گفت‌وگویی با ایسنا به بهانه درگذشت منوچهر اسماعیلی یکی از معروف‌ترین دوبلورهای سینمای ایران بیان کرد:‌ این مستند سینمایی در سال ۱۳۹۴ ساخته شد و آقای اسماعیلی زحمت صداپیشگی نقش امام حسین (ع) را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی قرار بود این فیلم دوبله شود تاکید داشتم برای نقش امام حسین سراغ آقای اسماعیلی بروند و ایشان را متقاعد کنند تا پای کار بیایند، اما بعدها متوجه شدم، چقدر ایشان به لحاظ احساسی و نیز تاریخی با این داستان نزدیک و آگاه بود.

او افزود: در این مستند یک راوی و دانای کل داشتیم که مسئولیتش با شهاب حسینی بود و از او خواسته بودیم بدون هیچ نوع احساس و فراز و فرود در صدایش، فیلم را روایت کند تا تصاویر بتواند کار خود را بکند. با آقای اسماعیلی هم صحبت شد تا نقش امام حسین (ع) را بگوید و ایشان خیلی زود متوجه چیزی شد که به جرات می‌توانم بگویم کسی در سینما و تلویزیون متوجه آن نشده بود. آقای اسماعیلی به من گفت که تو برای این مستند دیالوگ‌نویسی نکرده‌ای و جالب است که همه‌ی آنچه به نام دیالوگ از زبان امام حسین(ع) روایت می‌شود چیزی است که در مقاتل درباره ایشان وجود دارد و صحبت‌های خود امام حسین است، درواقع درست است که یک فیلمنامه‌ی مستند سینمایی نوشته شده و دیالوگ‌هایی برای شخصیت امام حسین، ابن زیاد و بقیه نوشته شده اما این دیالوگ‌ها تخیلی نیست بلکه از درون تاریخ استخراج شده و بر مبنای اسناد تاریخی است. آنجا متوجه شدم که چقدر آقای اسماعیلی مطالعه دقیق و جدی در این حوزه دارد.

یاری از یک صحنه فیلم هم یاد کرد و گفت:در فیلم لحظه‌ای را داریم که مُشک از دست عباس(ع) می‌افتد. در این‌جا شهاب حسینی به عنوان راوی می‌گفت «یا ابوالفضل» و اتفاق شگفت‌انگیز برای من این بود که آقای اسماعیلی پیشنهاد داد خودش هم این عبارت را بگوید. من گفتن یعنی امام حسین بگوید یا ابوالفضل؟! و او پاسخ داد که بله، امام حسین هم وقتی مُشک عباس افتاد گفت یا ابوالفضل. در آنجا متوجه شدم که نه تنها نگاه عمیقی به خود تاریخ دارد، بلکه بسیار احساسی است و ما در این مورد هرچه با هم گفت‌وگو می‌کردیم من لذت می‌بردم. امروز وقتی خبر فوت ایشان را شنیدم حقیقتاً فکر کردم که در بهترین جای آسمان است چون بدون استاد اسماعیلی، تاریخ سینمای ایران اصلا صدا ندارد.

این کارگران در پاسخ به اینکه دلیل اصرارش برای حضور منوچهر اسماعیلی در این مستند چه بود؟ گفت: صدای ایشان یک ویژگی دارد که باید برای ادای حق مطلب آن، کلمه پیدا کرد که البته کاری سخت است. به نظرم اگر قرار باشد بگوییم هر فرشته یک وظیفه دارد، مثلاً جبرئیل وظیفه پیام‌رسان بودن، اسرافیل وظیفه‌ دمیدن در صور برای اعلام قیامت و عزرائیل وظیفه گرفتن جان انسان را دارد، منوچهر اسماعیلی هم فرشته‌ای بود که وظیفه‌اش این بود، زیباترین صدای جهان را از حنجره خود بیرون دهد.

مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» با کارگردانی داریوش یاری از مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) آغاز می‌شود و منزل‌به منزل، ما را به واقعه کربلا نزدیک می‌کند. لابه‌لای قصه سفر کاروان کربلا، نشان دادن تصاویری واقعی از زائران پیاده در دنیای امروز و مراسم تعزیه‌خوانی، جریان فیلم را زنده نگه می‌دارد.

در این زمینه بخوانید:

منوچهر اسماعیلی درگذشت.

منوچهر اسماعیلی به روایت منوچهر اسماعیلی

ویدئو / یادی از منوچهر اسماعیلی و صدای ماندگارش

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منوچهر اسماعیلی شهاب حسینی منوچهر اسماعیلی آقای اسماعیلی سینمای ایران امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۲۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما  و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیست‌ویکم افزود: برگزارکنندگان در این دوره مجموعه‌ای از عناصر هنری در بخش‌های مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.

اسماعیلی افزود: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشته‌ها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.

وی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علی‌بن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده‌ی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و به‌طور کلی هر جامعه‌ای که می‌خواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دوره‌ای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه بین‌المللی در بنیاد امام رضا گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه می‌کردند.

وی افزود: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه‌اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.

اسماعیلی در پایان با آرزوی بهره‌مندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.

جلسه دبیران و مدیران بیست‌ویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) ۸ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.

تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های این جلسه بود.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.

دیگر خبرها

  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • سید حسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر بخشیده می‌شوند؟
  • آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا (فیلم)
  • ویدئوی آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • کشتی فرنگی بین المللی جام تختی؛ نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند
  • کشتی فرنگی جام تختی| نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند