Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:40:28 GMT

سوسک برگ خوار به جان درختان کاج در شهر جهرم افتاد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۲۱۴۷

سوسک برگ خوار به جان درختان کاج در شهر جهرم افتاد

محمد بهمنی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی مشکلات و معضلات فضای سبز جهرم و راهکارهای آن افزود: هجوم آفت سوسک برگخوار ساقه که در زیر ساقه درختان کاج زندگی می‌کنند باعث خشک شدن تعداد زیادی از درختان کاج واقع در پارک جنگلی و همینطور دیگر نقاط شهر جهرم شده است.

وی با بیان اینکه ارسال برخی فیلم‌ها و عکس‌ها مبنی بر تعمدی بودن خشک‌ شدن درختان پارک جنگی، نشان از ناآگاهی است، اظهار کرد: آفت سوسک برگ خوار ساقه اخیراً در برخی شهرهای گرمسیری از جمله کرمان هم دیده شده است و برخی از قسمت‌های پارک‌ها درگیر این آفت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز کرد: یکی از مهمترین آفات درختان سوزنی برگ و کاج در شهرها، سوسک پوست‌ خوار کاج است که با توجه به بررسی‌های چند سال اخیر جمعیت این آفات سیر صعودی داشته و منجر به خشکیدگی بسیاری از درختان و ضعف آن‌ها شده است.

بهمنی تصریح کرد: این آفات جزء آفات درجه دوم محسوب می‌شود و در صورتی که جمعیت آن زیاد شود تبدیل به آفت درجه یک شده و علاوه بر درختان ضعیف و بیمار به درختان سالم نیز خسارت وارد کرده و سبب خشکیدگی آنها می شود.

وی در خصوص ویژگی های این آفت نیز گفت: سوسک پوست‌ خوار کاج ۲ تا ۳ میلی‌متر طول داشته و به رنگ قهوه‌ای تیره است که ماده‌ها با ایجاد دالان در زیر پوست درخت تا ۷۵ عدد تخم در دو طرف آن قرار می‌دهند و لاروها با تغذیه از ناحیه کامپوم و قطع آوندهای آبکشی، عبور شیره نباتی را مختل کرده و باعث خشک شدن کامل درختان کاج می‌شوند.

وی ادامه داد: لاروها در زیر پوست درخت آلوده تبدیل به حشره کامل شده و با ایجاد سوراخی در تنه درخت از آن خارج و با پرواز به سمت درختان دیگر سبب آلودگی درختان دیگر و آلودگی جدید می‌شود و در عین حال می‌توانند سبب انتقال سایر عوامل بیماری‌زایی گیاهی مانند: قارچ‌ها و تضعیف درختان شوند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری جهرم با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان قطع و معدوم کردن درختان بیمار، بهترین راه کنترل این آفت است، گفت: این آفات در داخل پوست درخت زندگی می‌کند و سم‌پاشی تنه درختان با سموم مختلف حتی سموم تدخینی و سیستمیک عملاً بی‌تأثیرند. امید داریم، همشهریان  با همراهی خود ، با مجموعه شهرداری در مقابله با چنین بلایای طبیعی همگام شوند.

بهمنی با برشمردن اهم مشکلات و محدودیت هایی که فضای سبز شهری جهرم را تهدید و به آن آسیب وارد کرده‌اند، افزود: تغییر اقلیم و افزایش میانگین دمای هوا، بستر نامناسب کاشت که با تردد خودروها، کاهش بارندگی‌های سال‌های اخیر، کم‌آبی و خشکیدگی چاه‌ها و البته آسفالت خیابان‌ها و لبه‌های سیمانی درختان شهر را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش شدت تابش آفتاب که هوای جهرم را بشدت گرم و خشک کرده است، ابراز کرد: بیماری زوال مرکبات که از سال ۱۳۹۷ تا کنون به درختان سطح شهر و باغ‌ها آسیب رسانده و از سویی ریشه بعضی از درختان سایه‌دار سریع‌ رشد در بعضی نمونه‌ها، شبکه‌های خدماتی شهروندان و معابر عمومی را تخریب کرده است.

وی با اشاره به سن بالای درختان معابر و بلوارهای سطح شهر جهرم تصریح کرد: قارچ ناتراسیا که در سال‌های قبل به تعدادی از درختان شهر حمله‌ور و موجب خسارت آن‌ها شد و البته آسیب‌های ضد فرهنگی و سرقت‌های پی‌درپی تجهیزات آبیاری و آبرسانی را نمی‌توان از نظر دور داشت.

بهمنی افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری جهرم برای مقابله با بحران ایجاد شده و حفظ سرانه فضای سبز شهری تدابیر مختلفی را چون: برنامه‌ریزی میان‌مدت چند ساله جهت تغییر پوشش گیاهی شهری و جایگزینی گیاهان مقاوم به خشکی متناسب با موقعیت بومی و شرایط آب و هوایی جهرم، اصلاح بستر مناسب کاشت با تعویض خاک و ایجاد گوده مناسب در کاشت‌های جدید و سم پاشی ، محلول پاشی و شستشوی گیاهان، اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: تغییر مفاد قراردادهای پیمانکاران حفظ و نگهداری فضای سبز و افزایش نیروی انسانی لازم، استفاده از رنگ‌های باغبانی و قارچ‌کش‌ها و چسب در محل برش‌ها و تنظیم دور آبیاری گیاهان و افزایش تانکرهای آبرسان از دیگر راهکارهای پیشنهادشده در این زمینه بوده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها آفات کشاورزی جهرم کاج شهرداری جهرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آفات کشاورزی جهرم کاج آفات کشاورزی جهرم کاج شهرداری جهرم درختان کاج فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۲۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سرهنگ علی‌اصغر محمدپور گفت: در راستای برخورد با قاچاق، ماموران انتظامی جهرم هنگام گشت‌زنی در جاده ها به یک سواری پراید حامل ۲ سرنشین مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که سرنشینان اقدام به بلعیدن مواد مخدر کرده‌اند و قصد انتقال آن را به شیراز دارند.

فرمانده انتظامی جهرم با بیان این که پس از انتقال به مقر انتظامی و خروج مواد مخدر از معده قاچاقچیان، در مجموع ۱۵۰ بسته هروئین به وزن یک کیلو و ۱۵۴ گرم کشف شد، گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

دیگر خبرها

  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد! (عکس)
  • سوسک شب رو به این زیبایی! (عکس)
  • خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • سوسک سر خرطومی؛ جواهری زنده در طبیعت! (عکس)
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان