Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی جعفری گفت: متاسفانه در برخی از ادارات و سازمان‌ها، مسئولین نسبت به کارهای مذهبی و دینی گارد می‌گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی جعفری، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان صدا و سیما که ۲۶ سال در زمینه کارهای هنری، تصویری و صحنه‌ای کار می کند، در گفت‌وگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در طول این ۲۶ سال عمده تولیدات من معارفی و مذهبی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریال قصه مادربزرگ را در ۲۶ قسمت برای شبکه قرآن ساختم   وی ادامه داد: سریال قصه‌های مادر بزرگ را اوایل سال ۸۰ در ۲۶ قسمت تولید کردم و اولین سریالی بود که بعد از افتتاح شبکه قرآن برای این شبکه ساخته شد.   جعفری افزود: تولید تله فیلم "چراغانی" نیز جزو تولیدات صدا و سیما با موضوع امام زمان(عج) بود که من ساختم و در رسانه ملی پخش شد و جزو اولین فیلم های صدا و سیما بعد از انقلاب در مورد امام عصر(عج) بود و این فیلم سینمایی را برای گروه اجتماعی شبکه دو ساختم.   این نویسنده تصریح کرد: تله تئاتر فاجعه رمضان در خصوص شهادت امام علی(ع) را برای گروه معارف شبکه یک صدا و سیما و بهر سحر بهر عشق با موضوع ولادت امام محمد باقر(ع) را ساختم.     اجرای روضه نمایشی "یوسف نینوا" و "مسافر شام" در کرج   وی گفت: اکنون در شب های محرم در استان البرز نیز یک اثر را روی صحنه می بریم، این سبک کار، یک سبک کار نوینی است و این افتخار را دارم که بنیان گذار آن خود من باشم که به صورت روضه نمایشی است و نباید این کار را با تعزیه اشتباه گرفت.   جعفری ادامه داد: ما در این نمایش راوی، مداح و گوینده داریم و پشت صحنه راوی و گوینده جای تک تک بازیگرها دیالوگ می گوید و بازیگر روی صحنه همان را بازی می کند.   این کارگردان افزود: در جاهایی از نمایش که فضا حزن آلود و غم انگیز است، مرثیه خوان، مرثیه خوانی می کند و این نمایش با استفاده از عناصر نور و صدا به روی صحنه می رود و این نمایش با تعزیه متفاوت است.   وی تاکید کرد: ما در اجرای این نمایش دکور، بازی با افکت، نور، صدا، راوی، گوینده، صدا پیشه داریم در صورتی که در تعزیه این عناصر وجود ندارد.   اثر "فروغ عبودیت" را با صدای محروم کافی برای رسانه ملی ساختم   جعفری بیان کرد: این سبک نمایش را در سال ۷۶ بنیان گذاری کردم و آن را نه به صورت صحنه ای بلکه به صورت تصویری اجرا کردم، یک مجموعه ای به نام "فروغ عبودیت" را با صدای مرحوم کافی ساختم و در آن مرحوم کافی، کرامات امام زمان(عج) را در قالب روضه نقل می کند و بازیگران در آن لحظه به لحظه بازی می کنند.   این هنرمند ادامه داد: در همان سال یک گروه نمایشی را در تهران راه اندازی کردم و این سبک روضه نمایشی را در همان دهه ۷۰ به روی صحنه بردم تا اینکه در دهه ۸۰ به سفارش موسسه ای در پایتخت، مجموعه ای تصویری را به نام "سایه لطف" ساختم که آن هم به همین شکل با صدای مرحوم کافی بود و این بار ایشان از کرامات حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت رقیه(س) نقل می کنند و مرحوم کافی در این مجموعه لحظه به لحظه قصه را روایت و بازیگر لحظه به لحظه بازی می کند که ما این را بازسازی کردیم.     گروه نمایشی فطرس را با حضور ۵۰ بازیگر در کرج تشکیل دادم   وی افزود: حدود ۵ سال پیش ساکن کرج شدم با پیشنهاد دوستان در اداره اوقاف گروه نمایشی ای را با حضور ۵۰ بازیگر به نام "فطرس" راه اندازی کردم، بازسازی واقعه غدیر، اولین نمایشی است که با این گروه روی صحنه بردیم که با بازیگران اصلی و عوامل اجرایی جمعا ۷۰ نفر بودیم. این واقعه را در سال ۱۳۹۶ روی صحنه بردم که در امامزاده طاهر(ع) کرج اجرا شد که دو کاروان به همراه اسب، شتر، اصحاب و انصار بازسازی شده و یاران واصحاب پیامبر اکرم(ص) و امیر المومنین(ع) را در دو کاروان حرکت دادیم.   جعفری گفت: از حسین آباد مهرشهر و از مقابل مسجد رسول فاز ۴ مهرشهر این دو کاروان که یکی نماد کاروان پیامبر اکرم(ص) بود و دیگری نماد کاروان امیرالمومنین(ع) بود، از این دو نقطه حرکت کردند و در نهایت در یک نقطه تلاقی در امامزاده طاهر(ع) که دکور صحنه را زده بودیم، به هم ملحق شدند و واقعه غدیر را ما به صورت نمایشی بازسازی کردیم.   این کارگردان تاکید کرد: همان سال نمایشی را برای ایام محرم به نام "مسافر شام" را ساختم، از آن سال به بعد ما هر سال اجرای نمایش داشتیم و در طول سه سال گذشته با دعوت و حمایت سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری کرج فعالیت مان را ادامه دادیم.   وی ادامه داد: در ایام محرم نمایش های "یوسف نینوا، مشک زخمی و مسافر شام" را روی صحنه می بریم که یوسف نینوا، در خصوص بازسازی واقعه شهادت حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم(ع) است، مشک زخمی به جایگاه و منزلت حضرت عباس(ع) در کربلا و شهادت ایشان می پردازد، مسافر شام نیز نگاهی به مظلومیت امام حسین(ع)، اسارت اهل بیت(ع) و در نهایت شهادت حضرت رقیه(س) دارد.   در ایام فاطمیه نمایش "قریب کوچه های مدینه" و ماه رمضان "محراب خونین" را اجرا می کینم   جعفری بیان کرد: در ایام فاطمیه این گروه، نمایش قریب کوچه های مدینه را در طول سال بر روی صحنه می برد و در ایام ماه مبارک رمضان نیز نمایش محراب خونین را بر روی صحنه می بریم.
این هنرمند افزود: گروه نمایشی ما با عوامل پشت صحنه، بازیگر، راوی، گوینده، مداح، صدا بردار و دیکر عوامل جمعا حدود ۵۰ نفر است.     سبک روضه نمایشی با استقبال مخاطبان همراه است   وی گفت: در سال های اخیر سبک روضه نمایشی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و علاوه بر استان البرز در سراسر کشور نیز اجرا می شود اما هنوز آن گونه که باید و شاید در بین اذهان عمومی فراگیر نشده است و بخشی از آن به خود ما و بخش دیگر آن به مسئولین فرهنگی بر می گردد.   روضه نمایشی، تعزیه نیست
جعفری ادامه داد: هنوز برخی در جامعه به روضه نمایشی با دید تعزیه نگاه می کنند در صورتی که فرم کار ما با تعزیه متفاوت است و مخاطبان به شدت پس از دیدن اجرا مجذوب آن می شوند.   این کارگردان افزود: مخاطب با دیدن اولین شب اجرا، تا آخرین شب اجرا با ما همراه می شود و گاهی وقتها ما روضه نمایشی را در نقاط مختلف استان اجرا می کنیم و مخاطبان ما با اینکه نمایش تکراری است در نقاط مختلف با ما همراه شده و نمایش ها را می بینند.     ضرورت اجرای مداوم روضه نمایشی در طول سال   وی تصریح کرد: ای کاش مسئولین امر قدری روی این قضیه بیشتر تامل کنند و برای معرفی این سبک نمایشی پای کار آیند، یکی از راه کارهای این مهم، اجرای مداوم و پیوسته این گونه نمایش ها در مناسبت های مختلف است.   برخی مسئولین نسبت به نمایش های مذهبی گارد دارند   جعفری بیان کرد: این سبک نمایشی نباید فقط به محرم و صفر ختم شود و ما این ظرفیت را داریم که در اعیاد هم این سبک نمایشی را روی صحنه ببریم، این مهم نیاز به تامل و حمایت دارد، متاسفانه در برخی از ادارات و سازمان ها به این نوع از سبک های نمایشی کم لطفی می شود و نسبت به این نوع کارهای مذهبی و دینی گارد می گیرند.   این هنرمند در خاتمه خاطرنشان کرد: بازخورد این کارها در بستر جامعه بسیار خوب است و مسئولین باید این نیازها را برآورده کنند، زیرا می توان با زبان هنر حقیقت مطلب را ادا کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سبک نمایش گروه نمایشی روضه نمایشی روی صحنه مرحوم کافی گروه نمایش صدا و سیما مسافر شام نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حق‌جو و کارگردانی حسین کارگر این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر است. این اثر نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر منطقه ۲ بوشهر بود که در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیشترین جوایز بخش مسابقه صحنه‌ای را از آن خود کرد. این اثر نمایشی که از ماهشهر به جشنواره راه یافته بود تقدیر طراحی بروشور، برگزیده طراحی صحنه، رتبه دوم بازیگری مرد، زن و کارگردانی و رتبه اول نویسندگی را در این دوره از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرد.

در اجرای جشنواره عبدالرضا نصاری، مژده خیاط و موسی رضازاده بازیگران این اثر نمایشی بودند که در اجرای عمومی دیبا زاهدی جایگزین مژده خیاط و سیدصدرا سبحانیان جایگزین موسی رضازاده شده است.

«آگنیتاژ» اثری درباره مهاجرت، رویای آزادی و رسیدن به آرزوهایی است که شخصیت اصلی نمایش در سرزمین خیالی آگنیتاژ به دنبالش می‌گردد. داود که حالا نام دیوید را برای خود انتخاب کرده برای رسیدن به آرزوهایش، خانه پدری را گرو گذاشته و حالا در کمپ مهاجران آگنیتاژ منتظر روز مصاحبه برای پذیرفته شدن در این دنیای جدید است، غافل از اینکه اینجا آخر خط است و باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کند. با آمدن دریا خواهر داود به کمپ، پرده از رازهای برداشته می‌شود و قصه مهاجرت و رویای پرواز شخصیت‌ها به نقشه‌ای شوم گره می‌خورد که راه بازگشتی برایش نیست.

انتخاب موضوعی به‌روز و متناسب با خواسته‌های جوانان، پرداخت درست به جزییات و شخصیت‌پردازی غیرکلیشه‌ای از جمله ویژگی‌های این اثر نمایشی به حساب می‌آید اما مهمترین ویژگی نمایش «آگنیتاژ» را می‌توان طراحی صحنه جذاب آن دانست که پیش از این هم در جشنواره منطقه‌ای بوشهر برگزیده شده بود؛ دکوری مکعبی شکل و دَوران که طبقه پانزدهم کمپ آگنیتاژ را به شکلی مینیمال و کاربردی به تصویر می‌کشد و چرخیدن آن در موقعیت‌های مختلف به شکلی که هر بار یک طرف دیوار اتاق رو به تماشاگران قرار می‌گیرد، داستان را از زاویه دیدهای مختلفی روایت می‌کند. علاوه بر طراحی منحصر به فرد دکور، در جزییات و آکسسوار نیز تلاش شده تم کلی اثر که بر پایه مهاجرت و سفر استوار است، مورد توجه قرار گیرد به شکلی که عنصر چمدان در همه ابعاد اتاق قابل مشاهده است و در ابعاد بزرگ‌تر نیز انگار این اتاق کوچک چمدانی است که درش باز شده و شخصیت‌ها قرار است بخشی از داستان دردناک زندگی شان را در آن روایت کنند.

«آگنیتاژ» با قصه مهاجرت آغاز می‌شود اما در ادامه روایتی از تلاش برای بقا را در قالب داستانی از جنایت، خیانت، رفاقت و عشق به تصویر می‌کشد تا نشان دهد رسیدن به آزادی و رهایی را نمی‌تواند با پشت سر گذاشتن گذشته به دست آورد.

نمایش «آگنیتاژ» هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

تیزر نمایش «آگنیتاژ» را اینجا ببیند.

کد خبر 6087720 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • ساخت و اجرای کابوس‌هایتان را به «کابوس‌مند» بسپارید
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد