Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:10:43 GMT

مساجد پویا و زنده، همیشه باز هستند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۳۰۲۷

مساجد پویا و زنده، همیشه باز هستند

ایسنا/همدان امام جمعه ملایر گفت: مساجد پویا و زنده همیشه باز هستند و مانند کلیسا و معابدی نیستند که فقط در روز خاصی از هفته باز باشند.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام محمد باقر برقراری روز سه شنبه یکم شهریور ماه در جمع اقشار مختلف مردم در مسجد سید الشهدای(ع) ملایر ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد به جایگاه مسجد در قرآن و دین مبین  اسلام اشاره و اظهار کرد: سیر عظیم جمعیت مسلمانان در مسجد مایه وحدت شده و توطئه دشمن را خنثی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برقراری با بیان اینکه مسجد خانه خدا است، تصریح کرد: مسجد باید محل جمع شدن جهادگرانی باشد که به دنبال کارهای بزرگ و عام المنفعه هستند.

وی مساجدی را زنده و پویا دانست که بتوانند مشکلات مردم را حل کنند و گفت: عبادت دسته جمعی و برپایی نماز جماعت در مسجد، نزد خدا محبوب و بسیار ارزشمند و دارای اجر بالایی است.

برقراری مسجد را جایگاه رفیع حزب الله و برای دین خدا دانست و مطرح کرد:  اساس کار مسجد، فرهنگی است اما انجام فعالیت های اقتصادی مانند صندوق های قرض الحسنه با هدف رفع مشکلات مردم در مسجد، پیوست فرهنگی دارد.

امام جمعه ملایر مسجد را دانشگاه علوم دینی، معارفی و محل آموزش وتبیین قرآن، نهج البلاغه و سایر علوم اسلامی دانست و تاکید کرد: مساجد پویا و فعال باید مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی را احصاء و در راستای رفع این مشکلات گام بردارند.

برقراری با تاکید بر اینکه صدای اذان باید در هر سه وعده صبح، ظهر و شام از مناره های مساجد پخش و شنیده شود، گفت: صدای اذان باید نشاط معنوی در سطح جامعه و بین مردم ایجاد کند چرا که جسم و روح انسان نیازمند نشاط معنوی است.

وی با اشاره به اینکه دشمن به مساجد مرده و غیر پویا کاری ندارد بلکه هدفش مساجد زنده و پویاست، بیان کرد: به همین دلیل دشمن مسجد الاقصی را به آتش کشید و در نقاط مختلف دنیا تعرض و اهانت به مساجد زنده و پویای مسلمانان را بارها تکرار کرده است.

وی با بیان اینکه مساجد، معبد زنده برخواسته از اسلام ناب محمدی هستند، اظهار کرد: مساجد پویا و زنده همیشه باز هستند و مانند کلیسا و معابدی نیستند که فقط در روز خاصی از هفته باز باشند.

امام جمعه ملایر تفرقه افکنی و تجزیه کشورهای مسلمان را از نقشه‌های همیشگی شوم دشمنان اسلام دانست و افزود: گرد هم آمدن مسلمانان در مسجد همواره سبب شده تا دشمنان به هیچ یک از اهداف شوم خود دست پیدا نکنند.

برقراری خرافه پرستی در بین مسلمانان را از برنامه‌های دشمن برای دور کردن مردم از مسجد و پایین آوردن کارکرد این مکان مقدس برشمرد و افزود: دشمنان با خرافه‌هایی مانند روشن کردن شمع درب هفت مسجد در شب پایان ماه صفر به دنبال گسترش خرافه پرستی بودند پس مسلمانان باید هوشیار باشند که پشت این قضایا نقشه شوم دشمنی است که کارکرد مسجد را به نفع خود تفسیر می‌کند.

وی در بخش دیگری تصریح کرد: کارکرد مساجد نباید برای برگزاری نمازهای جماعت و برگزاری مراسم‌ ترحیم و عزا باشد.

وی با تاکید بر اینکه مسجد نباید بنگاه اقتصادی و محل برنامه‌های سیاسی باشد، اضافه کرد: کارکرد مساجد را از ابتدای انقلاب به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی دیدیم که محل اعزام به جبهه ها، محل جمع آوری کمک های مردمی و حتی برگزاری مراسم جشن عروسی بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس با رعایت همه شئونات اسلامی بود.

امام جمعه ملایر بیان کرد: در دو سال گذشته شاهد پویایی مساجد بودیم بطوری که اقدامات ارزشمندی در حوزه های بهداشتی، جهادی، توزیع بسته های معیشتی و... در مساجد انجام شد.

برقراری با تاکید بر اینکه امروز برخی تشریفات غیر ضروری در مجالس عزا در مساجد ضرورتی ندارد، گفت: این تشریفات هزینه های اضافی را به افراد تحمیل می کند که می تواند صرف امور خیریه بشود.

وی با اشاره به اینکه نباید از کارکرد مساجد غافل شد، خاطرنشان کرد: در راستای تشویق کودکان و نوجوانان به مسجد، برنامه‌های تشویقی در مساجد برگزار شود.

برقراری با تاکید بر برگزاری جشن‌های تکلیف دختران و پسران در مساجد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این والدین نیز در منزل جشن تکلیف را مانند دیگر جشن های خانوادگی، با شکوه برگزار کنند تا  فرزندان خود را به سمت و سوی معنویت و فرهنگ ناب اسلامی سوق دهند.

امام جمعه ملایر در پایان ضمن تقدیر از فعالان حوزه مساجد شهرستان ملایر، یادآور شد: تعداد مساجد پویا و فعال شهرستان ملایر رضایت بخش است و باید برای پویایی دیگر مساجد نیز تلاش شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها مسجد امام جمعه امام جمعه ملایر مساجد پویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری مجدد پرواز گرگان به آکتائو قزاقستان

روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان گلستان اعلام کرد: این اداره کل در راستای حفظ اصل مشتری مداری و بمنظور ارائه خدمات به مردم شریف استان نسبت به برقراری مجدد پرواز گرگان آکتائو گرگان اقدام کرد.

پرواز گرگان اکتائو جمعه‌ها (به صورت یک هفته در میان) توسط شرکت هواپیمایی پارس ایر انجام‌می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • آغاز اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • برقراری مجدد پرواز گرگان به آکتائو قزاقستان
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان