Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@22:00:18 GMT

پروانه احداث ۸ نیروگاه تجدیدپذیر صادر شد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۳۲۳۷

پروانه احداث ۸ نیروگاه تجدیدپذیر صادر شد

مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: در حال حاضر ۱۷ شرکت درخواست احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را به این سازمان ارسال کرده‌اند که از بین متقاضیان برای ۸ شرکت پروانه احداث صادر شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایران اکونومیست از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «احمدرضا توکلی» افزود: مجموع ظرفیت این واحدها ۲ هزار و ۳۱۴ مگاوات (شامل یک هزار و ۸۷۷ مگاوات خورشیدی، ۴۰۰ مگاوات بادی و ۳۷ مگاوات بازیافت حرارتی) است که پروانه احداث در قالب خود تأمین برای آنها صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: صنایع می‌توانند در ساختگاه‌هایی که در همه استان‌ها توسط ساتبا مشخص و یا ساختگاه‌هایی که توسط صنایع معرفی شده، پس از تأیید این سازمان، به احداث نیروگاه بپردازند و برق تولیدی خود را در محل صنعت تحویل گیرند.

این مقام مسئول گفت: طبق توافق‌نامه بین ساتبا، توانیر و صاحبان صنعت و ازآنجایی‌که برق تولیدی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر ناهموار است، برنامه‌ریزی شده است تا برق تولیدی صنایع به شبکه سراسری برق متصل شده و برق به‌صورت یکنواخت، هموار و بدون قطعی برق در اختیار صنایع قرار گیرد.

توکلی درباره تأمین برق صنایع به‌صورت یکنواخت و هموار، خاطرنشان کرد: منظور از برق هموار، میزان توان ثابت روزانه تحویلی به مشترک در بازه زمانی مورد موافقت است که حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز را در برمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه در ایام پیک مصرف، تأمین برق برای این واحدها با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود، صاحبان صنایع به‌ضرورت این اقدام پی برده و  پیگیر آن هستند تا واحدهای خود احداث استفاده نمایند.

وی گفت: درخواست ۹ شرکت دیگر نیز به ظرفیت یک هزار و ۶۲ مگاوات در حال بررسی و تکمیل مدارک جهت دریافت مجوز احداث نیروگاه تجدیدپذیر هستند.

توکلی ادامه داد: اکنون در کشور با کمبود سوخت فسیلی روبه‌رو هستیم پس بهتر است که با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و هم به سمت جهانی‌شدن حرکت کنیم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران ، شهر تهران ، وزارت نیرو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران شهر تهران وزارت نیرو احداث نیروگاه بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۳۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است

یوسف صادقی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به استان، طرح توسعه ظرفیت بخش ۲۳۰ کیلوولت پست نیروگاه قم به میزان ۱۶۰ مگاولت آمپر در نیروگاه سیکل ترکیبی قم به بهره‌برداری خواهد رسید.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم تصریح کرد: این طرح با هدف تامین برق مستمر و پایدار برای صنایع استان و مردم شریف قم به بهره‌برداری می‌رسد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم با چهار واحد گازی و ۲ واحد بخاری هر یک با قدرت ۱۰۰ مگاوات و مجموع توان تولید ۷۱۴ مگاوات، با ۶ خط ۲۳۰ کیلو ولت، در کیلومتر ۱۵ جاده قم ـ اراک به شبکه سراسری برق متصل است. این نیروگاه در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیده‌است.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم در بخش دیگری از سخنان خود همراهی خانواده و صنعتگران را شرط عبور از پیک مصرف بار در فصل گرم سال یاد کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده در سطح کلان، امید می‌رود در تابستان امسال شاهد خاموشی برق در بخش خانگی نباشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب و به‌تبع آن مصرف خارج از قاعده برق را از برنامه‌های جاری این شرکت در تابستان سال جاری یاد کرد.

گفتنی است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده آیت‌الله رییسی، رییس جمهور روز بیستم اردیبهشت‌ماه جاری در قالب دومین سفر استانی خود به قم سفر خواهد کرد.

در سطح استان قم ۶۲۰ هزار مشترک برق وجود دارد که از این بین ۵۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی است که ۸۰ درصد مجموع مشترکان را شامل می‌شود. هفت هزار مشترک بخش صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب حدود ۳۰ و ۱۵ درصد از ظرفیت برق این استان را مصرف می‌کنند. ۱۵ درصد برق قم نیز در سایر مصارف مصرف می‌شود.

قم چهارهزار کیلومتر شبکه فشارضعیف و چهارهزار کیلومتر نیز شبکه فشار متوسط اجرا شده است، همچنین یک‌هزار ترانس زمینی به همراه ۹ هزار ترانس هوایی برق نیز در سطح استان قم با پیک‌بار حدود هزار و ۲۰۰ مگاوات نصب گردیده‌است.

۱۳ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۴ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تسریع شود
  • جزئیات افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور
  • ۴۶ واحد نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد
  • صندوق ‏توسعه ملی برای رفع عقب‌ماندگی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشگام می‌شود
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است