Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مرکز پژوهشی با تاکید بر تشدید سرکوب‌گری در عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور در دوران محمد بن سلمان به دلیل منع آزادی بیان و فقدان آزادی سیاسی به یک کشور پلیسی تبدیل شده است.

به گزارش ایران اکونومیست،مرکز مطالعات کوئینسی اعلام کرد که عربستان سعودی در دوران «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با توجه به ممنوعیت آزادی بیان و سرکوب منتقدان و مخالفانش به یک کشور پلیسی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سعودی لیکس، این مرکز مطالعاتی در مقاله‌ای تحلیلی اعلام کرد که عربستان مدت‌ها توسط یک رژیم استبدادی اداره می شود، اما در چند سال گذشته، عربستان سعودی بیش از گذشته به یک کشور پلیسی تبدیل شده است.

مقامات عربستان حرف زدن را جرم می‌دانند و با مخالفان مثل «تروریست‌ها» رفتار می‌کنند و هیچ گونه انتقاد یا واکنشی را نمی‌پذیرند.موج بازداشت‌ها توسط مقامات سعودی همچنان ادامه دارد و هزاران شهروند سعودی از همه اقشار جامعه و منتقدان بازداشت شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به دلیل اتهامات واهی هنوز در زندان‌های آل سعود به سر می‌برند.

دفترسلطنتی عربستان از خلال ارتش سایبری خود کمپین‌هایی را در اینترنت به راه انداخته و هر فردی را که از سیاست‌های آل سعود انتقاد کند تحت پیگرد قرار می‌دهد. همچنین از طریق مگس‌های اینترنتی هر فردی را که از مسیر دولت خارج شود شناسایی کرده و او را خائن می‌داند.

با وجود وعده‌های «محمد بن سلمان» مبنی بر کاهش مجازات اعدام؛ تعداد اعدام‌ها در این کشور افزایش چشمگیری داشته است. همانطور که اخیرا 81 نفر به اتهامات تروریستی در یک روز اعدام شدند.

عربستان یک شریک امنیتی مورداعتماد نیست. به ویژه اینکه با منتقدان خود به عنوان تروریست برخورد می‌کند.منتقدان و مخالفان آل سعود سال‌ها زندانی می‌شوند که رفتار نظام بن سلمان هر روز ظالمانه‌تر می‌شود. عربستان مجازات‌های بیرحمانه‌ای را علیه حتی مخالفان میانه رو اعمال می‌کند که از جمله آن می‌توان صدور حکم 34 سال حبس علیه « سلمی الشهاب» فعال زن شیعه سعودی نام برد.

آمریکا مدعی است که «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور از محمد بن سلمان تعهد گرفته که با مخالفان در آینده بدرفتاری نکند اما حکم علیه سلمی الشهاب نشان داد که این تعهدات بی ارزش و دروغ بوده و محکوم کردن یک زن بی گناه به 34 سال حبس تنها به دلیل استفاده از شبکه‌های ارتباط اجتماعی سرکوب وحشیانه دولت عربستان علیه مردمش را ثابت می‌کند.

حکم ناعادلانه علیه سلمی الشهاب؛ این دروغ را که محمد بن سلمان یک فرد اصلاح طلب است را ثابت کرد.به ویژه اینکه وی با کسانی که خواهان اصلاحات در رسانه‌های اجتماعی هستند، به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی فرد تروریست است.

سلمی الشهاب تنها قربانی این نظام استبدادی نیست. «سلمان العوده» مبلغ برجسته سعودی هنوز از پنج سال پیش به دلیل توئیتی درباره تمایلش به آشتی با قطر هنوز در زندان به سر می‌برد. جو بایدن باید بر دولت عربستان فشار بیاورد تا اتهامات سلمی الشهاب را لغو کرده و اجازه بازگشت او نزد خانواده خود در انگلیس را بدهد.

مقامات سعودی در 9 آگوست 2022 حکم 34 حبس و ممنوعیت از سفر علیه «سلمی الشهاب» فعال زن شیعه سعودی صادر کردند و این حکم ، طولانی‌ترین مجازاتی است که برای فعالان و مدافعان حقوق بشری زن صادر شده است.

سلمی الشهاب به موجب قانون مبارزه با تروریسم سعودی به 8 سال حبس محکوم شده است و این حکم به اتهام حمایت این زن از «تحریک کنندگان به ترور» صادر شده است. این زن همچنین به اتهام آنچه «کمک به کسانی که در راستای ایجاد اخلال در نظم عمومی و برهم زدن امنیت جامعه و ثبات کشور» خوانده شده، به 10 سال حبس محکوم شده است؛ الشهاب همچنین به اتهام «ایجاد و استفاده از سایت برای انجام‌ آنچه ارتکاب جرم نامیده شده» به 5 سال و به اتهام «نشر دروغ های مغرضانه » نیز به 5 سال حبس محکوم شده است.

این فعال زن سعودی از اقلیت شیعه است که شیعیان در نواحی استان‌های شرقی عربستان سعودی مستقر هستند.

سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرد سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر و منتقدان مستقل در عربستان همچنان ادامه دارد و مسیر سرکوبگری، با وجود آزادی برخی از فعالان برجسته، با شدت ادامه یافته است و مقامات سعودی به سخت گیری بر مخالفان و خانواده‌های آنان با استفاده از شیوه‌های متنوع ادامه می‌دهند.

سرکوب آزادی بیان در عربستان سعودی موضوع تازه‌ای نیست و ریشه‌ای تاریخی در کارنامه آل سعود دارد، اما ناظران معتقدند این امر در دوره اخیر و به ویژه با پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد، در سایه اقدامات ولیعهد جوان برای حذف مخالفان جهت تصاحب تاج و تخت پدر، با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عربستان سعودی محمد بن سلمان سلمی الشهاب سال حبس آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۳۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند

فایننشال تایمز می‌نویسد که کشور‌ها از آینده دارایی‌های خود در غرب می‌ترسند. آنها به طور خصوصی از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند "تسلیم فشار‌های آمریکا و انگلیس نشوند" و بر جلوگیری از مصادره ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پافشاری کردند.

در گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، نمایندگان در یک موضوع مبرم احساس ناراحتی عمیقی داشتند: مصادره بالقوه یا استفاده از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین مسدود شده بودند.

دو وزیر - محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی از اندونزی - از جمله کسانی بودند که از این بابت نگران بودند. سؤالات آنها از همتایان غربی خود به یک بحث پرتنش در مورد اینکه آیا صد‌ها میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه باید برای کمک به تأمین مالی اوکراین اختصاص داده شود، تبدیل شد.

آمریکا و هم پیمانانش استدلال می‌کنند که انجام این کار باعث تقویت مالی با پتانسیل تبدیل جنگ به نفع کی‌یف خواهد شد. برای مخالفان این ایده، چنین اقدامی خطر ایجاد یک سابقه خطرناک در حقوق بین‌الملل را به همراه دارد - سابقه‌ای که می‌تواند منافع هر کشوری را در غرب درگیر کند و نظم حقوقی بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

در حال حاضر، کی‌یف به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری که در ۲۴ آوریل توسط سنای ایالات متحده تصویب شد، پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی متکی است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از ذخایر تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورویی روسیه باشند، در حالی که نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه آینده به عنوان لحظه‌ای کلیدی برای فشار جهت پیشرفت تلقی می‌شود. پیش از این، نمایندگان G۷ گفتند که موضوع مصادره کامل دارایی‌های فدراسیون روسیه دیگر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و اقدامات جایگزین در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم