Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، دانشمندان باور دارند، وقوع چنین آتشفشانی بر آب و هوای دنیا تاثیرات عمیقی خواهد گذاشت و زندگی میلیون‌ها نفر را به خطر خواهد انداخت. زمانی که آتشفشان «هونگا تونگا – هونگا هاپای» در سواحل تونگا در اقیانوس آرام جنوبی در ماه ژانویه سال جاری به وقوع پیوست، موج فوران این آتشفشان و لرزه ناشی از آن چنان عظیم بود که باعث وقوع سونامی در سواحل ژاپن، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و خود کشور تونگا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، خسارت‌های وارده به تونگا برابر یک پنجم درآمد ناخالص ملی این کشور بود.
تحقیقی که اخیرا روی یخ‌های قطبی در منطقه گرینلند و آنتارتیکا توسط تیمی از پژوهشگران موسسه نیلس بوهر کپنهاگ انجام گرفته است، نشان می‌دهد که یک آتشفان با قدرت ۷ می‌تواند ۱۰ تا ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از آتشفانی باشد که در تونگا در ماه ژانویه سال جاری رخ داد. این پژوهشگران وقوع چنین آتشفشانی را در قرن بیست و یکم بسیار محتمل دانسته‌اند.
وقوع چنین آتشفشان‌هایی در چنین حجمی در گذشته باعث تغییرات ناگهانی و گسترده آب و هوایی و از میان رفتن تمدن‌ها شده‌ است. یکی از متخصصان بریتانیایی آتشفشان‌شناسی هشدار داده است که شوربختانه، دنیا در برابر چنین رویداد عظیم احتمالی ناآماده است.
مایکل کاسیدی استاد رشته آتشفشان‌شناسی در دانشگاه بیرمنگام به نشریه نیچر می‌گوید: «هیچ اقدام هماهنگ و سرمایه‌گذاری برای کاهش اثرات جهانی آتشفشان‌های پر قدرت انجام نگرفته است. این وضعیت باید تغییر کند.
کاسیدی در ادامه برداشت خود را نسبت به اوضاع موجود این چنین ارائه می‌دهد: «ناسا و سایر آژانس‌های فضایی صدها میلیارد دلار بابت دفاع از زمین و طراحی پروژه‌هایی به منظور جلوگیری از برخورد شهاب سنگ آسمانی و سایر اجرام پرتاب شونده کیهانی دریافت می‌کنند، اما هیچ طرح جهانی به منظور حفاظت جان انسان‌ها در برابر خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از وقوع یک آتشفشان پر قدرت وجود ندارد. وقوع یک آتشفشان عظیم صدها برابر محتمل‌تر از برخورد یک جرم آسمانی به کره زمین است.

بیشتر بخوانید:

در قطب جنوب آسمان فعلا این رنگی است | این تصاویر شگفت‌انگیز را از دست ندهید

آخرین آتشفشان با قدرت ۷ در سال ۱۸۱۵ در تامبورا واقع در اندونزی رخ داد و طی چند روز بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشت. اثرات این واقعه را نیز میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا احساس کردند. این آتشفشان چنان حجم وسیعی از خاکستر را در فضا گستراند که بعدها، از سال ۱۸۱۵ به عنوان سال بدون تابستان یاد شد، چرا که میانگین دمای هوای کره زمین بر اثر وقوع این آتشفشان یک درجه کاهش یافت. 

کد خبر 699998 برچسب‌ها آتشفشان ناسا اقیانوس تمدن ژاپن دانمارک فضا - سازمان‌ها آژانس‌های جهانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آتشفشان ناسا اقیانوس تمدن ژاپن دانمارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۳۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم

  درخصوص ماهیت تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمنان و نضج یافتن آن در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست آن‌که، پذیرش زور و تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌ها، ریشه فرهنگی و فکری دارد. سلطه‌پذیری، در واقع به معنای پذیرش هنجارهای ساختگی و الگوواره‌های مغایر با فطرت و ارزش‌های انسانی توسط افراد و جوامع سلطه‌گراست. پر واضح است که سازش و کرنش در برابر بیگانه، به‌نوعی که استقلال فکری و فرهنگی را از بین ببرد، ارمغانی جز بی‌هویتی و نابودی ساختارهای فرهنگی جوامع در پی نخواهد داشت. در نقطه مقابل، تسلیم‌ناپذیری در برابر زیاده‌خواهی‌ها و متعاقبا ایستادگی و مقاومت افراد و جوامع در برابر فشار بیگانگان، هویت‌آفرین بوده و نشان از پایبندی به ارزش‌های فطری و آموزه‌های معنوی و دینی دارد. انسان‌ها و جوامع موحد، قدرت را منحصر در ذات باریتعالی می‌دانند، از این رو مقهور قدرت‌های ساختگی نشده و آن را مغایر با آزادی خدادادی خود قلمداد می‌کنند. از آنجا که فرهنگ، نقش زیربنایی در جوامع گوناگون دارد، بیگانگی از فرهنگ خودی، به مراتب نسبت به از خودبیگانگی اجتماعی(که توسط هگل و دیگران مطرح شده)آثار و تبعات سوء بیشتری دارد و منتج به سرکوب ارزش‌ها و هنجارها و تبدیل آنها به ضد ارزش می‌شود و زمینه پذیرش فشار و زور را فراهم می‌سازد. نکته دوم، مربوط به نگاه امامین انقلاب به آسیب از خودبیگانگی و تأثیر سوء آن بر عزت و استقلال کشور است. حضرت امام خمینی(ره)، ریشه‌های آسیب به استقلال را،فکری - فرهنگی دانسته ووابستگی درونی و ذهنی به دشمنان را منشأ سایر وابستگی‌های تحقیر‌آمیز قلمداد می‌فرمایند. در نگاه کلان رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیزبزرگ‌ترین فاجعه برای ملت ما،وابستگی فکری به دشمنان و غافل ماندن از ارزش‌های درون‌زای ملت ایران است.
معظم له در اولین روز از سال۱۳۹۳ و درحرم مطهر حضرت امام رضا(‌علیه السلام)‌ روی همین مسأله، تاکید ویژه‌ای فرمودند: « نادیده گرفتن خطوط انقلاب اسلامی و هویت اصلی ملت ایران، تحقیر اخلاق ایرانی و فرهنگ اسلامی و مقایسه‌ای احساسی و توام با لاابالی‌گری، زمینه سست شدن عزم راسخ ملی و توسعه بیماری سرطانی تردید را در میان مردم به وجود خواهد آورد.» قاعده قرآنی محکم و مبنایی نفی‌سبیل، ناظر بر آن است که خداوند متعال راهی برای تسلط کفار بر مسلمین قرار نداده و وابستگی انسان‌ها به کفار، معلول نادیده گرفتن ارزش‌های ذاتی و انسانی و حرکت در مسیری غیر‌خداپسندانه است. نکته سوم، معطوف به رصد و تحلیل ابزارهای نوین دشمن (‌خصوصا در پیچ تاریخی کنونی) در راستای تحقیر و تسلیم ملت‌های مسلمان و محو مولفه‌های استقلال و عزت از حیات آنهاست. دشمن در این مسیر، مصادیق سلطه‌پذیری و سازش جوامع اسلامی را در بسته‌های تزیین شده ارائه کرده و تمرکززدایی از ذات و ماهیت این بسته‌های ضد‌فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است. درمقابل، نقطه قوت گفتمان انقلاب اسلامی، قدرت اقناع و تبیین‌گری آن درمواجهه تمام‌عیار با دشمن درعرصه جهاد تبیین است. تکیه بر‌کنشگری فرهنگی در مقابل نگاه واکنشی و انفعالی وبازخوانی دقیق مولفه‌های تسلیم‌ناپذیری واستقلال‌طلبی درتمدن اسلامی- ایرانی، چارچوب و پیش‌شرط اصلی تحقق قدرت واستقلال همه‌جانبه ما ومتعاقبا، ناکامی وشکست نهایی دشمنان خواهد بود. 

دیگر خبرها

  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد/ هشدار درباره وقوع فاجعه در رفح
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد