Web Analytics Made Easy - Statcounter

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می‌گوید هلکوپتر نبوع پس از پشت سر گذاشتن زمستانی سخت، دوباره در سیاره سرخ پرواز کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هلکوپتر نبوغ ناسا پس از وقفه‌ای حدوداً دو ماهه دوباره از سطح مریخ به پرواز درآمد. این دستگاه پیشرفته به خاطر سرمای مشکل‌ساز سیاره سرخ زمین‌گیر شده بود، اما حالا ۳۰ امین پرواز خود را تکمیل کرده تا پس از گذشت ۱۶ ماه از زمان آغاز عملیات‌ها، بسیار فراتر از انتظارات عمل کرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) که وظیفه کنترل ماموریت‌های نبوغ را برعهده دارد، در صفحه توییتر خود اعلام کرد که این هلیکوپتر با موفقیت به آسمان‌ها برگشته است: «هلیکوپتر مریخ دوباره به پرواز درآمد! این هواپیما پس از یک وقفه دو ماهه، در انتهای هفته گذشته جهش کوتاهی داشت تا تیم مرکز کنترل بتواند وضعیت سلامتی آن را بررسی کند و گردوغبار روی پنل خورشیدی را از بین ببرد.»

۳۰ امین پرواز نبوغ ۱۶ ماه پس از اولین پرواز این هلیکوپتر در آسمان مریخ انجام شد. این دستگاه در دو ماه اخیر به خاطر زمستان سختی که در دهانه جزرو وجود داشت، زمین‌گیر شده بود. کاهش چشمگیر دما در این سیاره باعث شده بود که نبوغ نتواند به‌طور ایمن فعالیت‌های خود را انجام دهد. به‌علاوه، کاهش میزان نور خورشید جلوی ذخیره‌سازی انرژی کافی توسط پنل‌ها در طول شب و روز را گرفته بود.

در نتیجه، نبوغ از تاریخ ۱۱ ژوئن که آخرین پرواز خود را انجام داد، دیگر حرکتی نکرده بود. اما تیم JPL در نهایت پس از انجام چند آزمایش زمینی در تاریخ ۵ و ۶ آگوست، تایید کرد که این هواپیما آماده است تا دوباره به آسمان برود.

بر اساس برنامه این پرواز، نبوغ قرار بود تا ارتفاع ۵ متری از سطح مریخ جدا شود و ۲ متر در جناحین حرکت کند. طبق انتظارات، مدت زمان این پرواز باید ۳۳ ثانیه می‌بود، اما این عدد هنوز از سوی ناسا تایید نشده است.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می‌گوید: «در هفته‌های آینده با بهتر شدن وضعیت محیطی می‌خواهیم به حرکت به سمت دلتای رودخانه ادامه دهیم. با افزایش ظرفیت شارژ باتری، زمان پرواز‌ها طولانی‌تر می‌شوند و نبوغ می‌تواند گرم‌کننده داخلی خود را در طول شب روشن کند تا قطعات دستگاه از گزند سرمای سخت این سیاره در امان بمانند.»

ناسا ماه آینده میلادی یک آپدیت نرم‌افزاری را روی نبوغ اعمال می‌کند تا قابلیت‌های مسیریابی جدیدی را در اختیار این هلیکوپتر قرار دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هلیکوپتر ناسا مریخ گردوغبار دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور، گفت: زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ خواهد کرد. - اخبار استانها -

محسن کوشش تبار در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار تسنیم در همدان، در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو 2024 با اشاره به تعریف 62 محصول دارای زنجیره ارزش توسط وزارت کشور، اظهار‌ داشت: همدان دارای دو زنجیره ارزش کشمش و سفال است که در این زمینه اقدامات خوبی توسط این استان انجام شده است.

وی افزود: برای زنجیره ارزش افزوده کشمش هدف‌گذاری خوبی انجام گرفته که برای جمعیت بالغ بر 25 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و ما امیدواریم در مدت 4 سال آینده بتواند افزایش 3تا 4 برابری داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه کشمش جز محصولاتی است که در دنیا جذابیت بالایی دارد، بیان کرد: لازم است هم در اصلاح فرآیند تولید و هم در بهره‌وری محصول و بسته بندی آن برنامه ریزی دقیقی انجام شود که بی شک در جی. دی. پی استان همدان اثرگذار است.

سفال شناسنامه استان همدان است

کوشش تبار به سفال به عنوان دیگر زنجیره ارزش استان همدان اشاره کرد و افزود: سفال شناسنامه استان همدان است که همین محصول فرهنگی و هم یک محصول صادراتی به شمار می‌رود.

وی در پایان تاکید کرد: شایسته است تنوع‌یابی، آموزش، بازاریابی و حفظ شرایط فعلی و ارتقا جایگاه صادراتی سفال نیز در استان همدان برنامه‌ریزی و اقدامات جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین پرواز شهرکرد به عسلویه انجام شد
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • پایان صدرنشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • پایان صدر نشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ