Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@03:09:43 GMT

رانش زمین زیرپای لرستان/ خطر بیخ گوش ۲۱۸ روستا!

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۴۲۹۷

رانش زمین زیرپای لرستان/ خطر بیخ گوش ۲۱۸ روستا!

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: باران‌های سیل‌آسا، زلزله، دخالت‌های انسانی در طبیعت و جنس خاک منطقه، می‌توانند، باعث ایجاد لغزش زمین شوند.

در ایران عامل دخالت‌های انسانی پررنگ‌تر از سایر عوامل است، نتایج پژوهش‌ها نشان داده که تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل، ساخت‌وساز غیراصولی، راه‌سازی و جاده‌سازی در ایجاد زمین لغزش دخیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام مسئولان ۲۱۸ روستای لرستان در معرض خطر جدی رانش زمین هستند، موضوعی که نگرانی متولیان امر را به دنبال داشته است تا در جلسات مختلف بر لزوم تثبیت پایدارسازی لغزش زمین در این استان تاکید شود.

رانش زمین زیرپای روستاهای لرستان

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این رابطه با مهر اظهار داشت: بیش از ۲۱۸ روستا که در معرض خطر رانش زمین در لرستان هستند شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه لرستان به علت قرارگیری در کمربند میانی زاگرس شرایط خاص زمین شناسی، تغییرات شدید کاربری اراضی و… از پتانسیل بالایی برای بروز مخاطرات محیطی از جمله زلزله، سیل و رانش زمین برخوردار است، عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون بیش از دو هزار و ۹۸۰ نقطه زمین لغزشی به شکل زمین لغزش‌های منفرد یا پهنه‌های زمین لغزشی شناسایی شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: به علت عدم شناخت زمین لغزش به عنوان یک تهدید محیطی از قدیم تا کنون، بسیاری از زیرساخت‌های مهم از جمله مناطق روستایی بر روی مناطق زمین لغزشی یا در حریم این مناطق قرار گرفته‌اند.

۷۵۶ روستا در معرض خطر رانش زمین

نجفی با ابراز نگرانی برای بیش از ۲۱۸ روستا که به شکل مستقیم بر روی مناطق زمین لغزش احداث شده‌اند گفت: چنانچه محدوده ۱۰۰ متری مناطق لغزشی به عنوان حریم خطر در نظر گرفته شود، تعداد روستاهای در معرض خطر به بیش از ۷۵۶ روستا می‌رسد.

وی گفت: متأسفانه به علت تغییر کاربری اراضی از جمله احداث باغات، آبیاری سنتی، راه سازی و… بسیاری از مناطق زمین لغزشی تثبیت شده طبیعی و غیر فعال مجدد فعال شده و این موضوع باعث می‌شود بسیاری از مناطق روستایی احداث شده بر روی این اراضی عملاً غیرقابل سکونت شود که بایستی نسبت به جابجایی این مناطق هرچه سریع‌تر اقدامات لازم صورت پذیرد.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان بیان داشت: تعداد زیادی از این روستاها، در شهرستان‌های دلفان، خرم آباد و الیگودرز واقع شده‌اند.

لزوم احداث طرح‌های آبخیزداری برای پایدار سازی لغزش زمین

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان نیز پی از این با اشاره به آسیب‌هایی سیلاب اظهار داشت: به منظور مهار سیل و تثبیت پایدارسازی لغزش زمین طرح‌های خوبی از جمله آب‌بندهای انحرافی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بارندگی و سیل در سال‌های اخیر به جاده‌ها و زیرساخت‌های این منطقه آسیب جدی وارد کرده است که اجرای این‌چنین طرح‌هایی باعث جلوگیری از تخریب زیرساخت‌ها می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان برای پایدارسازی لغزش زمین اجرای بیشتر طرح‌های آبخیزداری را ضروری دانست و عنوان کرد: آنچه که این منطقه را از دیگر مناطق حائز اهمیت‌تر کرده ظرفیت بالای گردشگری آن است که امیدواریم با حمایت لازم بتوان به نتیجه مورد هدف دست پیدا کنیم.

کد خبر 5570973

منبع: مهر

کلیدواژه: رانش زمین اداره کل منابع طبیعی لرستان بوشهر هفته دولت ویروس کرونا اربعین حسینی کرمانشاه گرگان اربعین 1401 خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شیوع کرونا اردبیل مشهد خراسان رضوی قزوین سازی لغزش زمین معرض خطر زمین لغزشی ۲۱۸ روستا زمین لغزش رانش زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۴۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۵۷ شهرک در کشور مصوب شده است

ایسنا/لرستان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ۵۷ شهرک را مصوب کردیم که مراحل تصویب بخشی از آنها را به پایان رساندند و در اختیار طرح قرار گرفته و واحدهای مسکونی در این طرح ساخته شده‌اند.

ارسلان مالکی شامگاه شنبه در جلسه شورای مسکن لرستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در کشور بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در حال اجرا داریم.

وی گفت: علاوه براین واحدهایی که در حال اجرا هستند، ۴۵ هزار هکتار زمین به محدوه شهرها الحاق شده و در اختیار طرح قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۵۷ شهرک را مصوب کردیم که مراحل تصویب بخشی از آنها را به پایان رساندند و در اختیار طرح قرار گرفته و واحدهای مسکونی در این طرح ساخته شده‌اند.

مالکی گفت: در بافت فرسوده نیز به همین میزان تسهیلات پرداخت شده و مردم با دریافت تسهیلاتی که دولت داده زمین خود را ساختند.

وی ادامه داد: در لرستان پیچیدگی تامین زمین کار نهضت ملی را با دشواری مواجه کرده است بطوریکه در تامین زمین در لرستان عقب هستیم و در جلسه شورای مسکن امشب جمع‌بندی شد که با هم‌افزایی همه دستگاه‌های لرستان این عقب‌ماندگی جبران شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: با این هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی لرستان، زمین برای همه متقاضیانی که ثبت‌نام کردند تامین می‌شود.

مالکی تصریح کرد: اگر تامین زمین در لرستان با تصمیمی که در جلسه گرفته شد پیش رود نهضت ملی در این استان شتاب خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد ۵۷ شهرک در کشور مصوب شده است
  • ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی در حال ساخت است
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • واگذاری زمین نباید به برخی خوش‌نشین‌ها انجام شود
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما
  • راه ارتباطی ۵۰ روستا در گنبکی مسدود شد
  • (تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد