Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جمهوری خلق چین در ایران تاکید کرد که توسعه روابط چین و ایران، مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است.

به گزارش ایران اکونومیست، چانگ هوآ سفیر چین در ایران طی سخنانی در سیزدهمین نشست سالانه انجمن های دوستی ایران و چین اظهار داشت: در 29 ژوئیه، رئیس جمهور شی جین پینگ با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی گفتگوی تلفنی داشت و دو طرف به یک سری اجماع مهم در مورد توسعه بیشتر روابط چین و ایران در شرایط جدید دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور شی جین پینگ خاطرنشان کرد؛ در مواجهه با شرایط پیچیده بین‌المللی، تقویت همبستگی و همکاری بین چین و ایران نه تنها منافع مشترک دو طرف را افزایش داده، بلکه از حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه نیز محافظت کرده است.
وی تصریح کرد: سران دو کشور روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک درک، اهمیت جهانی، راهبردی و بلندمدت روابط دوجانبه را عمیقاً آشکار، توسعه روابط چین و ایران را در مرحله بعدی هدایت و رهنمودهای اساسی را برای ما در راستای پیشبرد کارهای مختلف ارائه کردند.
سفیر چین در تهران افزود: طی یک سال گذشته، تحت هدایت استراتژیک رهبران دو کشور، مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران، مداخلات خارجی را از بین برده، بر مشکلات و چالش‌ها غلبه کرده و به بهبود کیفیت ادامه داده است. از نظر سیاسی، دو کشور همواره قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع و توجه اصلی یکدیگر حمایت کرده‌اند، مشترکاً با قلدری و یکجانبه‌گرایی مخالفت کرده‌اند و در برابر هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورها یا فشار بر سایر کشورها مقاومت کرده‌اند.
چانگ هوآ خاطر نشان کرد: ما از محافل مختلف ایران که قاطعانه از اصل چین واحد حمایت و با دخالت در امور داخلی چین به بهانه های مختلف مخالفت کرده اند، قدردانی می کنیم. در زمینه همکاری‌های عملی، وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به طور مشترک از آغاز اجرای طرح جامع همکاری بین دو کشور خبر دادند. دو طرف توافق کردند که از پتانسیل‌ها بیشتر استفاده کنند، جهت‌های اولویت‌دار و حوزه‌های کلیدی را مشخص کنند و برای به دست آوردن نتایج همکاری عملی‌تر تلاش کنند.
وی همچنین بیان کرد: در نیمه اول سال جاری، حجم تجارت بین چین و ایران رشد قابل توجهی داشته است، این امر در حالی که احیا اقتصاد جهانی کند است، بیشتر  قابل تحسین است. همچنین در زمینه همکاری‌های چندجانبه، رئیس جمهور شی جین پینگ از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دعوت کرد تا در گفت‌وگوهای سطح عالی توسعه جهانی شرکت کند و در مورد برنامه‌های توسعه جهانی با سایر کشورهای مهم بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه گفت‌وگو کنند و به دنبال راهبردهای مشترک برای همکاری عملی باشند.

وی یادآور شد: آقای رئیسی در سخنرانی خود به ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی چین بطور فعال واکنش داده و از ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» و ایجاد جامعه ای بشری با سرنوشت مشترک حمایت کرد. دوستی دو کشور در اعماق دل‌های مردم نهفته است و دستاوردهای فوق در توسعه روابط چین و ایران، مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است. تبادلات مردمی و فرهنگی بین دو کشور نقطه برجسته روابط دوجانبه است و در این راستا انجمن دوستی و استان‌ها و شهرهای خواهر خوانده دو کشور به عنوان بسترهای مهم برای تبادلات مردمی کمک‌های مثبتی در این امر داشته‌اند.
این دیپلمات چینی ادامه داد: احساس می‌کنم که مبادلات و همکاری‌های چین و ایران در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی، انتشاراتی و گردشگری روز به روز رونق بیشتری می‌یابد. قبل و بعد از المپیک زمستانی پکن، مقامات ورزش ایران، انجمن دوستی و سفارت دو کشور مشترکاً مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را برگزار کردند که موجی گرم از بازی‌های المپیک زمستانی را به راه انداخت.
چانگ هوآ اظهار داشت: دانشجویان ایرانی یکی پس از دیگری برای ادامه تحصیل به چین باز گشته و معلمان چینی مؤسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران نیز برای کار وارد ایران شدند. تحت هدایت انجمن دوستی دو کشور و دولت‌های محلی، دو کشور 11 جفت استان و شهر خواهرخوانده را تشکیل داده‌اند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.
سفیر چین در تهران افزود: چین و ایران، هر دو کشور بزرگ با تمدن‌های درخشان و کشورهای بازار نوظهور، دست در دست هم مسیر بزرگی از توسعه و رستاخیز را آغاز می‌کنند. چین و ایران همبستگی و هماهنگی را تقویت می‌کنند، پیوندهای مردمی را به پیش می‌برند و همکاری و توسعه مشترک را دنبال می‌کنند؛ این به نفع منافع اساسی طرفین و مردم دو کشور است و نیز انتظار مشترک همه حاضران است.
سفیر جمهوری خلق چین در ایران با بیان اینکه با ایستادن در مقطع تاریخی جدید که نقطه عطفی در روابط چین و ایران محسوب می‌شود، زمان مناسبی است که انجمن‌های دوستی دو کشور در مورد توسعه برد-برد گفتگو کنند و استان‌ها و شهرهای دوست دو کشور چشم به راه آینده‌ای روشن باشند؛ به این صورت است که مبادلات مردمی بین چین و ایران مطمئناً نشاط بیشتری خواهد داشت.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: روابط ایران چین ، چانگ هوا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روابط ایران چین چانگ هوا روابط چین و ایران توسعه روابط رئیس جمهور سفیر چین مشترک دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۴۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نواف ابراهیم، کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با برنامه راهبرد شرقی با بیان این که ایران و روسیه در سوریه فعالیت و همکاری را شروع کردند، یادآوری کرد: به برکت همین همکاری گروه‌های تروریستی عقب رانده شدند و باید خاطرنشان کرد که ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای در دستگاه سیاست خارجی روسیه دارد.

در این‌ رابطه گفتگویی درباره موضوعات مختلف میان ایران و روسیه شکل‌گرفته است و با نگاه همه‌جانبه دو کشور، در سوریه نقطه عطفی را بر جا گذاشتند.

 مدیر بخش بین‌الملل "راسیا سگودنیا" افزود: طی دو سال اخیر که در دنیا تحولات عجیب‌وغریب را می‌بینیم، همکاری دو کشور تا حدودی ادامه دارد و روابط و همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای شدت خود را نگه داشته و سطوح مختلفی پیدا کرده است.

ابراهیم ادامه داد: در چند سال اخیر ایران از طریق تحریم ایزوله شده و لذا روابط ایران و روسیه در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان این که پس از دو سال، اتفاقات در سوریه متوقف شده، گفت: امروز شاهد هستیم که دو کشور هم صدا شدند و نظرات مشترکی در مورد سوریه دارند.

ابراهیم با اشاره به بخشی از سخنان پوتین گفت: پوتین طی یک سخنرانی اعلام کرده بود روسیه در مقابل سوریه نگرانی خاصی ندارد؛ بلکه بر مسائل این کشور متمرکز است. ایران به‌عنوان یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای در داخل سوریه فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ ما هم شانه‌به‌شانه ایران فعالیت خود را در این کشور ادامه خواهیم داد.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: در دنیا نگرانی‌هایی وجود دارد که می‌تواند همکاری ایران و روسیه را تحت‌الشعاع قرار دهد و یکسری مسائل پدیدآمده که بر روابط دو کشور در زمینه‌های ژئوپلیتیک، فرهنگی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد؛ خاصه در موضوع برهم‌زدن نظم تک قطبی در دنیا!

ابراهیم در این باره توضیح داد: مثلاً روسیه همکاری‌هایی را با رژیم صهیونیستی دارد که ممکن است مشکلاتی را در زمینه همکاری ایران و روسیه پدید آورد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیرون‌راندن گروه‌های تروریستی از جمله جبهة النصره از منطقه گفت: نقش ایران به‌گونه‌ای است که روسیه نمی‌تواند بین منطقه و سوریه یکی را برگزیند.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی در دنیا شکل‌گرفته که تعارض و همپوشانی منافع را پدید آورده و موجب شده کشورها صفر و صدی به مسئله نگاه نکنند.

در این‌ بین بسیاری معتقدند برای تسلط بر منطقه باید سوریه را در اختیار بگیرید و نگاه دیگر می‌گوید اگر روسیه را از آن خود کنید، بر کل دنیا مسلط خواهید شد و این همپوشانی منافع قدری بر پیچیدگی مسائل افزوده است.

ابراهیم در ادامه سخنان دیگر مهمان برنامه که تأکید کرد روسیه برای ماندن در منطقه باید با ایران بماند، گفت: بنده با این موضوع هم نظر هستم. در سوریه با مثلث ایران، ترکیه و روسیه روبه‌رو هستیم و دیگر کشورها کمتر نقش کلیدی را ایفا می‌کنند؛ از جمله امریکا و فرانسه. همچنین ایران و روسیه با ایفای نقش، امنیت ملی را فراهم کرده و صلح را برای مردم خود آوردند و روسیه به‌نوعی کمک‌های بشردوستانه را به سوریه آورد.

وی افزود: همه از ارتباط ایران و روسیه برای حفظ ثبات در سوریه اطلاع دارند؛ ولی پس از اتفاقاتی که برای ایران در پی تحریم افتاد، ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و آمریکا پرداخته و متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان