Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین،  محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به نخستین حماسه نبرد چالدران، این حماسه را یک جنگ ندانست بلکه ظهور و بروز رویارویی حق و باطل، ظالم و مظلوم است.

 در متن این پیام که توسط علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی عصر سه‌شنبه در این همایش قرائت شد، آمده است: باور به اینکه شهادت در حفظ وطن همجواری با خالق هستی را در پی دارد سبب گردید تا ۵۰۰ و اندی سال پیش مردم عزیز ما با شعار حیدر مدد در برابر متجاوزان‌جانانه بایستند و با تقدیم بیش از ۲۷ هزار شهید از کیان کشورمان دفاع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه این پیام آمده در ماه رجب ۱۹۲۰ قمری دشت بزرگ چالدران شاهد جانفشانی‌هایی بود، شهیدان کالبد جسمانی را رها کردند تا برای عالم خاکی قدرتی وصف ناپذیر باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام افزود: برکات شهیدان تا بر این مرز و بوم سایه افکنده و قدرت آنها از ذخایر ماندگار برای کشور ما است.

اسماعیلی گفت: حماسه چالدران یک جنگ نیست بلکه ظهور و بروز رویارویی حق و باطل و ظالم و مظلوم است.

وی ادامه داد: خون‌های ریخته شده در دشت چالدران خاک این کشور را معطر کرده است و امروز نیز همان غیرت در جوانان عزیزی است که در دفاع حرم و حریم از تلاشی دریغ نمی‌کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: متجاوزان از هر روشی امروز سودای تسلط بر کشورها را در سر می‌پرورانند و اما شهید بزرگوار ما همچون شهید سلیمانی مقابل متجاوزان می‌ایستد و این روحیه همچون توان به خاک نشاندن ظالم و متجاوز را دارد و قدرت حق تمام شدنی نیست.

وی در پایان آورده است: برگزاری نخستین جشن چالدران اقدام مبارکی است که امیدوارم اثرات خود را بگذارد و از دست اندرکاران این همایش نیز نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

 اولین پاسداشت حماسه نبرد چالدران یکم شهریور ماه در این شهرستان و در مقبره سید صدرالدین با حضور جمع کثیری از اهالی این منطقه عشایری برگزار شد.

تشکیل نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات محلی، پخت غذاهای محلی، نمایش بخشی از جنگ چالدران بخشی از برنامه های جنبی این پاسداشت بود.

در این همایش از پوستر شاه جنگ (پوستر جنگ چالدران) توسط امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی رونمایی شد. 

جنگ چالدران به عنوان یکی از بزرگترین نبردهای تاریخ ایران و نشان شهامت و شجاعت ایرانیان دفاع از اسالم و شهادت حدود بیست هزار نفر در دشت چالدران و هم چنین رشادت و دلیری شیر زنان ایرانی مانند نگینی در تاریخ شیعه می درخشد. علاوه بر این در سطح جهانی نیز این واقعه نبردی با اهمیت فراوان شناخته می شود، و مورخان زیادی به تحلیل وقایع آن پرداخته‌اند.  

امروزه محل دفن کشته شدگان چالدران در محوطه شیخ صفی الدین اردبیلی که از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، و به عنوان موزه سنگ قبر جان باختگان جنگ چالدران شناخته می شود.  

«میرسید شریف الدین صدر قاضی عسگر شیرازی» ملقب به سیدصدرالدین از امرای شاه اسماعیل صفوی است که در نبرد چالدران به شهادت رسید، و مقبره وی از آن زمان مورد تکریم و احترام اهالی چالدران است.

این مقبره متعلق به عصر صفویه است و در چهار کیلومتری شهر چالدران واقع شده است، مقبره در سال ۱۳۷۹ به عنوان اثر ملی میراث فرهنگی شناخته شده است.  

در توجه به اهمیت واقعی جنگ چالدران در دوران صفوی به منظور معرفی و شناخت این واقعه نیاز به ایجاد سایت بزرگی در جوار مقبره سیدصدرالدین در شهرستان چالدران بود.  

لذا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی با هدف مطالعات تاریخی و ایجاد فضای مناسب پروژه ایی تحت عنوان سایت موزه باز جنگ چالدران تعریف کرد و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۹ شروع شده است.



/انتهای پیام

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جنگ چالدران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستکوعلو: اهمیت رویارویی با آرسنال برای جلوگیری از اوج‌گیری رقیب‌ اصلی‌مان را درک می‌کنیم

سرمربی اسپرز می‌داند که بازی پیش رو، چه اهمیتی برای هواداران تیمش دارد. 

آنژ پوستکوعلو در روز جمعه در جریان یک نشست خبری، آخرین وضعیت تیمش را قبل از تقابل با آرسنال در شهرآورد شمال لندن، به اطلاع علاقه‌مندان رساند.

طرفداری | به گزارش فوتبال لندن، بخش‌های مهم صحبت‌های پوستکوعلو را در ادامه خواهید خواند. 

پوستکوعلو درباره وضعیت بازیکنان تاتنهام

خب، بازی گذشته برای دِستینی و همچنین برای همه ما ناامید کننده بود؛ باید بگویم او بخش مهمی از موفقیت‌های ما در طول سال بوده است. متاسفانه او در تمرینات دچار مصدومیت شد. او تحت عمل جراحی قرار گرفت و عمل موفقیت آمیز بود، بنابراین امیدواریم این به او فرصت دهد تا در پیش فصل شرکت کند و به شرایط بازی برگردد. به هر حال، او را در این بازی در اختیار نخواهیم داشت. همچنین (اولیور) اسکیپ هم در تمرین دچار مصدومیت جزئی شد و بازی آخر هفته را از دست خواهد داد. به جز مصدومان بلندمدت، این دو بازیکن غایبان ما هستند. پدرو و ریچارلیسون تمام هفته را تمرین کرده‌اند و هر دو در دسترس خواهند بود.

پوستکوعلو درباره انتظار هواداران تاتنهام برای ناامید کردن آرسنال در کورس قهرمانی

کاملا قابل درک است. من قصد ندارم به هواداران بگویم که چه احساسی داشته باشند. این مهم است. ما اهمیت این بازی و جلوگیری از اوج‌گیری رقیب اصلی‌مان را درک می‌کنیم. اما برای ما، این بازی بیشتر درباره‌ی محک زدن خودمان در برابر تیم‌های بزرگ به صورت مداوم است. 

پوستکوعلو درباره تجربه سون از حضور در بازی‌های بزرگ

حضور بازیکن باتجربه‌ای مثل سون حیاتی است. برای دو یا سه نفر از بازیکنان ما، این اولین تجربه حضور در دربی شمال لندن در خانه خواهد بود. بنابراین آن‌ها نیاز دارند تا به بازیکنانی که در این بازی‌ها درخشیده‌اند تکیه کنند. سونی برای مدت‌ها است که در این باشگاه در بازی‌های بزرگ عملکرد درخشانی داشته است. او در طول سال فوق‌العاده بوده و می‌دانم که مشتاقانه منتظر بازی است. همه ما همینطور هستیم. در حال حاضر برای هر بازی‌ای هیجان‌زده‌ایم. 

پوستکوعلو درباره پدر شدن کولوسفسکی

بله، این اتفاق فوق‌العاده‌ای برای دِکی است، می‌دانم که او از پدر شدن خیلی خوشحال است. همانطور که همیشه به بازیکنان می‌گویم، پدر شدن یک تحول عظیم در زندگی است. یکی از اعضای خانواده‌تان از خودتان هم مهم‌تر می‌شود و گاهی اوقات برای فوتبالیست‌ها این موضوع کمی چالش‌برانگیز است! اما مطمئن هستم دِکی و همسرش به خوبی از پس این موضوع برخواهند آمد. برای آن‌ها و فرزندشان آرزوی موفقیت می‌کنم. 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • پوستکوعلو: اهمیت رویارویی با آرسنال برای جلوگیری از اوج‌گیری رقیب‌ اصلی‌مان را درک می‌کنیم
  • رویارویی حساس قرقیزستان و افغانستان
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • یادی از شهید دفاع و حماسه مجتبی آگلی
  • شهروند خبرنگار، نبود پل در روستاهای چالدران
  • نامه وزیر دفاع به قالیباف
  • پیام وزیر دفاع ایران به محمدباقر قالیباف+ جزئیات
  • پیام تشکر وزیر دفاع از مجلس شورای اسلامی
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»