Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@11:48:25 GMT

نیاز اورژانسی آمریکا و اروپا به نفت ایران

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۶۶۶۵

نیاز اورژانسی آمریکا و اروپا به نفت ایران

با کاهش ذخایر نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح در 37 سال گذشته، پیش‌بینی‌ها از جهش قیمت نفت و گاز در آینده نزدیک حکایت می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «لرزه بازار انرژی در زمستان» نوشت: گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ذخایر استراتژیک این کشور به دلیل طرح دولت مبنی بر آزادسازی روزانه یک میلیون بشکه به کمترین مقدار طی 37 سال گذشته رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه این طرح یک معضل برای آینده کوتاه‌مدت بازار است و توقف آن اجتناب ناپذیر. تداوم این برنامه تا پاییز، منجر به افت بیشتر ذخایر و به تبع آن کاهش امنیت انرژی در برهه اضطراری زمستانه خواهد شد. از سوی دیگر، برداشت از ذخایر نفت خام استراتژیک آمریکا طبق برنامه در اکتبر متوقف خواهد شد که باعث کاهش عرضه جهانی می شود. علاوه بر این، با توجه به افزایش سنتی تقاضای گاز در زمستان، کاهش عرضه روسیه و پیش بینی جهش 60 درصدی بهای گاز، احتمالا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر سوئیچ تقاضای گاز به سمت فرآورده‌های نفتی سریع‌تر از انتظار محقق خواهد شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند زمستان پیش‌رو فصل سخت و سردی برای اروپا و شاید آمریکا خواهد بود. کاهش عرضه گاز روسیه و پیش‌بینی جهش

60 درصدی قیمت آن در زمستان، اروپا را بیش از پیش به سوزاندن سوخت های جایگزین همچون فرآورده‌های نفتی (برای تولید برق) سوق خواهد داد. اما ظرفیت مازاد تولید طلای سیاه هم بسیار محدود است و ذخایر تجاری و استراتژیک آمریکا نیز در سطوح به‌شدت پایینی هستند. در این شرایط، احتمال تنگنای عرضه نفت و رسیدن به ساعت صفر تولید اضافی کم نیست.

ذخایر تجاری نفت آمریکا هفته گذشته با کاهشی که داشت به 6 درصد پایین‌تر از متوسط 5 ساله رسید و در کنار آن برنامه جو بایدن، برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک این کشور باعث شده این ذخایر به پایین‌ترین سطح از سال 1985 برسد. نکته اینجاست روند فروش این ذخایر که طبق این طرح روزانه یک میلیون بشکه عنوان شده تا اکتبر (مهر و آبان) ادامه خواهد داشت که سطح آن را بیش از پیش پایین خواهد آورد. پایان آزادسازی این ذخایر از پاییز به معنای کاهش یک میلیون بشکه‌ای در هر روز از عرضه جهانی است.

این سطح از ذخایر به‌شدت برای امنیت انرژی آمریکا نگران‌کننده است و با توجه به اینکه بخشی از ذخایر آزادشده طی ماه‌های گذشته به بازارهای خارجی راه یافته است، توقف آن در اکتبر می‌تواند برای کل بازار نیز ریسک بالایی داشته باشد.

نکته جالب اینکه پایان طرح جو بایدن زمانی اتفاق خواهد افتاد که فصل سرد در شرف آغاز است و تقاضای سوخت در نیمکره شمالی به خصوص اروپا افزایش چشمگیری خواهد داشت. در قاره سبز، روسیه عرضه گاز را کاهش داده و احتمال افت بیشتر آن در ماه‌های آتی وجود دارد. شرکت گازپروم روسیه نیز اخیرا با ذکر دلایلی از جمله تحریم‌های غربی پیش‌بینی کرده قیمت گاز در زمستان به 4000یورو در هر 1000 مترمکعب برسد. این به معنای تقاضای بالاتر، کمبود عرضه و قیمت‌های تاریخی بالا خواهد بود.روزنامه اصلاح‌طلب در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد: تحت سناریوی مطرح‌شده، احتمال ایجاد کمبود عرضه شدید در زمستان قوی وجود دارد. در عین حال، مدیرکل شرکت مشاوره انرژی FGE، گفته ایران دارای

100 میلیون بشکه ذخایر نفتی است که 40 تا 45 میلیون بشکه آن نفت خام است و بقیه میعانات گازی.

با توجه به ظرفیت تولید 3/8 میلیون بشکه ای ایران، حدود 1/3 میلیون بشکه از ظرفیت تولید ایران اکنون خالی است و امکان بازگشت آن به بازار وجود دارد. همچنین میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده در خشکی و دریا صرفا آماده رفع تحریم هستند. با این شرایط، به نظر می‌رسد ایران بتواند در زمستان در صورت احیای توافق ناجی مصرف‌کنندگان شود./کیهان

 

منبع: فردا

کلیدواژه: نفت ایران میلیون بشکه پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۶۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر

دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکایی و اروپایی را محکوم کردند.

 

اعتراضات دانشجویی علیه جنگ تمام عیار اسرائیل و جنایات صهیونیست‌ها در حق مردم غزه در سراسر آمریکا ادامه دارد و گستره آن به اروپا نیز کشیده شده است.

در دانشگاه تهران جامعه دانشگاهی با حضور مقابل سردر اصلی این دانشگاه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شعار سر داده و همبستگی قاطع خود را با دانشجویان آمریکا و اروپا اعلام کردند.

دانشجویان و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد نیز برای هم‌صدایی با دانشجویان اروپا و آمریکا به میدان آمدند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای شهید بابایی قزوین نیز با برگزاری تجمعی ضمن همبستگی با مردم غزه، از دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا حمایت کردند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر