Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@15:47:06 GMT

آسیبِ مدیران برای فرهنگ!

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۶۷۶۹

آسیبِ مدیران برای فرهنگ!

عبدالجبار کاکایی از مدیریت‌های غلط به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای حوزۀ فرهنگ و ادبیات یاد می‌کند و به بیان آسیب‌هایی که به‌واسطۀ انتخاب مدیران به شعر معاصر وارد شده است، می‌پردازد.

این شاعر و مدرس زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست دربارۀ آثار و چالش‌های انتخاب مدیران برای مراکز و مؤسسه‌های دانشگاهی و دولتی فعال در زمینۀ ادبیات و زبان فارسی اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بعد از انقلاب در حوزۀ فرهنگ، ادبیات و آنچه مربوط به حوزه‌های علوم انسانی می‌شود، مدیریت‌های غلطی‌ست که اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ هم دراین‌باره بارها گفته و با عنوان «امور بزرگ را به آدم‌های کوچک سپردن» از آن یاد شده است.

او افزود: در کشورهای هیجان‌زده، پس از انقلاب‌های اجتماعی معمولاً این اتفاق‌ها می‌افتد و البته این مسئله طبیعتِ جایگزینی افراد است. اگر به شکل معقول عمل می‌شد، شاید خیلی از مدیران پیشکسوت و غنیِ قبل از انقلاب و همچنین خیلی از معلمان و دبیران شایسته را به راحتی خانه‌نشین نمی‌کردیم. ولی معمولاً این شتاب‌زدگی‌ها در انقلاب‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد و کشور ما هم این تجربۀ تلخ را پشت سر گذاشته و متاسفانه تجدید می‌شود.

کاکایی همچنین به انتخاب رایزن‌های فرهنگی ایران اشاره و بیان کرد: نگاهی از حیث تعداد تالیفات، سواد آکادمیک، دانش دانشگاهی، شهرت و آوازه به رایزن‌های فرهنگی ایران در پیش و پس از انقلاب نیز گویای همین مسائل است. این افول در نسل مدیریت‌ها در حال تکرار شدن است. و از آنجایی که نگاهِ در انتخاب مدیریت، بر تخصص ناظر نیست و بیشتر بر هم‌فکری و همراهی جریان‌های سیاسی موجود کشور ناظر است، این اتفاقات هم به‌طور پیوسته می‌افتد و رویه‌ای‌ست پرچالش و حل‌نشده.

این شاعر ضمن بیان این‌که مصادیق آسیب‌های مدیریتی آن‌قدر زیاد است که گفتن آن‌ها فایده ندارد، گفت: مشکل از سیستم است؛ وقتی مدیر عوض می‌شود، کل پروژه‌ها و مسیرهای رفتۀ مدیر قبلی هم کنار گذاشته می‌شود. از سطوح بالای قدرت سیاسی گرفته تا سطوح پایین‌تر در مدیریت‌ها و معاونت‌ها وقتی جایگزینی رخ می‌دهد، تجربه‌های دوره‌های پیشین کنار گذاشته می‌شود و پروژه‌های قبلی متوقف می‌شود؛ گروهی دیگر می‌آیند و کار را از نو شروع می‌کنند. این اتفاقات تلخی‌ست که در جامعۀ ما می‌افتد و نشان می‌دهد ما فاقد سیستم هستیم. یعنی کسی که پشت میز مدیریت قرار می‌گیرد، سیستمی وجود ندارد که آن را ادامه دهد. بیشتر افرادی هم که در این سال‌ها به عنوان مدیران فرهنگی منصوب شدند، همین رویه را داشتند.

عبدالجبار کاکایی ادامه داد: به عنوان کسی که گاهی مدیریت‌های سطح پایینی در مؤسسه‌های فرهنگی و هنری داشتم، پایه‌گذار حرکت‌های فرهنگی‌ بودم که با رفتن من، کل آن‌ها متوقف شده است. زمانی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری مسؤولیتی داشتم، جشنواره‌ای برای کشف استعدادهای جوان راه‌اندازی کردم که یکی از پرهیجان‌ترین و پرجمعیت‌ترین نشست‌های ادبی کشور بود. فقط در یکی از این نشست‌ها حدود دوهزار نفر حضور پیدا کردند ولی با رفتن من از آن مجموعه، این برنامه تعطیل و به برنامه‌های تقویمی و مناسبتی تبدیل شد. تفکری برای اصالت دادن به ادبیات، هنر، فرهنگ، علوم انسانی و شعر وجود ندارد، بلکه این‌ها را ابزاری می‌دانند برای مأموریت‌های تقومی و تاریخی که باید انجام شود.

او در پاسخ به پرسشی دربارۀ آسیب‌های مدیریتی برای شعر معاصر نیز گفت: درباره شعر معاصر، یکی از مشکلات در دوره‌ای که فضای مجازی کمتر بود و مجلات و مطبوعات ویترین‌ها را تعیین می‌کردند، مشکلات مدیریتی بود که خیلی‌ها را از تریبون‌ها و رسانه‌ها دور می‌کرد. البته حالا با وجود فضای مجازی ملقمه‌ای از ویترین‌های متفاوت و متنوع به وجود آمده است. اما آن دوره‌ای که امکان هماهنگ کردن جریان ادبی کشور برای رقم زدن دورۀ درخشان تاریخی بود، همین محدودیت‌ها در جشنواره‌ها و صفحه‌های ادبی رسانه‌ها ایجاد شد و شرایطی که در آن فقط یک عده اجازۀ فعالیت داشتند، به دوره‌ای از ادبیات ما آسیب زد. درحالی‌که در دهۀ ۶۰، ادبیات اجتماعی پرجمیعت بود و شاهد شکوفایی در شعر اجتماعی بودیم. اما بعد متاسفانه با محدود کردن حوزه‌های معنایی و محتوایی شعر و سپس با ممیزی کردن کتاب‌ها و با دور نگه داشتن طیف‌های ادبی از تریبون‌های رسمی، جریان تک‌صدایی حاصل شد و خیلی از استعدادها ضربه خوردند، چون جایی برای عرضه هنرشان پیدا نمی‌کردند و با تنگ‌نظری‌ها و چالش‌هایی که ایجاد شد، متاسفانه فرصت‌ها گرفته شد.   

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آثار و چالش‌های انتخاب مدیران برای ادبیات ، تغییر مدیران دولتی ، عبدالجبار کاکایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تغییر مدیران دولتی عبدالجبار کاکایی مدیریت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۶۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیل چند روز اخیر باعث خسارت به حدود ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان شد و ۱۷۰ دهانه پل در سراسر استان خسارت دید.

منصور شیشه‌فروش در حاشیه سفر به شهرستان خوروبیابانک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: به لطف خدا بارش‌های خیلی خوبی را در چند روز گذشته از سامانه بارشی مستقر در شمال استان در شرق استان شاهد بودیم.

وی افزود: در شهرستان خوروبیابانک بیشتر مناطق بارش‌های خوبی را دریافت کردند و در بعضی ایستگاه‌های روستایی بین ۴۰ تا ۵۰ میلی‌متر گزارش و سبب شد که روان‌آب جاری شود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی صورت گیرد، اما خساراتی نیز در مسیر راه‌ها و بخش کشاورزی و قنوات ایجاد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، راهداری و هلال احمر به موقع وارد میدان شدند و آبگرفتگی‌های جزئی رفع و شانه‌سازی راه‌ها انجام شد.

شیشه‌فروش با اشاره به خسارت سیل در خوروبیابانک گفت: ۳۰ کیلومتر از راه‌های این شهرستان دچار آسیب و آب شکستگی شد و ۵۰ دهانه پل نیز خساراتی وارد که امروز از آنها بازدید شد و عوامل راهداری درحال بازسازی دهانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز خساراتی در زمینه زراعی، باغی و قنوات وارد شد که به صورت ویژه قنوات روستای چاه‌ملک، ابراهیم آباد، جعفر آباد و روستاهای اطراف آسیب دیدند که گزارش خسارات جمع‌بندی شده و عوامل جهاد کشاورزی، راهداری و بنیاد مسکن عهده‌دار ارزیابی خسارات هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در بخش بیمه، خسارات بخش بیمه کشاورزی طبق تعرفه‌ها جبران خواهد شد و منازل مسکونی که آسیب دیده در بیمه بخش برق از صندوق بیمه خسارات تب ساختمان پرداخت خواهد شد که بنیاد مسکن این مورد را ارزیابی می‌کند.

شیشه فروش تاکید کرد: عملکرد مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک در کنترل حادثه بسیار مثبت بود و امروز از شب گذشته بازدیدهایی از مناطق با موضوع بحث آب، تأمین آب پایدار، رفع مشکلات بهداشت و درمان انجام و جلسه مدیریت بحران تشکیل شد.

وی با اشاره به بخش اول این جلسه ادامه داد: پیش بینی دو مخزن ذخیره آب دو هزار مترمکعبی و ایمن سازی مخزن ذخیره سازی شهرستان، حفر چاه و اجرای شبکه‌های انتقال به روستاها و شهر خور، احداث آب شیرین کن و اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده جز برنامه‌هایی است که در ۱۱ مصوبه جلسه امروز، شرکت آب و فاضلاب عهده دار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کمیته تخصصی پایش تنش آبی شهر خور در آب و فاضلاب تشکیل می‌شود، گفت: به صورت مستمر و هفتگی، مشکلات بخش آب با هدف تأمین آب کوتاه مدت و نیز بلند مدت پایدار برای این منطقه به دلیل کمبود آب در مناطق ارزیابی شود.

شیشه فروش اضافه کرد: مقرر شد از شرکت‌های خط انتقال لوله نفت و گاز برای کمک به اجرای طرح‌های تأمین آب و بازسازی اسیب‌های ناشی از سیل چند دستگاه ماشین آلات در مناطق حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی و تداوم بارش‌ها خاطرنشان کرد: ماهیت بارش‌های بهاری، رگباری بودن است و در بعدازظهر و شب با بارش شدید تگرگ و باران مواجه بودیم و در چند روز گذشته باعث خساراتی در استان اصفهان شد و حدود ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و حدود ۱۷۰ دهنه پل در سراسر استان آسیب دید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ماهیت بارش‌ها حالت سیلابی و ناگهانی است و یک مرتبه بارش رخ می‌دهد و بیشتر در اوایل شب و بعدازظهر خواهد بود و در چند روز گذشته، بارش‌ها باعث شد که حجم بسیاری از رسوب داخل دهانه پل‌ها و روخانه‌ها جمع شود و باعث مسدود شدن مسیر رودخانه‌ها شد.

شیشه فروش اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که در اواخر هفته بارش‌هایی را در مناطق مختلف استان داشته باشیم، اطلاع رسانی لازم به تمام دستگاه‌های اجرایی و امدادی صورت گرفت.

وی گفت: به صورت خاص اداره راهداری، شهرداری و دهیاری‌ها مکلف شدند که دهانه‌پل‌ها را از رسوب پاکسازی کنند و مسیر جاده‌های اصلی و فرعی روستایی را بازگشایی کنند، سیل بندها را مقاوم کنند و آب منطقه‌ای و امور آب در شهرستان‌ها موظف شدند که تیم‌های نظارت گشت خود را افزایش و مسیر رودخانه‌ها را لایروبی و ساماندهی و تخلیه نخاله و گل و لای انجام شود که در صورت بارندگی، تبدیل به سیل نشود.

کد خبر 748473

دیگر خبرها

  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!
  • فرهنگ کار در کشور دچار آسیب شده است
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷