Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@12:27:16 GMT

تقسیم ارث و اموال مشترک

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۷۱۷۹

جهت تقسیم اموال مشترک اعم از مال منقول یا غیرمنقول می توان با مراجعه به دادگاه تقاضای تقسیم نمود. در صورتی که مال مشترک قابل تقسیم نباشد مثل خودرو یا بعد از تقسیم دچار کاهش ارزش قابل توجهی شود مثل آپارتمان ، متقاضی باید درخواست فروش مال مشترک را بکند. ناطقان: تقسیم در قانون مدنی به طرق مختلف صورت میگیرد و مشروط به آن است که مال قابل تقسیم بوده و شرکا ملزم به عدم تقسیم نشده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


    مطابق ماده 591 قانون مدنی این طرق عبارتند از :

1- تقسیم به تراضی : در این نوع تقسیم همه شرکای مال نسبت به تقسیم رضایت دارند. این تقسیم توسط کارشناس یا اهل فن آن صورت میگیرد و شرکا نمیتوانند از آن رجوع کنند مگر به رضایت سایرین.

2- تقسیم به اجبار : مواردی که تراضی توسط شرکا صورت نگیرد حاکم / دادگاه ، حکم به تقسیم اجباری می دهد.

    مشروط به اینکه ضرر به همراه نداشته باشد وگرنه تراضی همه شرکا لازم است.
    معمولا زمانی که یک از شرکا تقاضای تقسیم دارد و سایرین مخالفند دعوای افراز مطرح میکند و دادگاه رای صادر میکند.
    اگر تقسیم موجب ضرر برخی از شرکا باشد و متقاضی بعضی دیگر شرکا باشند، اجبار صورت نمگیرد اما در حالت برعکس اجبار غیر متضررین از تقسیم امکانپذیر است. البته ضرر مورد نظر ضرر فاحش است یا زمانی که مال از مالیت می افتد اساسا تقسیم جایز نیست.

 

 

 
تقسیم ارث :
تقسیم به افراز :

هرگاه سهم الارث هر یک از وراث مشخصا از مالی قابل پرداخت باشد مثل زمانیکه ارث وجه نقد باشد و بتوان سهم هر یک را دقیقا پرداخت نمود.

 
تقسیم به تعدیل :

زمانی که مال مثل مورد قبلی مثلی نباشد تقسیم به افراز مقدور نیست و یک مال قیمی باید به تعدیل تقسیم شود. مثلا وقتی متوفی یک خانه و دو اتومبیل دارد که قیمت اتومبیل ها با ملک برابری میکند و بدین ترتیب دو پسر او یکی دارای ملک و دیگری صاحب خود رو ها می شود.

 
تقسیم به رد :

زمانی که مال قیمی است و تعدیل در آن نیز ممکن نیست می توان مال بیشتر را در ید یکی از ورثه قرار داد و مال کمتر را به ضمیمه پول نقد به دیگری پرداخت نمود که معنی رد کردن میدهد.

 
فروش :

زمانی که هیچ یک از راه های فوق میسر نشود اموال متوفی فروخته شده و از محل آن سهم الارث وراث پرداخت میشود. مثلا در خصوص ملکی که افراز آن موجب میشود سهم یکی نبش خیابان و سهم دیگری در انتهای دیگری باشد موجب تضرر میگردد و زمانیکه تعدیل میسر نشود وراث حاضر به پرداخت پول به رد هم نشوند. ناچارا ملک به فروش رسیده و سهام پرداخت میگردد. برچسب ها: تقسیم ارث ، اموال مسترک ، فروش مال مشترک

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تقسیم ارث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۷۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های خیابان حکمت اصفهان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ + فیلم

به گفته شهروند خبرنگار ما حدود ۳۰ سال گذشته تعدادی از شهروندان اصفهانی اقدام به خرید زمین در ۲۴ متری دوم خیابان حکمت واقع در خیابان پروین کرده اند، اما تاکنون این زمین‌ها به صاحبانشان تحویل داده نشده و بلاتکلیف مانده اند.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان

بیشتر بخوانید:

تاخیر در تحویل زمین‌های تعاونی مسکن زنجان ۳۴ ساله شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • وزیر کشور : تقسیم استان تهران به ۲ استان شرقی و غربی
  • تقسیم استان تهران به دو استان شرقی و غربی در حال پیگیری است
  • تنها راه برای جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی، تقسیم اراضی است
  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • زمین‌های خیابان حکمت اصفهان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ + فیلم
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی