Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد و تامین مسکن محرومان به عنوان یکی از رسالت های مهم نهادهای انقلابی برای تحقق محرومیت زدایی در مناطق محروم کشور و رفع یکی از نیازهای اساسی نیازمندان فاقد مسکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اولین اقدامات جمهوری اسلامی در سرلوحه این نهادها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی از جمله متولیان ساخت مسکن محرومان و نیازمندان در کشور است که با فعالیت های خود بخش عمده ای از مشکلات این قشر از جامعه را در تامین مسکن حل کرده و در دولت سیزدهم نیز این روند با شتاب بیشتری در حال انجام است.

مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری، فراهم‌ آوردن موجبات اجرای این طرح ها با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از وظایف و رسالت های این نهادها به شمار می رود.

سرهنگ ملک لو، سرپرست سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی

احداث یک‌هزار و ۴۶ خانه محروم در آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت های این سازمان برای رفع محرومیت در مناطق محروم می گوید: یک‌ هزار و ۴۶ خانه محروم از طریق قرارداد با کمیته امداد و بهزیستی در سطح استان احداث می شود.

سرهنگ پاسدار جواد ملک‌لو، می افزاید: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده با دولت، این سازمان قرار است در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مدت ۲ سال ۱۳ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی، حاشیه شهرها و شهرهای جدید بسازد.

وی اظهار می کند: عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه در آذربایجان‌شرقی برای ساخت سه هزار واحد در فاز چهار شهر جدید سهند با امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مربوطه آغاز شده و با توجه به تجربه ضعف زیرساخت‌ها در طرح مسکن مهر با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه در این شهر و تشکیل جلساتی در سطح استانی در این خصوص، احداث زیرساخت‌های این طرح در منطقه‌ای به‌نام شهید شفیع‌زاده توسط گروه‌های جهادی آغاز شده است.

سرپرست سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی می گوید: تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل مسکن و شهرسازی آذربایجان‌شرقی برای ساخت ۱۳ هزار مسکن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفری استان امضا شده و بر اساس این تفاهم‌نامه در شهرهایی مانند مرند، میانه و مراغه بررسی‌های کارشناسی لازم انجام شده و با تحویل زمین‌های مورد نیاز، ساخت این واحدها وارد مرحله اجرایی شده است.

سرهنگ ملک لو، ساخت و بازسازی سه باب مدرسه، آبرسانی به ۳۶ روستا برای مصارف شرب و کشاورزی، ساخت ۴۰ مرکز بهداشت و سلامت، احداث و بازسازی ۴۹ مسجد، ساخت و بازسازی مزار ۱۵۰ شهید، ساخت ۲۵ غسالخانه و سرویس بهداشتی با ۱۲۳.۹ میلیارد تومان را از جمله فعالیت های این سازمان اعلام می کند.

وی یادآوری می کند: آموزش، اشتغال در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی برای ۱۶ هزار و ۹۰۸ نفر، آموزش ۲۳۰ هزار و ۸۱۳ نفر در حوزه بهداشت و درمان و ایجاد یک هزار و ۱۲۹ صندوق قرض‌الحسنه در سطح مناطق محروم و اشتغال‌زایی بیش از ۱۱ هزار مورد از طریق این صندوق‌ها از دیگر اقدامات سازمان بسیج سازندگی استان از سال ۹۶ تاکنون بوده و شکل پیشرفته این صندوق‌ها در قالب ۵۹ تعاونی در رشته‌های اقتصادی و با ۷۳.۸ میلیارد تومان اعتبار تشکیل شده است.

سرپرست سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توزیع عادلانه خدمات محرومیت‌زدایی با حضور کمیته امداد و بهزیستی و به ریاست فرمانده سپاه می گوید: اعتبارات استانی این قرارگاه در آذربایجان‌شرقی مربوط به فاز نخست پروژه آبرسانی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت سه مجتمع آبرسانی و انتقال آب به ۱۲۱ روستاست که در بهمن سال گذشته در منطقه خداآفرین کلنگ‌زنی شد.

سرهنگ ملک لو، می افزاید: با وجود تمام مشکلات، آبرسانی به اولین روستا با سه کیلومتر لوله‌گذاری اجرایی شده و با وجود پیش‌بینی زمانی ۳۰ ماهه برای اجرای کامل آن، اگر مصالح لازم به موقع تامین شود در سال نخست، فاز اول به پایان می‌رسد و از سال دوم فاز بعدی آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه فاز اول این پروژه مربوط به کلیبر و خداآفرین به طول ۱۰۷ کیلومتر با ۲۵ روستا است، اظهار می کند: آبرسانی به ۵۱ روستای شهرستان ورزقان با ۱۳۷ کیلومتر لوله‌گذاری و ایجاد مجتمع‌های آبرسانی در ۴۵ روستای هشترود فازهای بعدی آن هستند که در مجموع ۲۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری و ایجاد بیش از ۴۰ مخزن در آن انجام خواهد شد.

سرهنگ ملک لو، ادامه می دهد: علاوه‌ بر این کار ساخت ۲۰۰ واحد مدرسه با همکاری کمیته امداد در سطح استان آغاز شده که در قالب فاز نخست طرح ساخت ۴۰ هزار واحد در سطح کشور انجام می شود و تفاهم‌نامه آن بین کمیته امداد و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) امضا شده است.

حجت الله سروری، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی

سه هزار واحد مسکن محرومان در آذربایجان شرقی احداث می شود

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اقدامات این اداره کل در مناطق محروم استان، می گوید: در این راستا ساخت سه هزار واحد مسکن محرومان از سال گذشته در استان آغاز شده که از این تعداد ۲ هزار و ۸۵ واحد تکمیل و تحویل محرومان فاقد مسکن شده است.

حجت الله سروری، با اشاره به اینکه از مجموع سهمیه استان برای احداث مسکن محرومان، ۲ هزار و ۹۰۶ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک های معرفی شده اند، می افزاید: تاکنون قرارداد احداث ۲ هزار و ۹۰۰ واحد با بانک ها بسته شده است.

وی اظهار می کند: هم اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ واحد در مرحله اتمام سقف بوده و عملیات اجرای فونداسیون ۲ هزار و ۶۷۰ واحد و اسکلت بندی ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تمام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۹۶۰ واحد مسکن محرومان در استان نیمه کاره بوده و عملیات تکمیل آن ها در حال اجراست، می گوید: برای اجرای این طرح ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض برای هر واحد پرداخت می شود.

سروری، با بیان اینکه تاکنون ۵۹ میلیارد تومان بلاعوض برای اجرای این طرح در استان پرداخت شده است، ادامه می دهد: از مجموع سهمیه مسکن محرومان استان، یک هزار و ۲۰۰ واحد به اعضای کمیته امداد، ۶۰۰ واحد به اعضای بهزیستی و بقیه واحدها نیز به محرومان فاقد مسکن تعلق گرفته است.

وی با اشاره به طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی استان نیز یادآوری می کند: این طرح از سال ۸۴ آغاز شده و از مجموع ۳۰۵ هزار و ۴۰ واحد مسکن روستایی آذربایجان شرقی تاکنون ۱۵۱ هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شده که این تعداد معادل ۴۹ درصد از مسکن روستایی استان است. 

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی می گوید: برنامه این بنیاد تا سال ۱۴۱۰ در این حوزه، بازسازی و بهسازی حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی و به نوعی مقاوم سازی تمام واحدهای کم دوام استان است.

سروری، ادامه می دهد: برنامه جامع کمک به تامین مسکن اقشار کم درآمد ( پرداخت کمک بلاعوض به مشمولین بهزیستی، کمیته امداد، طلاب، ایتام و سایر اقشار ) از سال ۱۳۹۵ تاکنون اجرا شده و برای پنج هزار و ۴۶۴ نفر کمک بلاعوض به میزان ۳۶۸ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مردم چه می گویند؟

محرمعلی خانی از جمله دریافت کنندگان خدمات ساخت خانه محرومان در یکی از روستاهای شهرستان مرند است که خانه کاهگلی اش توسط بسیج سازندگی سپاه عاشورا در تابستان پارسال به طور کامل نوسازی شده است؛ او می گوید: ما برای چندین نسل در داخل خانه کاهلی و خشتی نامطمئنی که از پدربزرگ پدرمان به ما ارث رسیده بود، زندگی کردیم.

خانی اضافه می کند: پارسال با اراده بچه های بسیج سازندگی، نور امید و زندگی در یک خانه تازه به ما تابید و در مدت یک سال گذشته، کیفیت زندگی ما دچار تغییر اساسی شده است؛ واقعیت این است که قبل از این اتفاق کیفیت زندگی مان بسیار پایین بود و با مشکلات زیادی از قبیل ترس از آوار شدن خانه بر سر مان در هر حداثه غیرمترقبه احتمالی، چکه کردن سقف در مواقع بارندگی و ... مواجه بودیم.

خانی که سه پسر و دو دختر دم بخت دارد، تشریح می کند: نوسازی خانه نه تنها زندگی خانوادگی ما را بهتر کرد، بلکه از نظر جایگاه اجتماعی نیز تفاوت زیادی برای ما داشت، به گونه ای که قبل از آن من همیشه نگران بودم که اگر خواستگاری برای دختران مان بیاید یا برای خواستگار پسرانم بروم، با چه رویی از خانواده طرف مقابل در منزل مان پذیرایی خواهیم کرد.

ثریا بیگدلی ۶۷ ساله در یکی از روستاهای ورزقان نیز از دیگر شهروندانی است که به گفته خودش، برخورداری از مزیت های خانه محرومان، سبک زندگی وی و کیفیت آن را به کلی متحول کرده است.

بیگدلی توضیح می دهد: ما برای دهه های متمادی در خانه های خشتی که فاقد کمترین استحکام در برابر حوادثی از قبیل زمین لرزه و سیل بود، زندگی کردیم و من همیشه با خودم فکر می کنم که اگر پدر و پدربزرگ من زندگی در این خانه را به سر برده اند، جز با لطف خدا نبوده است.

وی که صاحب چندین نوه است و همه پسرها و دخترهایش را به خانه بخت فرستاده، اضافه می کند: پس از بازسازی خانه ام با راحتی تمام زندگی می کنم و دیگر نگران اینکه در بوران و کوران زمستان چگونه در و پنجره را محکم کنم که سرما امانم را نبرد، نیستم؛ با نوسازی خانه به سهولت از امکانات زیرساختی مانند، گاز، آب و برق نیز استفاده می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از نوسازی و بازسازی خانه در قالب خانه محرومان فکر می کردید که یک چنین خانه استانداردی دریافت کنید، گفت: نه من، بلکه هیچ یک از دریافت کنندگان این خدمات چنین تصوری نداشته ایم؛ به همین دلیل نیز من ابتدا خیلی مقاومت می کردم چون تصورم این بود که یا از ما در قبال نوسازی خانه پولی خواهند گرفت و یا کار به سامان نخواهد شد و همین خانه خشتی نااستوار را نیز از دست خواهیم داد، اما اکنون که سه سال از آن تاریخ می گذرد، هر روز و شب بانیان این امر خیر و این طرح نیک را دعا می کنم که آخر عمری مرا به راحتی رساندند و سر پیری زندگی را راحت را در این خانه نوساز تجربه می کنم.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تبریز بنياد مسكن انقلاب اسلامی سازمان بسیج سازندگی توسعه روستایی مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز بنياد مسكن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی تبریز بنياد مسكن انقلاب اسلامی سازمان بسیج سازندگی توسعه روستایی مسکن مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی میلیارد تومان مسکن محرومان مناطق محروم کمیته امداد خانه محروم تفاهم نامه واحد مسکن هزار واحد فاقد مسکن آغاز شده ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در این نشست که به منظور بررسی آخرین وضعیت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا برگزار شد گفت: بیش از ۲۳ هزار پروانه کسب کاغذی در آذربجان شرقی الکترونیکی شده که رتبه دهم را بین استان‌های کشور دارد.

بهروزی افزود: بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوز‌های کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت به شناسه الکترونیکی یکتا تبدیل شوند.

وی ادامه داد: کسب و کار‌هایی که شناسه یکتا نداشته باشند بعد از تاریخ یادشده به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می‌شوند و از خدمات دولتی محروم خواهند شد.

 وی یادآور شد: فرایند تبدیل مجوز‌های کاغذی و قدیمی به شناسه یکتا از طریق مراجعه به درگاه ملی مجوز‌ها به آدرس mojavez.ir به راحتی برای صاحبان کسب و کار امکان پذیر است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی همچنین تعداد درخواست‌های صدور مجوز کسب و کار از دستگاه‌های اجرایی استان در درگاه ملی مجوز‌ها را بیش از ۱۳۸ هزار مورد اعلام کرد که از این تعداد بیش از ۸۴ هزار مجوز برای متقاضیان صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • فیلم| عملیات تعقیب و گریز برای کشف محموله‌های قاچاق چوب در آذربایجان‌شرقی
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند