Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@05:57:37 GMT

تیم هسته ای رئیسی؛ یک استراتژی، دو تاکتیک

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۷۷۰۳

تیم هسته ای رئیسی؛ یک استراتژی، دو تاکتیک

در طی این حدودا یکسال سپری شده از مذاکرات دولت جناب رییسی با ترویکای اروپا، آمریکا، چین و روسیه؛ عمدتا برداشت های اشتباه و غیر واقعی از قصد و نیات تیم مذاکره کننده و در کل کلیت نظام صورت گرفته است که شامل عناوین وقت کشی، عدم توافق، سردرگمی، اختلافات درونی و ... می باشد اما همگی این استنباط ها غیر واقعی و بدون توجه به مبانی ایدیولوژیک و استراتژیک نظام و تصمیم  گیرندگان اصلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 جهت تبیین ماهیت روند فعلی باید به این مسأله توجه جدی داشت: در مقطع اخیر  مذاکرات بر خلاف دوران قبل، آمریکا دیگر کدخدای جهان نیست. موارد موید متعددی برای این گزاره وجود دارد به این معنا که کشورها در مقطع کنونی می توانند منافع ملی خود را حتی در صورت تضاد با سیاست های دولت آمریکا پیگیری و کسب کنند البته به شرط یک، انسجام درونی و عدم اختلاف در هیات حاکمه و دوم، بهره برداری از شرایط مناسب اقتصادی، سیاسی و ژیوپلتیک جهانی و منطقه ای برای تحقق آن و سوم، اراده دولت ها و تداوم در مسیر اتخاذ شده.

اینکه دولتی یا کشوری آمریکا را کدخدای جهان تلقی کند پیش از آنکه سیگنالی به دولت آمریکا داده باشد نشانگر وادادگی و عدم اراده جدی برای پیگیری مطلق منافع ملی است. شاید بتوان گفت تفاوت فرد کافر با انسان مومن همان تقید به ذکر کلمه شهادتین باشد یعنی تعلق اراده فرد انسانی در راستای اراده و مشیت الهی. اینکه شما اراده خاصی کرده باشید اما ملزومات نظری آنرا نپذیرفته باشید مشخصا دچار تناقض و انفعال خواهید شد. بنابراین مذاکرات اخیر نیز با فرض کسب کامل منافع ملی مبتنی بر چنین اراده ای می باشد. این دیدگاه تحولی اساسی در ماهیت مذاکرات ایجاد می کند و در کنار ساختار فعلی نظام بین الملل دستاورد جدیدی به بار می آورد.

تا پیش از عملیات روسیه در اوکراین رهیافت اول یعنی کسب بیشترین امتیاز از طریق مذاکره حاکم بود اما بحران بوجود آمده در عرصه جهانی موجب ایجاد امکانات جدید و بهتری برای ایران گردید و از اینرو طرفداران رهیافت کسب بیشترین منافع از طریق توازن قوا در اکثریت قرار گرفتند. براساس دیدگاه طرفداران این رهیافت، دولت آمریکا پس از بحران اوکراین در چندین جبهه دچار مضیقه و مشکل شده است. دولت آمریکا در دوران بایدن آنچنان توانمند نیست که بتواند توامان هم در جبهه روسیه،  هم مسأله تایوان و چین و بویژه هم مسأله هسته‌ای ایران دخالت کند و یا درگیر شود بنابراین می توان از مذاکرات بعنوان یک ابزار جهت رسیدن به آستانه هسته ای استفاده کرد تا بتوان در شرایط برابری قدرت منافع حداکثری ملت ایران را تامین کرد. طبق این برداشت اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند منافع ملی خود را در خلال مذاکرات بدست آورد که از روش تدریجی پیگیری منافع و مزایا استفاده خواهد شد، دیگر نیازی به توازن قدرت نخواهد بود در غیر اینصورت با توجه به ضعف سیاست های راهبردی دولت بایدن بویژه در منطقه خاورمیانه و عدم اتخاذ یک سیاست و رویه واحد در این دولت، می توان توان هسته ای را تا جایی پیش برد که بتوان بیشترین امتیاز و منافع را از طرف غربی به دست آورد.

از اینرو مسأله هسته ای در سیاست خارجی ایران نه امری فی نفسه بلکه مسأله ای لنفسه و در راستای منافع ملی است یعنی هدف اصلی همان کسب امتیازات حداکثری بر مبنای منافع ملی با استفاده از ابزار و اهرم فشار هسته ای و ایجاد موازنه قدرت می باشد. شاید بتوان معنای دقیق میدان در خدمت دیپلماسی را چنین بیان کرد نه آن برداشت ریاکارانه و بدون مبنای ذکر شده در دولت قبل. در نتیجه برخلاف استنباط ها و تفاسیر ناصواب و غیر واقعی از روند مذاکرات و نیات مکنون تیم مذاکره کننده و کلیت نظام، مسأله اصلی کسب بیشترین امتیازات ممکن از جبهه غرب با کمترین آسیب ممکن از طریق مذاکره ولی در حالت ایجاد توازن قوا یعنی برابری قدرت در عرصه بین المللی به جای مذاکره از موضع ضعف و بدون پشتوانه قدرت است. در چنین شرایطی هم حرمت سلاح هسته ای لحاظ می شود و هم به پشتوانه دانش هسته ای می توان در شرایط برابری قدرت و بدون لکنت و واهمه با غرب مذاکره عزتمندانه کرد که اصلی ترین راهبرد مقام معظم رهبری برای سیاست خارجی یک دولت انقلابی مستقل است.

*استاد تمام دانشگاه

منبع: الف

کلیدواژه: دولت آمریکا منافع ملی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۷۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند

به گزارش جماران؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید نمود. 

کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند. 

کنعانی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فیمابین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب نموده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

کنعانی بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفتگوها را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصل حسن نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولتهای ثالث در خصوص این موضوع تصریح نمود.  وی گفت؛ بدون تردید دولتهای ذیربط می‌توانند در پرتو همکاریهای دوستانه و در راستای منافع مشترک، بدور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نایل شوند.

دیگر خبرها

  • سید الحوثی: اسرائیل از تاکتیک های جدیدی برای کشتار ملت فلسطین استفاده می کند
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • کنعانی: مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش مردود است
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • ادعای یک‌جانبه پیرامون میدان آرش در بیانیه‌ای دوجانبه حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم