Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@05:04:20 GMT

چرا طعمه پشه‌ها می‌شوید؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۸۸۲۱

چرا طعمه پشه‌ها می‌شوید؟

فرقی نمی‌کند از حشره‌کش‌های شیمیایی یا الکتریکی استفاده کنید و یا اینکه با لباس آستین بلند بخوابید زیرا پشه‌ها، این حشرات مزاحم و اعصاب‌ خردکن به هر صورت راهی برای گزش شما خواهند یافت.

محققین به تازگی توانسته‌اند سازوکار این حشره در انتخاب هدف‌های انسانی را کشف کنند. به گفته آنها انسان به شکل مداوم در حال متصاعد کردن مخلوطی از بوهای مختلف به همراه گرما و دی‌اکسیدکربن است؛ مواردی که پشه‌ها با استفاده از آنان وعده غذایی بعدی خود را انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اکثر حیوانات هر شکل خاص بو را به واسطه مجموعه مشخصی از نورون‌ها شناسایی می‌کنند، با این وجود پشه‌ها قادرند فعل بو کشیدن را از طریق درگاه‌های عصبی متعدد و مختلفی به انجام برسانند.

به گفته «مگ یانگر»، استادیار زیست‌شناسی در دانشگاه بوستون و یکی از محققان ارشد پژوهش مورد بحث کشف آن‌ها این مورد را شامل می‌شود که پشه‌ها در تفاوتی چشمگیر نسبت به باقی حیوانات هنگام روبه‌رو شدن با یک رایحه، از کدگذاری متفاوتی استفاده می‌کند.

آزمایش انجام شده روی بویایی پشه‌ها

محققان دانشگاه راکفلر نیویورک در آزمایشی که برای درک نحوه بو کشیدن پشه‌ها صورت گرفت، تمامی پروتئین‌های حس‌کننده بوی بدن انسان را از ژنوم پشه‌ها خارج کردند اما در کمال حیرت مشاهده کردند که آنها همچنان به نیش زدن طعمه‌های انسانی می‌پردازند.

دانشمندان در مرحله بعدی گیرنده‌های بو در شاخک‌ پشه‌ها را بررسی کردند که به مواد شیمیایی موجود در محیط متصل است و می‌تواند از طریق نورون‌ها به مغز سیگنال ارسال کنند.

به گفته یانگر، محققان فرض می‌کردند پشه‌ها صرفا از جبر دستگاه بویایی خود پیروی ‌می‌کنند که در آن برای هر نورون تنها یک نوع گیرنده موجود است، با این وجود آنها مشاهده کردند که گیرنده‌های متفاوت در نورون‌های مشابه می‌توانند به بوهای مختلف واکنش نشان دهند.

به عبارت دیگر این امر بدان معناست که از دست دادن یک یا چند گیرنده تاثیری در قابلیت انتخاب طعمه انسانی از سوی این حشرات نخواهد داشت و به گفته دانشمندان این ساختار پشتیبان به عنوان یک مکانیسم بقا تکامل پیدا کرده است.

البته این شکل از فرگشت چندان جای تعجب ندارد زیرا برای مثال پشه گونه Aedes aegypti متخصص گزیدن انسان است و محققان بر این باورند گونه مذکور به خاطر اینکه انسان‌ها همیشه در نزدیکی آب سکونت دارند و تخم‌گذاری این حشرات نیز در آب انجام می‌شود، این چنین تکامل پیدا کرده‌اند؛ امری که باعث ‌شده انسان به غذایی ایده‌آل برای پشه‌ها بدل شود.

محققان همچنین عنوان کرده‌اند که کشف فرایند پشت مغز پشه‌ها در شناسایی اهداف انسانی می‌تواند برای مداخله در رفتار گزش حشرات و کاهش شیوع بیماری‌های منتشر شده توسط پشه‌ها نظیر مالاریا، تب دنگی و تب زرد کارآمد باشد.

به گفته یانگر، با استفاده از این اطلاعات همینطور می‌توان بوی جدیدی را توسعه داد که برای پشه‌ها جذابیت بیشتری نسبت به بوی انسان دارد. همچنین می‌توانیم دفع‌کننده‌هایی را بسازیم که به شکل خاص نورون‌ها و گیرنده‌هایی را هدف قرار دهند که پشه‌ها به واسطه آنان بوی انسان را حس می‌کنند.

در پایان بد نیست به نقل قول دکتر «اولنا ریابینینا» اشاره کنیم که گفته ما از ابتدا می‌دانستیم پشه‌ها به طور خاصی برای گزیدن انسان تکامل یافته‌اند اما تحقیقات جدید با وجود اینکه نشان می‌دهد سیستم بویایی آنها بسیار پیشرفته‌تر و متفاوت‌تر از تصورات ماست، ولی همچنان مقابله با آنها از طریق اطلاعات جدید کنونی بسیار موثرتر از گذشته خواهد بود.

۲۲۷

کد خبر 1665528

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حشرات تابستان تغذیه نورون ها پشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۸۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد

به گزارش Livescience و براساس مقاله منتشرشده در Science Advances، محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آنها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آنها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون‌

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آنها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه