Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@22:38:51 GMT

«شهرک اندیشه» قزوین پس از ۲۰ سال به آبادانی رسید

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۸۸۳۰

«شهرک اندیشه» قزوین پس از ۲۰ سال به آبادانی رسید

ایسنا/قزوین ماجرای اراضی «شهرک اندیشه قزوین» که تبدیل به یک گره کور شده بود در نهایت با مطالبه‌گری عمومی، طرح موضوع توسط رسانه‌ها، دغدغه‌مندی و پیگیری استانداری، شهرداری، مدیرکل راه و شهرسازی عاقبت به‌دست مسئولان وزارتخانه و شورای عالی معماری و شهرسازی حل شد.

به گزارش ایسنا، پس از آب‌رسانی به آبیک این دومین خبری است که کام مردم قزوین را شیرین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باز هم اراده و هم‌سویی مسئولان به نفع مردم رقم خورد تا گره کور ایجاد شده در اراضی شهرک اندیشه با مطالبه‌گری عمومی، طرح موضوع توسط رسانه‌ها، دغدغه‌مندی و پیگیری استانداری، شهرداری، مدیرکل راه و شهرسازی عاقبت به‌دست مسئولان وزارتخانه و شورای عالی معماری و شهرسازی باز شود.

شهرک اندیشه در شرق خط محدوده طرح جامع شهر قزوین و هم‌جوار با نواحی متصل وثوق‌آباد، حسن‌آباد و نجف‌آباد قرار دارد که پس از ۲۱ سال بررسی‌های متعدد، سرانجام در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، به شهر قزوین ملحق شد.

پرونده‌های اندیشه طی ۲ دهه در پیچ و تاب جلسات مدیران و مسئولان لاینحل مانده بود. مشکل از زمانی آغاز شد که شهرک به ۲ قسمت ۲۱.۵ هکتاری و ۱۵ هکتاری تقسیم شد و در حالی که اهالی بخش ۱۵ هکتاری تمامی مجوزهای لازم برای تغییر کاربری زمین‌ها از کشاورزی به مسکونی و تجاری را کسب کرده بودند، اعضای بخش ۲۱/۵ هکتاری در کشاکش دریافت مجوز برای الحاق به بخش اول و دریافت خدمات شهری جهت برپایی سقفی برای خانواده خود بودند.

اندیشه با مدیریت جهادی به ثمر رسید

مهدی رجحانی، معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: برنامه‌ریزی مدبّرانه، پیگیری مستمر و خستگی‌ناپذیر، ناامید نشدن، عزم جدی، جسارت و شجاعت مدیران استان، از مؤلفه‌های توفیق در اندیشه است.

وی عنوان می‌کند: «اندیشه» پیچیده‌ترین مشکل، از جنس مشکلات تعاونی‌ها و اراضی استان بود که به لطف خدا مرتفع شد.

رجحانی خاطرنشان می‌کند: حل شدن مسئله اندیشه نشان داد با عزم جدی می‌توان مشکلات کهنه و چندین ساله را طی چند روز به جریان انداخت و به نتیجه مطلوب رساند. اگر اراده کنیم و همه مدیران استان برای حل مسائل پا به میدان بگذارند، مشکلی باقی نخواهد ماند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قزوین تصریح می‌کند: از حالا تا صدور پروانه برای مردم جهت ساخت‌وساز فاصله کوتاهی مانده است که همت شهرداری را می‌طلبد تا در کوتاه مدت، نقشه تفکیکی را ارائه کند و کار تمام شود. از اینجا دیگر پیچیدگی در کار نیست و کارها بر اساس روال اداری پیش خواهد رفت.

علی هاشمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین ماحصل سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به قزوین را، انجام سند پهنه‌بندی حریم تغییرات خط محدوده طرح جامع شهر قزوین عنوان می‌کند که مصوب سال ۹۷ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در راستای الحاق محدوده موسوم به اندیشه به شهر قزوین است. این مصوبه به استانداری ابلاغ شد تا مراتب طی نامه و نقشه مصوب، جهت سیر مراحل اداری و ابلاغ به شهرداری قزوین انجام شود.

وی عنوان می‌کند: پس از ابلاغ این سند به‌عنوان نقشه الحاقی محدوده اندیشه به شهر قزوین، نقشه طرح تفکیک با لحاظ تأمین سطح و سطوح سرانه‌های خدمات عمومی، باید توسط شهرداری قزوین و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و اداره ثبت اسناد انجام و بعد از تهیه طرح تفکیک مراتب جهت تصویب به کمیسیون ماده پنج ارائه شود.

 آمادگی شهرداری برای اقدامات عمرانی در شهرک اندیشه

مهدی صباغی، شهردار قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، روند حل پرونده شهرک‌اندیشه را اینگونه عنوان می‌کند: محدوده شهرک اندیشه در کارگروه امور زیربنایی مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۱۴ طرح و مورد تصویب قرار گرفت و به تبع آن در شورای برنامه‌ریزی استان مورخ ۱۳۸۹/۳/۲۹ مورد تأیید قرار گرفته و نقشه و دفترچه ضوابط مربوطه طی نامه شماره ۱۲۱۱۶ مورخ ۱۳۸۹/۵/۶ به شهرداری قزوین جهت اجرا ابلاغ شد.

وی می‌گوید: شهرداری قزوین نسبت به عملیات عمرانی و آماده سازی و اجرای عملیات تأسیسات خدمات زیربنایی شامل آب، برق، گاز شهری، احداث بوستان محله‌ای، ایستگاه آتش‌نشانی و همچنین احداث زیرساخت‌های ورزشی اقدام کرد.

شهردار بیان می‌کند: ولیکن به‌هنگام تهیه طرح جامع به‌علت عدم ارائه اطلاعات مناسب و توضیحات لازم، محدوده مورد نظر علی‌رغم اقدامات فوق‌الذکر شهرداری به‌عنوان ناحیه منفصل شهری قلمداد نشد و طی مکاتبات متعدد مسکون ماند.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت با پیگیری‌های شهرداری و استانداری قزوین، موضوع طی بند پنج از صورتجلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۱۳۹۷/۷/۲ مطرح و در آن با الحاق اراضی موسوم به اندیشه به نواحی منفصل حسن‌آباد، نجف‌آباد، وثوق‌آباد صرفاً در حد حقوق مکتسبه قانونی مالکین موافقت شد.

این مسئول می‌گوید: اگرچه که بررسی حقوق مذکور و انطباق با موازین قانونی جاری و تأیید آن بر عهده دبیرخانه کمیسیون طرح تفصیلی قرار گرفت ولیکن با مکاتبات متعدد و پیگیری‌های ویژه توسط شهرداری، ارائه مستندات به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج صورت پذیرفت و همچنین با عنایت به نادیده گرفتن مسیر رودخانه در طرح اولیه، شهرداری قزوین نسبت به بررسی و رفع مشکل، اقدامات لازمه را انجام و تاییدات لازم را نیز از شرکت آب منطقه‌ای جهت ادامه کار اخذ کرد.

وی اظهار می‌کند: سرانجام محدوده مورد نظر توسط حوزه GIS  شهرداری تدقیق و مسیر رودخانه و بسترسازی لازم در آن مشخص شد و پس از تأیید شرکت آب منطقه‌ای به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ارسال شد تا در نهایت با درخواست و پیگیری‌های شهرداری قزوین در استان و همچنین نهاد ریاست جمهوری، موضوع در دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهر قزوین مورخ  ۱۴۰۱/۳/۱۱ مطرح و با موضوع الحاق محدوده موسوم به اندیشه به مساحت ۳۷ هکتار به شهر موافقت شد.

شهردار بیان می‌کند: پس از ابلاغ مصوبه مذکور توسط استانداری، شهرداری طرح تفکیکی را که بر اساس طرح آماده‌سازی حریم و بستر و ساماندهی طرح شبکه دفع آب‌های سطحی در این محدوده انجام داده بود، به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ارسال و با قید فوریت جلسه لازم تشکیل و طرح نهایی به تائید اعضاء خواهد رسید تا پس از طی روال قانونی، به شهرداری ابلاغ و اجرایی شود.

اولین مصوبه شورای ششم، پرونده شهرک اندیشه بود

مهدی مهدیخانی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در چهارم شهریور ۱۴۰۰ طی صورتجلسه‌ای، سرپرست شهرداری وقت مکلف شد تا برای رفع موانع صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرک اندیشه اقدام کند.

وی می‌گوید: این مصوبه در ابتدای شهریور ۱۴۰۰ بعد از گذشت ۲۰ روز از شروع به کار شورای شهر قزوین به شهرداری ابلاغ شد و در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۱۰ متن صورتجلسه برای فرمانداری ارسال شد. اولین مصوبه ششمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین پرونده شهرک اندیشه بود که سالیان سال بدون متولی باقی مانده بود و کار خاصی برای آن صورت نمی‌گرفت.

مهدیخانی تصریح می‌کند: با پیگیری‌های متعدد، در کارگروه زیربنایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تغییر کاربری اراضی شهرک اندیشه اتفاق افتاد. بعد از طی مراحل قانونی پروانه ساختمانی صادر شده و همچنین جهت اخذ دستور شورای حفظ حقوق بیت‌المال، نسبت به طرح دعوی به منظور مطالبه و اخذ حقوق شهری اقدام شد.

وی تشریح می‌کند: مشکل اندیشه در ۲ بخش تعریف شده بود، بخش ۱۵/۵ هکتاری، زمین‌هایی که از ابتدا هم جز شهرک اندیشه محسوب می‌شد و قسمت دوم ۲۱ و نیم هکتاری که به مرور زمان و به جهت سوء مدیریت با خرید و فروش مردم این انتظار ایجاد شده بود که باید خدمات شهری به آن اختصاص یابد و در مجموع شهرک اندیشه را به ۳۷ هکتار رسانده بود.

این عضور شورای شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: اصل مشکل در شهرک اندیشه ۲۱ هکتاری بود که انتظار الحاق را می‌کشید تا توسط مردم به بهره‌برداری برسد. خیلی از این زمین‌ها توسط مردم خرید و فروش شده و بلاتکلیف مانده بود.

وی عنوان کرد: نامه‌ای که در قالب «طرح هادی» قسمت ۲۱ هکتاری را برای الحاق به شهرک اندیشه مشخص کرده بود، متأسفانه به جهات نامعلومی، در بنیاد مسکن مفقود شده و از بین رفته بود.

این مسئول می‌گوید: کارگروه ویژه در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شد و افراد مختلف در آن حضور داشتند و بعد از مصوبه شورای شهر موضوعات مختلفی در آن بررسی شد و اتفاق خوبی که در این میان رقم خورد، از موضوعات نظارتی و قضایی توسط شهرداری، شورای شهر و نهادهای قضایی چشم‌پوشی شد تا مجوزها صادر شده و صورتجلسه ماده ۵ گرفته شود.

وی عنوان می‌کند: در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به قزوین، پیام تأیید به استان قزوین ابلاغ شد که مشکل ۲۱/۵ هکتار حل شده و به شهرک اندیشه ملحق شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قزوین می‌گوید: همکاری بسیاری از سازمان‌ها، دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای حل مشکل مردم اندیشه کاملاً مشهود بود و حتی در سفر ریاست جمهور به استان قزوین هم این موضوع مطرح و با نظر مثبت دکتر رئیسی پیگیری شد.

به گزارش ایسنا، با اراده مسئولان یکی از چندین پروژه نواحی منفصل شهری، ختمِ به‌خیر شد تا به‌زودی حلاوت سکونت در مسکنی قانونی، کام اهالی اندیشه را شیرین کند. اما در این میان مشکلات صاحبان اراضی عظیمیه را هم در گوشه ذهن داریم که سال‌هاست سرمایهٔ خفته آنها دردی از بی‌خانمان بودنشان را حل نمی‌کند. با اراده‌ای که از مسئولان استان قزوین سراغ داریم حل مشکل عظیمیه هم دور از انتظار نیست. شهرک اندیشه نمونه خوبی از اتحاد بین دستگاه‌های متولی، برای احقاق حقوق مردم در قزوین بود که امیدواریم این قطار خدمت‌رسانی تا آبادانی کامل استان قزوین در ریل خود به پیش‌رفته و از حرکت نایستد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قزوين شورای عالی معماری و شهرسازی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهرداری قزوین راه و شهرسازی استان قزوین شهرک اندیشه شورای شهر شهر قزوین ابلاغ شد ۵ هکتاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۸۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری

مسئول امور ارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: همزمان با روز معمار و شروع هفته فرهنگی اصفهان مانور نمایشی شهر فرهنگ با هدف اطلاع رسانی خدمات غیرحضوری و مباحث شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان به عنوان شهر پیشرو در این زمینه در حال اجرا است.


عادل فتوحی نیا  با بیان اینکه از جمله راه‌های آشنایی شهروندان با خدمات قابل ارائه شهری، روی آوردن به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از مردم برای مردم با مشارکت گروه‌های نمایشی است افزود:  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با همکاری و همراهی اداره توسعه فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اقدام به برگزاری فراخوان و اجرای مانور نمایشی (شهر فرهنگ) به منظور ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات غیرحضوری و نقش معماری در هویت شهری کرده است.


او گفت: مانور‌های نمایشی شهر فرهنگ در واقع نقطه اتصال فرهنگ و هنر با معماری و انتقال معانی و فرهنگ سازی از طریق هنر در شهر خواهد بود که به خوبی ارتباط میان دستگاهی مجموعه‌های شهرداری در ارائه و معرفی خدمات به شهروندان محترم را به نمایش می‌گذارد.


مسئول امور ارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: این برنامه تا ۹ اردیبهشت همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در ۴ نقطه از معابر پرتردد شهر از جمله چهارراه شیخ صدوق، چهارراه تختی، چهارراه آپادانا و پل بزرگمهر نزدیک به ۱۵۰ اجرای نمایشی خواهند داشت.



باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • ۵۷ شهرک مسکونی مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان را اخذ کرده‌اند
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • آغاز عملیات اجرایی اولین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی در آذرشهر
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • بهره برداری از توقفگاه خودرو‌های سنگین شهرک دانش، به زودی
  • بهره برداری از پروژه قزوین - الموت در اوایل تابستان امسال
  • پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم