Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین جلسه هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان که پس از ۱۱ سال تشکیل شد، افزود: تشکیل بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی و حمایت از جوانان مستعد و فرهیخته، نتیجه نگاه حکمت‌آمیز رهبر معظم انقلاب بود. امروز موضوع نخبگان و حمایت از آنان دغدغه دولت مردمی است و این نگاه باید در همه ارکان دولت هم حاکم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جمهور با اشاره به ضرورت فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در بخش‌های مختلف کشور، ادامه داد: فعالیت مراکز علمی معتبر و حضور اساتید و شخصیت‌های علمی فرهیخته در این مراکز می‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت استعدادهای جوان باشد. یک دانشجوی نخبه وقتی می‌بیند زمینه تداوم رشد علمی و حرفه‌ای او در کشور فراهم است، ماندن در کشور خود را به رفتن ترجیح می دهد.

حمایت از نخبگان تکلیف دولت و نظام حکمرانی و عین عدالت است
رئیسی توجه به معیشت و رفاه نخبگان را عامل دیگری در راستای حفظ آنان در داخل کشور دانست و تصریح کرد: حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر، به نوعی تکلیف دولت و نظام حکمرانی کشور و عین عدالت است. نباید اجازه دهیم نخبگان کشور بخاطر مشکلات مالی و معیشتی از مسیر علم‌پژوهی و فعالیت‌های دانش‌بنیان خارج شوند.
رئیس جمهور همچنین برلزوم فراگیرتر شدن دایره شناسایی نخبگان تأکید و خاطر نشان کرد: شناسایی نخبگان از مسیر المپیادهای علمی و کنکور یکی از راه‌های جذب نخبگان است. بنیاد ملی نخبگان باید سازوکارهای دیگری هم طراحی کند تا نخبگان در دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، حوزه‌ها، مجامع علمی، سازمان‌ها و دیگر عرصه‌ها نیز شناسایی شوند و مورد حمایت حمایت قرار گیرند.
رئیسی ادامه داد: باید ساز و کاری طراحی شود تا دستگاه‌های مختلف و بویژه سازمان‌های مردم‌نهاد امکان معرفی استعدادهای برتر و افراد نخبه را به بنیاد ملی نخبگان داشته باشند.

ترغیب نخبگان به تحصیل در رشته‌های علوم‌انسانی و پایه از برنامه‌های خوب بنیاد ملی نخبگان است
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، طراحی روندهایی برای ارتقای شرایط بکارگیری نخبگان در دستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در کنار تلاش برای جذب استعدادهای برتر از سوی خود بنیاد ملی نخبگان، به فکر افزایش بهره‌وری دستگاه‌ها از محل بکارگیری نخبگان نیز باشید و برای دستگاه‌ها در جذب و بهره‌گیری شایسته از توان و دانش نخبگان امتیاز تعیین کنید، تا خود آنها نیز انگیزه بیشتری برای ایفای نقش در این زمینه پیدا کنند.

رئیسی بهره‌گیری از نخبگان در ساختار اداره کشور و نیز توجه ویژه برای ترغیب تحصیل نخبگان در رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه را نیز از برنامه‌ها و اقدامات مفید بنیاد ملی نخبگان برشمرد و افزود: تلاش کنید نخبگان برای ورود به بازار کار در حوزه تخصصی خودشان توانمند شوند.

جریان استکباری که روزگاری به منابع ملت‌ها دست‌اندازی می‌کرد، امروز روی جذب نخبگان آنها تمرکز کرده است
رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به سیاست استعماری غارت ثروت کشورها توسط دولتهای مستکبر تاکید کرد: حفظ نخبگان در کشور نیاز به ساز و کارهای عملیاتی دارد. همان جریان استکباری که روزگاری به منابع و ثروت‌های ملت‌های دیگر دست‌اندازی می‌کرد، امروز روی جذب نخبگان و استعدادهای برتر دیگر کشورها تمرکز کرده است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نخبگان صرفا در تهران ساکن نیستند و نباید امکانات و زمینه‌های فعالیت نخبگان صرفا در تهران متمرکز شود، اظهار داشت: در سفرهایی که به استان‌ها داشته‌ام به وفور با نخبگان و استعدادهای نابی مواجه شدم که کارهای بزرگی هم کرده‌اند و ضرورت دارد به شکل شایسته مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به نامگذاری امسال باید تلاش بیشتری برای ورود نخبگان به بازار فعالیت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد و در این راستا از آنان حمایت شود.

از ظرفیت‌های خیرین و موقوفات برای حمایت از نخبگان بهره گرفته شود
رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در تمدن ایرانی – اسلامی و همچنین در دنیا حمایت خیرین از فعالیت‌های علمی و نخبگان امری رایج و مرسوم بوده و هست، تصریح کرد: تلاش کنید از ظرفیت خیرین و موقوفات بهتر و بیشتر برای حمایت از نخبگان بهره بگیرید.

در ابتدای این جلسه ناصری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گزارشی مفصل از عملکرد این بنیاد ارائه کرد و دکتر سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز در سخنانی ضمن تشریح تلاش‌ها و اقدامات این بنیاد به برشمردن بخشی از دستاوردهای آن پرداخت.
وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی تأکید کردند که بنیاد ملی نخبگان با شناسایی و حمایت مؤثر از افراد با استعداد یک جریان نخبگی در کشور ایجاد کرده است.
همچنین در این جلسه اعضا با اشاره به عدم برگزاری جلسه هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان در یازده سال گذشته با حضور رئیس جمهور، از اهتمام آیت‌الله رئیسی به برگزاری این جلسه و شوراهای عالی دیگر بویژه شوراهای عالی علمی و تخصصی کشور قدردانی کردند.

منبع: الف

کلیدواژه: نخبگان و استعدادهای بنیاد ملی نخبگان استعدادهای برتر حمایت از نخبگان رئیس جمهور جذب نخبگان دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۸۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه‌ «وعده صادق» دارای دو بال علم و فناوری بومی و شجاعت و تدبیر در استفاده صحیح از علم و فناوری است، گفت: هر انسان آزاده‌ای که این عملیات را مشاهده کرد، دریافت که ایران توان ساخت تجهیزات دفاعی، پدافندی و آفندی را دارد.

وی ادامه داد: امسال و سال قبل از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مردمی‌سازی اقتصاد به شمار می‌روند.

ایجاد فراجا در بنیاد ملی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص سؤال ایسنا مبنی بر ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا ورود و خروج افراد به کشورشان را رصد می‌کنند، افزود: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و غیره به کشور دو برابر شده است.

وی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج شده و یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود و کشور چین بزرگترین مهاجر فرست دنیا به شمار می‌رود، ولی رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود.

معاون علمی رئیس‌جمهور، وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی  با تاکید بر اینکه مساله کشورها باید رصد شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که از کشور خارج می‌شود، یک سرمایه است؛ ولی ما آمارهای دقیقی از مهاجرت در اختیار نداریم و قصد تصمیم‌گیری‌های کیفی داریم و ابن در حالی است که یکی از اساسی‌ترین پارامترهای تصمیم‌گیری در اختیار بودن عدد و ارقام درست لست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، اضافه کرد: تمام کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که جزء اطلاعات محرمانه است، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام مبنی بر این‌که علم را بیاموزید ولو در چین، گفت: پیامبر اسلام نیز با مهاجرت نخبگان مخالف نبوده است و باید یاد بگیریم، آن کسی که از کشور خارج می‌شود، دشمنی با کشور ندارد.

تعطیلی کسب و کارها

دهقانی‌ فیروزآبادی درخصوص رویکرد معاونت علمی درباره تعطیلی پلتفرم‌ها و کسب و کارها، گفت: ما تاکید کرده‌ایم کسب و کارهایی که تعطیلی آنها منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: ما بر این باوریم که اگر تشخیص داده می‌شود که مدیریت کسب و کارها و فرهنگ حاکم بر آنها مشکل دارند، جریان‌هایی چون بسیج دانشجویی و غیر را حمایت و تقویت کنید تا قضای رقابت ایجاد شود.

هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است؛ اما از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد. 

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند و همچنین با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع‌بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • ماجرای جنجالی شدن اهدای دکترای افتخاری به رئیسی
  • ماجرای اهدای دکترای افتخاری به رئیسی و انتقادی که گاف از آب درآمد!
  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان
  • وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند
  • اسدآباد فردا میزبان اردوی استعدادهای برتر تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال