Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دهه پیش رو، در سال ۲۰۳۳ ناسا و چین تصمیم دارند تا برای نخستین بار در تاریخ، فضانورد به مریخ ارسال کنند. این مسئله، چالش‌های مختلفی از مسائل لجستیکی گرفته تا مسائل فنی از جمله اطمینان یابی از این که آیا این فضانوردان می‌توانند با زباله‌های خود کنار آمده و آیا آن‌ها برای ماه‌ها غذا و آب کافی خواهند داشت، با خود به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یکی از مسائلی که باید بیشتر به آن توجه شود، سلامت و امنیت فضانوردانی است که قرار است ماه‌ها در فضا سفر کرده و بدن آن‌ها در معرض تشعشعات کیهانی و جاذبه کم قرار گیرد. نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که پس از ماه‌ها قرار گرفتن در معرض جاذبه پایین، بدن فضانوردان آیا در پذیرش جاذبه معمول دچار مشکل خواهد شد یا خیر.

برای تعیین این که آیا این نگرانی‌ها به جا هستند یا خیر، تیمی از متخصصان پزشکی فضایی از «دانشگاه ملی استرالیا» مدلی ریاضی را برای پیش بینی این که آیا فضانوردان می‌توانند به شکلی ایمن به مریخ سفر کرده و وظایف خود را به محض رسیدن به این سیاره سرخ انجام دهند یا خیر، ایجاد کردند.

این مدل می‌تواند در کنار تمامی تلاش‌هایی که پیش از پاگذاشتن بشر بر روی مریخ نیاز است انجام شود، بسیار ارزشمند باشد. این کار همچنین می‌تواند برای ارزیابی تاثیر ماموریت‌های کوتاه و بلند مدتی که فضانوردان بسیار فراتر از مدار پایینی زمین در آینده انجام می‌دهند، مفید باشد.

مقاله‌ای که مدل ریاضی این محققان را به همراه نتیجه گیری آن‌ها نمایش می‌دهد، به تازگی در مجله «npj Microgravity» که از سوی دست اندر کاران نشریه نیچر منتشر می‌شود، به انتشار رسیده است.

این تیم تحقیقاتی که به سرپرستی دکتر لکس ون لون (Lex van Loon) از محققان دانشگاه ملی استرالیا به بررسی این مسئله پرداختند، خطرات بالقوه برای ماموریت‌های سفر به مریخ را فراوان اعلام کردند؛ اما مهمترین چالش را زمانی عنوان کردند که فضانورد در حالت ریز گرانش و جاذبه بسیار کم قرار دارد. این مسئله در کنار تشعشعات مخرب کیهانی و خورشیدی، می‌تواند تغییراتی اساسی را در بدن افراد ایجاد کند.

بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که در ایستگاه فضایی بین المللی به انجام رسیده اند، ریزگرانش (جاذبه بسیار اندک و نزدیک به صفر) می‌تواند سبب از دست رفتن تراکم استخوانی و ماهیچه‌ای شده و بر عملکرد اندام ها، دید چشم و توانایی قلب در پمپاژ خون از طریق رگ‌ها و شریان‌ها تاثیر بگذارد.

دکتر لکس ون لون گفت: ما می‌دانیم سفر به مریخ شش الی هفت ماه طول می‌کشد و این مسئله می‌تواند ساختار رگ‌های خونی شما و یا قدرت قلبی شما را به دلیل تجربه بی وزنی که به خاطر نبود جاذبه ایجاد می‌شود، تغییر دهد.

دکتر اما تاکر (Emma Tucker) از پژوهشگران در این تحقیق و از محققان اخترفیزیک نیز گفت: قرارگرفتن زیاد در معرض گرانش صفر، می‌تواند سبب شود تا قلب تنبل شود؛ چرا که دیگر در آن شرایط لازم نیست قلب سخت کار کند تا بر جاذبه غلبه کرده و خون را در سراسر بدن پمپاژ کند.

زمانی که شما بر روی زمین هستید، به دلیل وجود جاذبه، مایعات بدن شما به سمت پایین کشیده می‌شود و به همین دلیل است که برخی افراد در پایان روز احساس می‌کنند پاهایشان شروع به متورم شدن کرده است؛ اما زمانی که شما به فضا می‌روید، جاذبه از بین می‌رود و همین امر نیز سبب می‌شود تا مایعات به بخش بالایی بدن شما آمده و سبب می‌شود تا بدن فریب خورده و تصور کند که آب زیادی در بدن وجود دارد. این مسئله در نهایت منجر به این می‌شود که شما احساس تشنگی نمی‌کنید و آب زیاد نمی‌نوشید و در نهایت بدن شما در فضا دچار کم آبی می‌شود.

هرچه فرد مدت زمان بیشتری در فضا بماند، احتمال بیشتری وجود دارد که زمانی که به زمین بازمی گردد، بدنش دچار آثار مخرب بیشتری شود و سخت‌تر با جاذبه زمین بار دیگر همخوانی پیدا کند.

منبع: ساینس آلرت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سفر به مریخ فضانوردان ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟

ایتنا - آژانس فضایی اروپا عکسی را منتشر کرد که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده و نشان می‌دهد آثار واضحی از پدیده «عنکبوت» در سراسر منطقه قطبی جنوبی مریخ پخش شده است.
حقیقت این است که آن‌ها چیزی نیستند که در تصویر دیده می‌شوند، بلکه این طیف‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که نور خورشید بهاری بر روی لایه‌های دی‌اکسیدکربن رسوب‌شده در ماه‌های تاریک زمستانی می‌افتد.

آژانس فضایی اروپا در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد: نور خورشید باعث می‌شود یخ دی‌اکسیدکربن در پایین لایه به گاز تبدیل شود، که شکل فواره‌های بلند، قبل از اینکه دوباره بیفتد و روی پشت‌بام بنشیند، انباشته شده و به یخ بالایی نفوذ می‌کند.

این باعث ایجاد لکه‌های تاریک با عرض ۴۵ متر تا ۱ کیلومتر می‌شود. همین فرآیند الگوهای متمایز «عنکبوت شکل» را ایجاد می‌کند که در زیر یخ حک شده‌اند.

 
نقاط تاریکی را می‌توان در حومه بخشی از مریخ به نام شهر اینکاها مشاهده کرد. دلیل این نام این است که «شبکه خطی و تقریباً هندسی تپه‌ها» یادآور خرابه‌های اینکاها است.

شهر اینکاها که رسما با نام Angustus Labyrinthus شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۲ میلادی توسط کاوشگر مارینر ۹ ناسا کشف شد.

آژانس می‌گوید: «ما هنوز مطمئن نیستیم که شهر اینکاها دقیقاً چگونه شکل گرفته است. تپه‌های ماسه‌ای ممکن است در طول زمان به سنگ تبدیل شوند. شاید مواد از میان ورقه‌های شکسته سنگ مریخ نفوذ کرده باشند و یا تپه‌ها ممکن است ساختارهای دندانه‌دار مرتبط با یخچال‌های طبیعی باشند.

دیگر خبرها

  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری