Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزنه‌برداری بانوان بعد از افولی نزدیک به تعطیلی، احیا شده و فعالان و دوستداران این رشته را امیدوار کرده است

وزنه‌برداری بانوان بعد از شکل‌گیری جنجالی و واکنش‌های متعدد از سوی طیف‌های مختلف جامعه، دوره افولی را طی کرد.

به گزارش طرفداری، وزنه‌برداری برای دختران ایرانی شاید رؤیایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رشته به دلیل دست و پنجه نرم کردن با پولاد سرد، ورزشی مردانه تلقی می‌شد و البته پوشش و نوع حرکت بدن هنگام بلند کردن وزنه، اعتراض بخش کوچکی از جامعه را حتی در زمان پخش تلویزیونی مسابقات مردان به دنبال داشت!

یکی از بحث‌برانگیزترنی واکنش‌ها را داریوش ارجمند، بازیگر نامدار سینما و تلویزیون داشت؛ او در گفت‌وگویی اعلام کرد: «وزنه زدن زنان باعث افتادگی رحم و از دست دادن قدرت باروری آنها می‌شود. حسین رضازاده ۲۷۷ کیلوگرم وزنه زده و یک خانم باید ۲۵۰ کیلوگرم وزنه بزند تا به جای اینکه بهترین مادر دنیا شود، بهترین وزنه‌بردار جهان شود!»

با این وجود پیگیری‌های دختران و زنان علاقه‌مند به وزنه‌برداری نتیجه داد و این رشته به صورت رسمی در دوران ریاست علی مرادی شکل گرفت. البته گذر زمان مشخص کرد این تصمیم تاریخی صرفاً نمایشی برای مقابله با موج گسترده اعتراضات اهالی این رشته به عملکرد ضعیف رئیس وقت فدراسیون بوده است. مدیریت دیکتاتورمأبانه با چاشنی بی‌توجهی و بی‌اعتنایی، وزنه‌برداری بانوان را به سمت سراشیبی سقوط سوق داد.

از نواب رئیس بی‌ثمر تا پناهندگی استعدادها

انتصاب و تغییر چهارباره نایب‌رئیس بانوان در فدراسیون وزنه‌برداری نیز حکایت از بی‌ثباتی و نبود برنامه مشخص و مدون برای پیشرفت و توسعه این رشته در بخش زنان داشت. ریحانه طریقت، بهار بهرامی و مریم منظمی، مدیرانی بودند که به عنوان نایب‌رئیس بانوان در فدراسیون وزنه‌برداری تحت امر علی مرادی فعالیت کردند. این پست از تیرماه سال 1399 و بعد از کناره‌گیری منظمی تا ششم اردیبهشت‌ماه سال 1401 به حال خود رها شد، تا سرانجام مرادی بعد از نزدیک به دو سال تصمیم گرفت فکری برای وزنه‌برداری بانوان کند. در این تاریخ، زهرا پورامین که سابقه نایب‌رئیسی فدراسیون جودو را نیز داشت به عنوان سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون وزنه‌برداری منصوب شد.

کارنامه ناامیدکننده مرادی در بخش زنان به همین‌جا ختم نشد. در بخش نوظهور وزنه‌برداری بانوان، ناگهان انتشار خبر پناهندگی دو وزنه‌بردار دختر، ورزش ایران را در شوک فرو برد. ابتدا یکتا جمالی، نخستین مدال‌آور زنان ایران در آوردگاه جهانی، پناهنده شد و در ادامه پریسا جهانفکریان، اولین بانوی المپیکی این رشته به او پیوست.

جمالی در رقابت‌های قهرمانی‌های جوانان جهان ۲۰۲۱ در ازبکستان سه نشان برنز کسب کرد و تاریخ‌ساز شد. او اردیبهشت‌ماه سال 1401 در یونان، اردوی تیم ملی را مخفیانه ترک و از آلمان درخواست پناهندگی کرد. جهانفکریان هم پس از همان مسابقات راهی آلمان شد و ادعا کرد در ایران به او اجازه تمرین نمی‌دادند.

احیا بعد از پوست‌اندازی مدیریتی

شوک‌های پیاپی به تن رنجور وزنه‌برداری زنان، این رشته را تا مرز تعطیلی برد و بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان، امیدی به اوج‌گیری نداشتند، ولی کناره‌گیری اجباری علی مرادی از ریاست فدراسیون، وزنه‌برداری بانوان را در ایران احیا کرد. در آخرین روز بهار سال جاری، دیوان عدالت اداری رأی به ابطال انتخابات داد و مرادی رو به شکل قانونی از فدراسیون کنار گذاشت.

حضور سجاد انوشیروانی، قهرمان سابق در کسوت سرپرست در مدت کوتاهی روزهای خوشی را برای وزنه‌برداری رقم زد؛ تا جایی که کاروان وزنه‌برداری ایران، مدال‌آورترین رشته در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی لقب گرفت. پوپک بسامی و الهام حسینی، دو بانوی وزنه‌بردار ایران در قونیه بودند که با مدال‌آوری به نوعی خبر از تولد دوباره وزنه‌برداری بانوان در ایران دادند. حسینی با کسب نخستین مدال طلای تاریخ وزنه‌برداری بانوان به همراه دو برنز و بسامی با سه برنز، امید را به اردوی بانوان وزنه‌بردار بازگرداندند.

حسینی بعد از مسابقات در گفت‌وگویی از برقراری آرامش در اردوها و تلاش فدراسیون برای قراری عدالت جنسیتی صحبت کرد و گفت: «شاید زمانی خیلی‌ها مخالف اعزام ما بودند چون رکوردهایمان بالا نبود و می‌گفتند صبر کنند تا رکوردهایشان در حد مدال باشد، اما به نظرم همین که در مسابقات بودیم تجربه ما بالا رفت و باعث شد با وجود آسیب‌دیدگی، با آرامش بیشتری وزنه بزنم و خدا را شکر که منجر به کسب مدال نیز شد».

کوروش باقری، قهرمان سابق وزنه‌برداری و مدیر کنونی تیم‌های ملی وزنه‌برداری هم صراحتاً اعلام کرد خودباوری و انگیزه دختران وزنه‌بردار سرکوب شده و تلاش می‌کنیم به آنها خودباوری را القا کنیم. او به شایعات حضور نمایشی دختران وزنه‌بردار در قونیه هم اشاره کرد و گفت: «بله، رفتارها در گذشته این بوده است. اکنون در برنامه فدراسیون، برگزاری اردوها و مسابقات قهرمانی کشور و پرداخت حقوق‌ها در دو بخش مردان و زنان، موازی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد نگاه سرپرست فدراسیون به زنان و مردان یکی است».

اخبار داغ 

استقبال درد دار بازیکنان سپاهان از پیام نیازمند و محمد قربانی! + تصاویر میرشاد ماجدی و تکذیب مذاکره با علی دایی برای نیمکت تیم ملی: از اول هم قصد برکناری اسکوچیچ را نداشتیم / فیلم تونی کروس و پاسخ به انتقاد اولی هونس از سبک بازی اش رائول خیمنز در نقش دزد دریایی! / عکس

منبع: طرفداری

کلیدواژه: وزنه برداری بانوان وزنه بردار نایب رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۹۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

کد خبر 6090858 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • ۵۵۰ وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا می‌کنند
  • تالاخادزه ایران کجاست؟
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • استقلال و یاسین سلمانی، بیرانوند و سپاهان!
  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان