Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@13:00:21 GMT

بافت‌هایی که برنامه‌پذیر نیست

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۰۰۰۷

بافت‌هایی که برنامه‌پذیر نیست

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از دلایل ناکارآمدی بافت‌های شهری نبود برنامه دقیق و حساب شده و تسهیلات زیربنایی، نشات گرفته از نحوه و روند شکل‌گیری آنها است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قانونی به نام حریم شهری وجود دارد که براساس آن مشخص می‌شود چه قسمتی از شهر در حریم قرار دارد، مناطق زمانی در قالب حریم قرار می‌گیرد که اتفاقی در این حریم‌ها ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: زمانی که شهرها به سمت توسعه افقی حرکت می‌کند، تأسیسات زیربنایی نیز باید متناسب با آن رشد کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: توصیه کارشناسان و مدیران شهری، حرکت شهرها به سمت توسعه عمودی است؛ در این فرایند اولویت با بافت‌های فرسوده شهر و ساماندهی آنها است. بافت فرسوده بافتی از شهر است که به صورت قانونی شکل گرفته و در گذر زمان از نظر کالبدی دچار فرسودگی شده است.

مؤمنی تصریح کرد: برخلاف بافت فرسوده که به صورت قانونی شکل گرفته و جزئی از بافت مرکزی شهر است، بافت ناکارآمد در حریم شهرها شکل می‌گیرد و به دلیل توسعه افقی شهرها در آینده این نواحی در نهایت به پیکره شهر افزوده می‌شود، هرچند که این روند با طی مراحل قانونی همراه نیست.

وی گفت: یکی از دلایل ناکارآمدی بافت‌های شهری نبود برنامه دقیق و حساب شده و تسهیلات زیربنایی است، املاک واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری سند ندارد و همین امر موجب شده تا برنامه مشخصی در این نواحی از شهر وجود نداشته باشد.

این کارشناس شهرسازی افزود: زمانی که املاک سند قانونی نداشته باشد، امکان تجزیه و تحلیل براساس قانون تفکیک در این بافت‌ها وجود ندارد؛ در صورتی که شکل‌گیری بافت‌های شهری قانون‌مند باشد، امکان برنامه‌ریزی از سوی سازمان‌های شهری وجود دارد و در غیر این‌صورت مدیریت بر این بافت‌ها بسیار دشوار است.

کد خبر 598392

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بافت شهری شهر شهرهای ايران مدیریت شهری شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان بافت فرسوده بافت فرسوده شهر بافت تاریخی فرسوده فرهنگ شهروندی مديريت شهري جديد حریم قانون شهرها شهرداری برنامه ریزی شهری مدیران شهری بافت شهري تسهیلات خدمات شهری پروژه های شهری پروژه هاي عمراني پروژه شهری پروژه شهر احیای بافت فرسوده بافت ناکارآمد شهری حریم شهر حریم شهری توسعه افقی قانون شهرداری خدمات شهروندان تسهیلات زیربنایی املاک شهری حاشیه شهرها محلات حاشيه شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۰۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رسول عطائی ۱۲ اردیبهشت در جلسه بررسی روند اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، با بیان اینکه ابسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری، محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری به صورت ۱۰۰ درصد در سطح استان اجرایی شده است، ظهار کرد: بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۲۲ شهر هدف استان در حال اجراست.

وی ادامه داد: طرح بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۱۰۰ درصد محدوده های بازآفرینی مصوب در ۲۲ شهر هدف  سطح استان اجرایی می شود.

عطائی اضافه کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی در سامانه ستاد ملی ثبت شده است و پروانه ساختمانی برای نوسازی مسکن دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: با این آمار آذربایجان غربی در نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری بیش از ۷۵ درصد از برنامه ۲ ساله را اجرایی کرده است.

وی با اشاره به طرح کلید به کلید اظهار کرد: آذربایجان‌غربی جزو استان‌های پیشرو بوده و در آینده این طرح همراه با اطلاع رسانی عمومی عملیاتی می‌شود.

دیگر خبرها

  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • آزادسازی ۳ هزار مترمربع از حریم قانونی راه در حمیدیه
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده