Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@15:38:48 GMT

تمرکززدایی و توسعه متوازن ثروت یا تحمیل بار مالی

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۰۱۹۹

تمرکززدایی و توسعه متوازن ثروت یا تحمیل بار مالی

استان جدید باید دارای حداقل یک میلیون نفر جمعیت شاغل باشد و مدیران آن نیز نشان داده باشند که توانایی حل مشکلات را دارند. در صورت حل این دو چالش آن وقت است که تشکیل استان جدید می تواند نتایج مد نظر را در بر گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ شاید کسی یادش نباشد چه کسی و چه زمانی اولین بار ایده تقسیم استان کرمان را مطرح کرد ولی این بحث همیشه جز مباحث داغ محافل مختلف استان کرمان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقسیم کرمان به 2 تا 5 استان همواره با استقبال یا مخالفت برخی شهرستان ها همراه بوده است اما براساس قانون و واقعیت ها آیا تشکیل استان های جدید امکان پذیر است؟

جمعیت یک میلیون نفری شرط تشکیل استان جدید

از 31 استان کشور 6 استان شامل ایلام، سمنان، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری زیر یک میلیون نفر جمعیت دارند. که در میان آنها تنها استان سمنان و خراسان جنوبی وسعت زیادی دارد. هر چند بخش زیادی از این استان ها را مانند کرمان کویر تشکیل می دهد.

استان کرمان بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد. که حدود یک سوم از این جمعیت در شهرستان کرمان قرار دارند. به عبارت بهتر هر گونه تقسیم استان کرمان موجب ایجاد استان هایی می شود که زیر 500 هزار نفر جمعیت دارد. یعنی استان های جدید در رده آخر از لحاظ جمعیت کشور خواهند بود.

برای تشکیل استان جدید باید حداقل یک میلیون نفر جمعیت یا حدود 200هزار خانواده ساکن آن استان باشند.

تمرکززدایی و توسعه متوازن ثروت

مهمترین استدلال برای تشکیل استان جدید، وسعت زیاد استان، ناتوانی مدیران برای نظارت بر مدیریت های دور دست و در نتیجه افزایش فقر است.

در سال های گذشته ادارات کل مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و... در جنوب کرمان تشکیل شده است. اما با وجود هزینه های انجام شده میزان بهره وری این تمرکززدایی چندان مناسب نبوده است. به عبارت دیگر اگر هدف از تشکیل استان های جدید توسعه متوازن ثروت باشد تجربه تشکیل ادارات کل جنوبی نشان داده است که این اتفاق نیفتاده است.

تجمعات کارگری به دلیل سو مدیریت معادن و صنایع، رها شدگی محصولات باغی و کشاورزی به دلیل عدم مدیریت منابع، مشکلات راه های روستایی، قاچاق دام از جنوب استان، نبود پزشک متخصص و بیمارستان در اکثر مراکز شهرستان های جنوبی، نبود زیرساخت های فرهنگی و هنری و... همه نشانه هایی روشن از ناکارآمدی ایده ایجاد استان جدید است.

دادن اختیارات اداری و منابع مالی به مدیریت های شهرستانی، پاسخگویی مسئولان به قانون، توسعه زیرساخت های شهرستان ها، کاهش بروکراسی اداری می تواند جایگزین بهتری برای توسعه مناطق مختلف استان باشد.

بار مالی تشکیل استان جدید

برای تشکیل استان جدید نیاز به حداقل 5400 نفر نیروی انسانی فقط در ادارات دولتی است؛ در نتیجه فقط هزینه نیروی انسانی استان جدید سالیانه حداقل 810 میلیارد تومان خواهد بود. علاوه بر آن نهادهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و دادگستری ها نیز نیاز به نیروی انسانی دارند.

هزینه های تغییر ساختار ادارات دولتی (مانند سربرگ ادارات و سردرب ساختمان ها)، ایجاد ساختمان های جدید و تجهیز آنان و... نیز به این مبلغ اضافه خواهد شد.

براساس تجربه تشکیل استان های جدید در گذشته و همچنین چالش های قومی و مذهبی منطقه، ایجاد استان جدید با هر حد و مرز یا مرکز استانی یا هر نامی موجب ایجاد اغتشاشات و بلواهای اجتماعی خواهد شد. در سال های گذشته نیز گروهک های مختلف به دنبال بهانه برای به آشوب کشیدن جنوب کرمان بودند که با هوشیاری مردم خنثی شد.

تنش آبی استان کرمان

خشکسالی های پیاپی و مدیریت نشدن منابع آبی، این مایه حیات را به چالشی برای استان تبدیل کرده است. براساس تحقیقات تشکیل استان جدید و افزایش مراکز تصمیم گیری موجب افزایش تنش های آبی در استان های جدید خواهد شد.

بنابراین براساس قوانین و سیاست های بالادستی، تشکیل استان جدید با ایراد های اساسی روبرو است. دو شاخصه اصلی جمعیت و مدیریت نیز دیگر شاخص های مربوط به تشکیل استان جدید را به چالش کشیده است.

استان جدید باید دارای حداقل یک میلیون نفر جمعیت شاغل باشد و مدیران آن نیز نشان داده باشند که توانایی حل مشکلات را دارند. در صورت حل این دو چالش آن وقت است که تشکیل استان جدید می تواند نتایج مد نظر را در بر گیرد. در غیر این صورت تنها ضایعات آن به نصیب مردم خواهد شد.
   
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: یک میلیون نفر جمعیت تشکیل استان جدید استان های جدید استان جدید استان کرمان خواهد شد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت 

محمدمهدی فداکار در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان در سال ۱۴۰۳ گفت: آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم و عضو ستاد جوانی جمعیت است و سرمایه‌گذاری آموزش و پرورش در این حوزه به اندازه همه دستگاه‌ها می‌تواند موثر واقع شود.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش سهم بسزایی می‌تواند در تبیین اهمیت موضوع فرزندآوری داشته باشد، تغییر باور‌های غلط "فرزند کمتر، زندگی بهتر" تا حد زیادی بر عهده آموزش و پرورش است.

استاندار کرمان اظهار داشت: با هم‌افزایی و همکاری، اقدامات موثری برای جوانی جمعیت و فرزندآوری می‌توان انجام داد، از جمله اعطای کمک هزینه درمان ناباروری برای جوانان که کمک خوبی برای فرزندآوری است.

وی تصریح کرد: در راستای کمک به هزینه‌های درمان ناباروری، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در صندوق امداد ولایت قرار گرفته و به ۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد تا در اختیار خانواده‌ها برای درمان قرار گیرد. 

فداکار، راه‌اندازی اتاق کودک در دستگاه‌های اجرایی و ادارات را موجب امنیت خاطر مادران شاغل و کم شدن دغدغه فکری آنان دانست.

بنا به اعلام مدیر منابع مالی و اداری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، برای انتخاب معلم برتر، از دی ماه پارسال فراخوان داده شده و یک هزار و ۱۵۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۹۴ نفر به مرحله استانی راه یافتند.

در این جلسه گزارشی از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در زمینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • سپاه مقدس‌ترین نهاد و ناموس انقلاب اسلامی است
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت 
  • واکنش نماینده دماوند و فیروزکوه به تشکیل استان تهران شرقی
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان