Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@20:27:08 GMT

درگذشت یک شاعر و نویسنده

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۰۸۱۹

درگذشت یک شاعر و نویسنده

ایسنا نوشت: حسین محمدزاده صدیق، شاعر، نویسنده و مترجم در ۷۷ سالگی درگذشت.

الدار محمدزاده صدیق، فرزند این شاعر، مترجم و مصحح و مدیر مسئول نشریه قلم صدیق با تایید خبر درگذشت پدرش گفت: «پدرم بامداد چهارشنبه، دوم شهریور بعد از مدتی تحمل بیماری به علت سکته قلبی در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.»

به گفته او پیکر محمدزاده صدیق امروز به تبریز منتقل شده و مراسم تشییع و خاکسپاری او از ساعت ۱۲ فردا (پنجشنبه، سوم شهریور ماه) در قطعه نام‌آوران آرامستان وادی رحمت تبریز برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزند صدیق درباره پدرش گفت: «پدرم نویسنده، ادیب، استاد دانشگاه و چهره ماندگار کشور، مترجم رسمی دادگستری بود. او ۳۰۰ عنوان کتاب در کارنامه خود دارد از جمله تصحیح آثار شاعر بزرگ محمد فضولی، ملا علی پناه واقف، عمادالدین نسیمی و مصحح آثار امیر علی شیر نوایی شاعر ایرانی_ازبکستانی بود و به همین دلیل مدال دوستی از رئیس جمهور ازبکستان دریافت کرده بود.»

حسین محمدزاده صدیق (تخلّص دۆزگۆن)، زاده ۱۳۲۴ در تبریز فعال سیاسی، نویسنده و مترجم ایرانی بود.

از کارهای او می‌توان به نشر ترجمه دیوان لغات الترک اثر محمود کاشغری، خلاصه عباسی (خلاصه شده‌ای از سنگلاخ اثر میرزا مهدی استرآبادی)، مجموعه آثار ملا محمد فضولی، مجموعه دیوان‌های شاعران کلاسیک آذربایجان و قارا مجموعه (که محمدزاده صدیق آن را منتسب به شیخ صفی‌الدین اردبیلی می داند) اشاره نمود.

صدیق، دیوان سید روح‌الله خمینی را به صورت منظوم به زبان ترکی ترجمه کرده‌است. همچنین وصیت‌نامه سید روح‌الله خمینی را تحت عنوان «سون سؤز» و نامه به گورباچف، منشور روحانیت و سخنان کوتاه خمینی (قیساسؤزلر) را نیز ترجمه و چاپ نموده و این آثار در هفته‌نامۀ سهند و نیز از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار امام به صورت مستقل چاپ شده است.

تماشاخانه ببینید| گربه ماهی غول‌پیکر چطور مثل تمساح، کبوترها را شکار می‌کند ببینید| فیلم رنگی شده از استانبول در سال ۱۹۰۵ میلادی فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۰۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: این کنگره با موضوع شعر فارسی و در بخش اصلی خلیج همیشه فارس، بخش ویژه بانوان و مادران سرافراز خلیج فارس و بخش آزاد برگزار شد.

علیرضا سیدآبادی افزود: خلق آثار بدیع و ماندگار در موضوعات ملی و عقیدتی، بزرگداشت یاد و نام خلیج همیشه فارس، بیان قدر و منزلت بانوان و مادران پاکدامن مناطق خلیج فارس و تبیین مسئله هویتی خلیج فارس برای ایران اسلامی اهداف این کنگره بود.

 وی تصریح کرد: آیین پایانی ششمین کنگر ه ملی شعر خلیج فارس با حضور جمعی از شاعران سراسر کشور و مسئولان استانی در شهرستان هندیجان، اسکله بحرکان، در خلیج فارس برگزار شد.

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ترجمه و شرح «فصوص الحکم» به قلم علی شالچیان منتشر می‌شود
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی