Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس در قزوین با روند بسیار کندی در حال انجام است، هر چند وقت یک بار اخباری درباره افتتاح این پروژه در قزوین منتشر می‌شود اما در واقع همچنان راه‌اندازی این مکان در هاله‌ای از ابهام است و شاهد عقب‌ماندگی در تکمیل این پروژه نسبت به استان‌های دیگر هستیم؛ به مناسبت هفته دولت برآن شدیم که درخصوص این موضوع مطالباتی از مسئولان در قزوین داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفاع مقدس یادآور ایثارگری و رشادت‌ مردانی است که بی‌ادعا در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافتند و برگ زرینی بر تاریخ پرافتخار ایران اسلامی افزودند. به اذعان بسیاری از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس استان قزوین در آن دوران نقش مؤثری ایفا کرده و در طول دوران جنگ تحمیلی بیش از ۳۰ هزار رزمنده قزوینی در جبهه‌های جنگ حضور داشتند و بیش از ۳۰۰۰ شهید و ۵۰۰۰ جانباز از استان قزوین تقدیم نظام اسلامی شده است.

به گزارش ایسنا، جنگ در دفاع مقدس یک گنج بود و ما باید استخراج این گنج را با راه‌اندازی اماکنی چون باغ موزه دفاع مقدس سرعت ببخشیم تا محلی باشد که فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید به‌ویژه نوجوان و جوانان منتقل شود چراکه اگر ما از سال‌های دفاع مقدس روایتی صریح و شفاف به مخاطل ارائه نکنیم دشمنان این واقعه را وارونه روایت خواهند کرد بنابراین دستگاه‌های مربوطه وظیفه دارند برای جلوگیری از ایجاد انحرافات در تاریخ دفاع مقدس اهتمام جدی داشته باشند، راه‌اندازی باغ‌ موزه دفاع مقدس

طبق گفته‌های امیر سرتیپ بهنام پیری، مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین، در سال ۸۶ زمین زراعی به باغ موزه دفاع مقدس قزوین اختصاص داده‌ شد اما متأسفانه با اتلاف زمان این پروژه سرانجام در سال ۹۶ با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کلنگ‌زنی شد و به دلایلی چون کمبود بودجه، مراحل ساخت مجدد این پروژه از سال ۹۸ آغاز شد و با هزینه پنج میلیاد تومان مراحل اولیه صورت گرفت. پیری در سال ۹۸ چرایی روند کند ساخت باغ موزه دفاع مقدس در قزوین را عدم همکاری مدیران بنیاد مستضعفان و تامین اعتبار عنوان کرده است.

به گزارش ایسنا، از سال ۹۹ شاهد انتشار اخباری با تیتر افتتاح فاز اول پروژه باغ موزه دفاع مقدس در قزوین بودیم اما همچنان افتتاحی صورت نگرفت. در ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در جلسه‌ای تشریح وضعیت اجرای این پروژه عنوان شده که تکمیل پروژه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس از اولویت‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری قزوین است اما اکنون برخی مسئولان فرهنگی شورای شهر از پاسخ درخصوص علت تعویق افتتاح این پروژه سرباز می‌زنند در صورتی که طبق گفته روابط عمومی بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین، پروژه باغ موزه دفاع مقدس در مجموعه شهرداری تعریف شده است و کارفرمای این پروژه شهرداری، پیمانکار مجموعه سازمان همیاری شهرداری و بهره‌بردار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین است.

پیشرفت ۷۰ درصدی ساختمان اداری پروژه

محمد امیری مقدم، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ساخت باغ موزه دفاع مقدس یا مرکز فرهنگی دفاع مقدس قزوین از سنوات گذشته آغاز شده و مکانی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده در ضلع جنوبی شهدای گمنام (تپه نوالشهدا) واقع در بوستان فدک قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: مساحت زمین در نظر گرفته شده بالغ بر ۱۷ هکتار است که در  چندین فاز تعریف شده است؛ فاز اول این مجموعه تحت عنوان ساختمان اداری و گالری‌های سربسته با مساحت نزدیک به ۶۰۰۰ مترمربع است که در این مجموعه شاهد پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین می‌گوید: اگر مشکلی وجود نداشته باشد در نظر داریم که تا شروع هفته دفاع مقدس فاز اول این پروژه که شامل سه طبقه از جمله طبقه همکف، سایت اداری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و گالری نمایشگاهی در طبقه منفی یک است را راه‌اندازی کنیم.

وی بیان می‌کند: مساحت گالری نمایشگاهی این مجموعه حدود ۲۰۰۰ مترمربع است و از طریق این بخش نقش استان قزوین در دفاع مقدس به نمایش گذاشته خواهد شد. طبقه منفی ۲ بخش تأسیسات است و فازهای بعدی مربوط به میادین و هشت وادی محوطه، بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه و مرکز اسناد است.

این مسئول ادامه می‌دهد: در نظر داریم بخش‌هایی نیز برای نوجوانان و جوانان راه اندازی کنیم تا با مشاهده روایت‌گری‌ها از دفاع مقدس با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.

عدم همراهی مسئولین دلیل کندی اجرای پروژه است

امیری مقدم می‌گوید: استان قزوین در راه اندازی باغ موزه دفاع مقدس نسبت به استان‌های دیگرعقب ماندگی‌های نسبی دارد زیرا در استان‌هایی همچون همدان، کرمان و تهران بیش از ۱۰ سال است که باغ موزه دفاع مقدس راه‌اندازی شده است.

وی اذعان می‌کند: در استان قزوین به دلیل عدم همراهی و هماهنگی بین مسئولین و مدیران، عدم تأمین اعتبارات مورد نیاز و موانع و مشکلات هنوز موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از این مجموعه نشده‌ایم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین عنوان می‌کند: البته اخیراً اقدامات خوبی برای راه‌اندازی این مجموعه صورت‌گرفته است و امیدواریم در اسرع وقت و با سرعت بهتر و بیشتری ساخت این مجموعه انجام شود و شاهد افتتاح پروژه باشیم.

نمایندگان مجلس در قزوین به تعهدات خود عمل نکرده‌اند

وی درباره نقش نمایندگان مجلس در اقدامات مربوط به راه‌اندازی باغ موزه دفاع مقدس در قزوین ادامه می‌دهد: در راستای پشتیبانی و حمایت مجموعه نمایندگان از این پروژه چندین جلسه در باغ موزه دفاع مقدس با حضور سردار عراقی و نمایندگان مجلس برگزار کردیم و از نمایندگان درخواست شد که در ایجاد ردیف بودجه برای باغ موزه دفاع مقدس استان اقداماتی داشته باشند و همینطور از منابع در اختیار خودشان به مجموعه کمک کنند که خانم محمدبیگی نسبت به سایر نمایندگان اهتمام و نگاه ویژه‌ای نسبت به این پروژه داشتند.

امیری مقدم می‌گوید: متأسفانه با وجود اینکه برخی از نمایندگان تعهد کردند که در ردیف بودجه و کمیسیون تلفیق برای مجموعه باغ موزه دفاع مقدس اقداماتی را انجام خواهند داد اما فعلاً در این خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته است و امیدواریم که نمایندگان محترم مجلس در استان قزوین اقدامات بهتر و ویژه‌تری را انجام دهند.

تخصیص ۵۰ میلیارد تومان به باغ موزه دفاع مقدس قزوین در سفر رئیسی

در ادامه مهدی رجحانی، معاون عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در سفر ریاست جمهوری اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان به پروژه باغ موزه دفاع مقدس تخصیص یافت اما عمده اعتبارات سفر طی ۲ سال دریافت و صرف پروژه‌ها می‌شود و اکنون این اعتبار دریافت نشده است.

وی اضافه می‌کند: از میزان بودجه تخصیص یافته به این پروژه در سنوات گذشته اطلاع دقیقی ندارم اما اعتبارات کنونی جوابگوی گستردگی پروژه نیست و برای این پروژه منابع مالی بیشتری نیاز است.

رجحانی بیان می‌کند: در سنوات گذشته برای احداث محوطه باغ موزه دفاع مقدس اقدامی صورت نگرفته و بیشتر مبالغ صرفاً برای ساختمان‌سازی استفاده شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: همان‌طور که از نام پروژه پیداست این مکان باید باغ موزه‌ای با محوطه شبیه‌سازی به دفاع مقدس، یادواره شهدا، بازسازی صحنه عملیات‌های جنگی و خاطرات دفاع مقدس باشد.

این مسئول تأکید می‌کند: در تلاش هستیم به مسئولین پروژه مشورت دهیم که منابع را صرف ساخت محوطه کنند تا نصب ادوات و بازسازی شکل گیرد و هویت و رسالت اصلی باغ موزه دفاع مقدس در این پروژه نمایان شود.

وی اضافه می‌کند: تکمیل این پروژه نیازمند استفاده از روش‌های تأمین مالی است و با وجود محدودیت و ضرورت‌ها طبیعتاً فقط منابع دولتی برای تکمیل این پروژه کافی نیست.

راه‌اندازی ساختمان اداری به معنای ساخت باغ موزه نیست

معاون عمرانی استاندار قزوین می‌گوید: با راه‌اندازی ساختمان اداری نمی‌توانیم ادعای ساخت باغ موزه داشته باشیم و برای اینکه این پروژه به شکل مناسب و آبرومندی و در شأن قهرمانان دفاع مقدس ساخته شود باید به مدل‌های تأمین مالی توجه شود تا بهره‌برداری صورت گیرد.

وی درباره میزان پیشرفت فیزیکی ساختمان اداره کل، تصریح می‌کند: مشاور پروژه در مورد میزان پیشرفت ساخت ساختمان اداره کل درصدی اعلام نکرده است اما قسمت اداری این پروژه اکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول ادامه می‌دهد: هفته گذشته در جلسه‌ای با مسئولین کشوری در تهران پیشنهاد دادم که از ظرفیت تأمین مالی برای این پروژه بهره‌برداری شود زیرا منابع دولتی در استان مدیریت‌پذیر نیست و اگر صرفاً منابع دولتی ملاک احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس باشد نمی‌توانیم برنامه دقیقی برای تکمیل ارائه دهیم.

وی درباره میزان اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه، عنوان می‌کند: تأخیر در احداث این پروژه سبب مواجهه با تورم و افزایش قیمت‌ها شده است و این موضوع برآوردهای ریالی را تغییر می‌دهد، بنابراین اعلام رقم دقیق امکان پذیر نیست.

رجحانی در پایان می‌گوید: اگر انتقال ادوات و بازسازی پروژه انجام شود و اهتمام صورت گیرد تا اواخر سال جاری شاهد افتتاح بخش‌هایی از پروژه باغ موزه دفاع مقدس خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، امیدواریم اهتمام جدی برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شود تا شاید پس از این میزان عقب ماندگی در ساخت باغ موزه دفاع مقدس قزوین نسبت به استان‌های دیگر در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قزوين باغ موزه دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس در قزوین پروژه باغ موزه دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس قزوین تکمیل این پروژه استان قزوین ساختمان اداری ساخت باغ موزه دفاع مقدس بهره برداری راه اندازی برای تکمیل اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ مجموعه کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس که تا کنون دو جلد از آن به چاپ رسیده عملیات بیت المقدس و رمضان را روایت کرده است.
از تاسیس سپاه پاسداران در اهواز تا عملیات مختلف و ورود به خاک عراق موضوعاتی است که دراین کتاب به آن پرداخته شده است.
جلد اول این کتاب به خاطرات دوران کودکی تا خرداد ۶۱ و جلد دوم کتاب از تیرماه ۶۱ تا اسفنده سال ۶۴ را روایت می‌کند.
خاطرات سال‌های پایانی جنگ به روایت احمد غلامپور در جلد سوم آن منتشر می‌شود

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان