Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه تهران لازمه تحقق ایران قوی را تمرکز بر توانمندی‌های دانشگاه‌ها دانست و گفت: استقلال مالی و اداری این مجموعه‌ها شرط اصلی تحقق دانشگاه کارآفرین است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با گرامیداشت آغاز هفته دولت و ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، درخصوص شعار دولت سیزدهم با عنوان "دولت مردمی؛ ایران قوی" اظهار داشت: در این شعار محوری قطعاً دانشگاه‌ها به عنوان نماد قدرت کشور تلقی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قوت هر جامعه و کشوری در علم و دانش و عالمان آن کشور است و مردمی بودن دولت نیز وظیفه دانشگاه‌ها را در زمینه قرارگیری این قدرت و قوت در خدمت مردم عزیز سنگین‌تر می‌کند؛ بنابراین باید توان‌مان را طوری متمرکز کنیم که ایران قوی را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در همه کشور‌ها ابزار قدرتمند و حرکت جامعه به سوی کارآمدی تلقی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر با همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، دانشگاه‌ها چالش‌های مختلفی را با سلامت و موفقیت پشت سر گذاشتند که یکی از آن‌ها آموزش حضوری بود که به بهترین شکل دوباره از سر گرفته شد.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت هماهنگی‌ها برای ایجاد آمادگی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، افزود: وظیفه ما برای هر چه روان‌تر آغاز شدن سال تحصیلی جدید و علی رغم همه محدودیت‌ها، بسیار سنگین است که همراهی نهاد‌های تأمین‌کننده منابع مالی و تجهیزاتی در دولت را طلب می‌کند.

وی اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ را فرصتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای آماده شدن کشور برای جهش بزرگ دانست و گفت: در شرایط حاضر، باوجود محدودیت‌ها و تنگناها، دانشگاه می‌تواند با مدیریت کارآمد، جایگاه پیشرو خود را برای جامعه و عرصه‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و عامه مردم نشان دهد.

رییس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ تاکید کرد: وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم باید به سمت استقلال مالی و اداری دانشگاه‌ها گام برداریم. همان گونه که در اجلاسیه قبلی مقرر شد که این موضوع در دستور کار قرار گیرد. رؤسای دانشگاه‌ها در طول این مدت به جریان‌سازی در این زمینه پرداختند و این موضوع را از طریق مذاکرات و نامه‌نگاری‌های مختلف پیگیری کردند که امید است این امر به صورت مطلوب محقق شود.

کاهش تدریجی اتکای دانشگاه به بودجه دولتی نیازمند افزایش اختیارات دانشگاه است

در ادامه این اجلاس، علی مبینی دهکردی، رییس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران گفت: سه تمرکز کانونی در حوزه سرمایه‌گذاری و درآمدزایی دانشگاه‌ها داریم که شامل پایداری منابع مالی دانشگاه‌ها، حفظ کرامت اساتید با نگاه به تکریم علم و عالم و همچنین صادرات محصولات دانش‌بنیان حاصل فکر و عمل نخبگان می‌شود.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه تهران تاکید کرد: نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها را از دولت طلب کنیم؛ بلکه باید رویکرد هزینه‌ای را به رویکرد درآمدی تبدیل کرده و سپس رویکرد درآمدی را به رویکرد سرمایه‌ای تبدیل کنیم.

مبینی دهکردی، این تبدیل رویکرد را مستلزم تغییر جهت در قوانین، مدیریت و قواعد در زمینه نوع نگاه به ورود دانشگاه‌ها در عرصه سرمایه‌گذاری دانست و افزود: بنابراین لازم است از حضور دانشگاه‌ها در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، مانع‌زدایی کنیم. به عنوان نمونه، قانون رفع موانع تولید دانش‌بنیان که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد، ظرفیت بزرگی را به دانشگاه‌ها می‌دهد.

معاون دانشگاه تهران تصریح کرد: اتکای صرف دانشگاه به منابع دولت، مبین این است که دانایی به توانایی تبدیل نشده است. از طرفی نیز کاهش تدریجی اتکای دانشگاه به بودجه دولتی، نیازمند افزایش اختیارات دانشگاه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مقیمی دانشگاه تهران توانمدی رئیس دانشگاه تهران رؤسای دانشگاه ها دانشگاه تهران سرمایه گذاری ایران قوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۱۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برپایی نمایشگاه‌ ایران اکسپو فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، گرچه تعدادی از آنها آمادگی خود را در امر سرمایه‌گذاری در استان اعلام کرده‌اند.

غلامعلی حیدری امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و بازدید از غرفه استان اظهار کرد: حضور در این گونه نمایشگاه‌ها فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌های استان و محصولاتی که در قالب زنجیره ارزش قرار گرفته‌اند، است.

وی افزود: باید محصولات دیگر در زنجیره ارزش قرار گیرند تا از این طریق اشتغال ایجاد شود.

حیدری تاکید کرد: برپایی این نمایشگاه‌ها فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است گرچه تعدادی از آن‌ها آمادگی خود را در امر سرمایه‌گذاری در استان اعلام کرده‌اند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محور نمایشگاه زنجیره‌های ارزش است، بیان کرد: چهارمحال و بختیاری به صورت علمی روی بحث بادام و آبزیان کار کرده است که می‌توان این اقدام را گسترش داد تا در امر صادرات و ایجاد اشتغال موثر واقع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذران ۱۰۳کشور از ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است
  • وحیدی: ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس تعریف شده است
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران