Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@05:40:34 GMT

دغدغه اصلی «ریاضی»، ادبیات بود

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۲۰۵۲

دغدغه اصلی «ریاضی»، ادبیات بود

«حسن ریاضی» شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار آذربایجانی را دلسوز ادبیات این خطه می‌شناسند که برکنار از تعصب و با آگاهی وسیعی که از آن داشت، همواره در راه آموزش و عرضه‌­اش می‌کوشید.

حسن ریاضی (ایلدیریم) در بهمن ۱۳۳۷ در روستای جمال‌آباد سراب به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در شهرهای هریس و مهربان و دبیرستان را در تبریز به پایان برد و سپس در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیلات خود را ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از سال ۱۳۵۴ به‌طور جدی فعالیت‌های ادبی و فرهنگی را در حوزه زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی شروع کرد و از بنیانگذاران انجمن‌های ادبی آذربایجانی در تهران بود. وی علاوه ‌بر سرودن شعر و نوشتن مقالات ادبی-اجتماعی، به ترجمه آثار ادبی جهان نیز مشغول بود.

حسن ایلدیریم در دو دهه پایانی عمر خود سردبیری فصلنامه بین‌المللی آذری و دبیری انجمن ادبی فرهنگی ساهر را برعهده داشت. از آثار چاپ­ شده­ او می‌توان به «آنا دیلی - آیین نگارش و دستور زبان ترکی آذربایجانی» و دو دفتر شعر «یاغیش یوخوسو» (خواب باران) و «گؤزلریمدن آسیلدیم» (از چشم­‌هایم آویزان شدم) و همچنین مجموعه در حال انتشار سه‌جلدی «شناخت‌نامه­ ناظم حکمت» و دیگر مجموعه اشعار، اشاره کرد.

در نخستین سالگرد فقدان این شخصیت چندساحتی، در ادامه چکیده‌­ای از مقالات و یادداشت‌­های بزرگان هنر و فرهنگ این مرز و بوم درباره­ زندگی و آثار او آمده است.

ایلدیریم؛ افتخار ادبیات آذربایجان

شمس لنگرودی شاعر برجسته ایران­‌زمین در یادداشتی درباره آرمان حسن ریاضی این چنین قلم را به رشته تحریر در می‌­آورد: «زندگی دکتر حسن ریاضی، تمام و کمال، جسمی ‌و فکری، در راه سعادت انسان می‌گذشت. او پزشک بود و مثل هر پزشک قسم‌­خورده، حفظ سلامت آدمی‌ وظیفه شغلی­‌اش بود، او ادیب بود و در هیچ ­جا برای حفظ سلامت روان انسان جز در دل خود سوگند نخورده بود و به سوگندش وفادار بود و سوگند بزرگ در جهانی که از روزگار ‌هابیل تا امروز، زمان‌­برترین مشغله آدمی ‌تمرین کشتن یکدیگر است. کم نیستند افکار و آرمان‌هایی که راه‌شان از حذف افکار و آرمان‌ها و انسان‌های دیگر می‌گذرد. در نوشته‌های او از چنین ویرانگری‌های انسان‌مدارانه خبری نیست. او کاروان­سرای متزلزل این جهان را می‌شناخت و به امنیت خاطر خفتگان و بیدارشدگان می‌اندیشید. یادش گرامی‌ و راهش زنده باشد.»

پرویز پرستویی بازیگر و هنرمند میهن­مان نیز که در زمین­‌لرزه­ سال ۹۱ آذربایجان همکاری نزدیکی با زنده‌­یاد حسن ریاضی داشته است در یک نوشتار از ویژگی‌­های مردم­داری او به این شکل یاد می‌کند: «با دکتر حسن ریاضی عزیز از قبل از انقلاب از طریق زنده یاد نقی سیف جمالی ‌آشنا و دوست شدم و از آن زمان با هم رفیق بودیم. از وقوع زلزله آذربایجان «۲۱ مرداد۹۱» رفاقت ما بیشتر شد. مردی بی­‌ریا، بی‌­تکبر، خوش­ سیما و خوش­ برخورد که تمام وقت خود را صرف جمع­‌آوری کمک به زلزله‌زدگان اختصاص داده بود. بی‌­اغراق ‌آشنایی با ایشان برایم باعث افتخار بود، چرا که ایشان فقط یک پزشک متخصص کار بلد نبود، بلکه: ادیب، نویسنده روشنفکر به معنای واقعی کلمه، افتخار ادبیات آذربایجان، شاعر، روزنامه‌نگار و. . . ما در سرزمینمان پزشک خوب کم نداریم درست مثل خود دکتر حسن ریاضی «ایلدیریم»، ولی دکتری که این همه افتخارات در حوزه ادبیات آذربایجان، شعر، روزنامه‌نگاری، دغدغه‌مندی در مسائل اجتماعی و تلاش در راه آزادی داشته باشد، بی‌تردید کم داریم.»

تلاش ریاضی برای فرهنگ و هنر

احمد پوری از نویسندگان و مترجمان جریان­‌ساز و به‌نام نیز در مورد نقش حسن ریاضی در رابطه با نحوه­ آشنایی و غنی­‌سازی زبان مادری و البته تسلطش بر ادبیات ایران و جهان در مقاله­‌ای این چنین یادآور می‌شود: «دیدار نخستم با حسن ریاضی نزدیک ۴۰ سال پیش در خانه دوستی بود که علاقمندان به ادبیات به ویژه ادبیات آذربایجان را دور هم جمع می‌کرد. آن روزها من شیفته­ رسول رضا و نیگار رفیع بیگلی بودم و اشعار ناظم حکمت را همواره در کیفم با خود این سو و آن سو می‌­بردم. حسن ریاضی به نوعی مادر دلسوز ادبیات آذربایجان بود. بدون افراط‌گری و تعصب با آگاهی وسیعی که از آن داشت، آن را تیمار می‌­کرد و همواره در راه آموزش و عرضه‌­اش می‌کوشید. دغدغه­ اصلی حسن، ادبیات بود. ادبیاتی جهانی و بدون مرز. در مرکز آن عشق خردمندانه‌اش به ادبیات زبان ترکی به ویژه ترکی آذربایجانی بود. از هر امکانی برای معرفی و نشر این ادبیات بهره می‌گرفت و کوشندگان این راه را زیر بال خود گرد می‌آورد. هرگز دنبال های و هوی و خودنمایی نبود اما گام‌های محکم و غول‌آسایش را هم نمی‌شد از نظر دور داشت. برایم تحسین­‌برانگیز بود که چگونه بی‌­اعتنا به مزد مادی، در هر حرکتی که بتواند ذره‌ای به زبان آذربایجانی یاری رساند و آن را نشر دهد، از وقت و انرژی و کارش مایه می‌گذاشت. باورم نمی‌شد روزی برای یادبود او و نبودنش باید چیزی بنویسم. حسن عزیز رفت و برای من رفتنش دردناک بود، چرا که هم دوستی با ارزش را از دست دادم و هم یاری را که در ترجمه‌ام از زبان ترکی به کمکم می­‌شتافت.»

کیومرث کیاست طراح و گرافیست مطرح و صاحب ­سبک در مورد فقدان حسن ریاضی در یک دل­نوشته‌ه­ای از حال و احوال خود می‌نویسد: «اول صبح بیست هشتم مرداد هزار و چهارصد، ضربه را خوردم. فاجعه دوران سخت ما تمام‌­شدنی نیست و خبرها همه دردآور است و این خبر زهرآگین دگرگونم می‌کند و پرواز این مهربان‌ترین شاعر و نویسنده و پزشک، مرد نیک روزگار را باور نمی‌کنم. روزها می‌گذرد و زمان برای ما می‌قبولاند که دیگر وجود این عزیز را نخواهیم دید، ولی زمان سخن دیگری هم دارد: فرزانگان از نیستی به هستی می‌رسند و در این هستی زمان خطی دنیای زندگان به دنیای پیچیده‌تری مبدل می‌شود و شاعر در زمان سیر می‌کند و دوباره و چند باره متولد می‌شود. وقتی شاعر خود حضور ندارد شعر و نوشته‌هایش، صدا و تصویرش چند باره ظهور پیدا می‌کند و هنرمند تکرار می‌شود. وقتی از پرواز می‌گوید، از کوه و رود و چشمه و غنچه و گل و بهار، در فضای هنری طنین‌انداز می‌شود.»

سرانجام این چهره فرهنگی کشورمان در ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ بر اثر بیماری کرونا چشم از جهان فروبست.  

*روزنامه‌­نگار و فرزند حسن ریاضی

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ویروس کرونا ، تبریز ، آذربایجان شرقی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ویروس کرونا تبریز آذربایجان شرقی ادبیات آذربایجان حسن ریاضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاقیت و استفاده از روش‌های نوین آموزشی دلیل انتخاب معلم نمونه کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، لیلی شریفیان دبیر ریاضی دبیرستان دخترانه رازی کیش با ۱۹ سال سابقه مشغول به تدریس است.

وی معلمی را از کیش شروع کرده و با ارتباط صمیمی با دانش آموزان و اولیای مدرسه، صبر و گذشت درحوزه معلمی توانست عنوان نمونه را دریافت کند.

بهره گیری از روش‌های نوین آموزش ریاضی، استفاده از دست سازه‌ها در راستای تفهیم هر چه بهتر مفاهیم ریاضی به دانش آموزان نیز از دیگر دلایل انتخاب لیلی شریفیان به عنوان معلم نمونه است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • بحران ادبیات داریم
  • خلاقیت و استفاده از روش‌های نوین آموزشی دلیل انتخاب معلم نمونه کیش
  • معلمی که کلاس درس را به مسجد بُرد
  • برگزاری مجدد آزمون در این شهر
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد