Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:05:02 GMT

رشد ۴۵ درصدی اشتغال دانش‌بنیان طی سال جاری

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۲۱۸۰

رشد ۴۵ درصدی اشتغال دانش‌بنیان طی سال جاری

ایسنا/خراسان رضوی معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمار اشتغال دانش بنیان طی سال جاری نسبت به سال گذشته، رشد ۴۵ درصدی داشته است که  به عقیده بنده پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از جمله بسترهای مطلوب اشتغال‌زایی محسوب می‌شوند.                 

علی خیرالدین امروز ۲ شهریور ماه در افتتاح بزرگترین و اولین پردیس صنایع معدنی کشور و سومین نشست هم‌اندیشی رابطین ادارت با عنوان تانا که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از پتانسیل بخش ‌خصوصی یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان استانی و پارک علم و فناوری خراسان است؛ زیرا دولت به تنهایی نمی‌تواند نیازهای زیرساختی موجود در کشور را برطرف نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا می‌بایست نسبت به بخش خصوصی نگاه ویژه‌تری داشته باشیم و به توسعه نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ صنعتی و دانش‌بنیان بپردازیم.

وی افزود: در بند ت ماده ۶ قانون جهش دانش بنیان، به ظرفیت وزارت علوم و وزارت بهداشت به تاسیس پردیس‌ها اشاره شده است. بخش خصوصی در پردیس‌ها نقش‌آفرینی مطلوبی داشته و به تامین و تاسیس زیرساخت‌ها و امکانات لازم جهت استقرار شرکت‌های دانش بنیان می‌پردازد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری برای پردیس‌ها نقش حاکمیتی دارند در نتیجه باید میان بخش خصوصی و پارک علم و فناوری خراسان رضوی نوعی مشارکت برقرار شود. پارک‌های علم و فناوری قادر به معرفی شرکت‌های دانش بنیان به دستگاه‌های اجرایی هستند تا این شرکت‌ها موفق به استفاده از امتیازهای ویژه از جمله معافیت‌های مالیاتی بشوند.

خیرالدین تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور ۱۸ درصد است. این درحالی است که بخش کشاورزی در حوزه دانش بنیان سهم ۴ درصدی دارد. همچنین مقرر شده بود که سهم شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی طبق نقشه جامع علمی کشور به ۵۰ درصد ارتقاء یابد، اما هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان از شهرک‌های صنعتی حدود یک درصد است. 

وی خاطرنشان کرد: البته که به عقیده بنده پیش‌بینی ارتقاء ۵۰ درصدی سهم شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی عدد گذاری نامطلوبی بوده، زیرا آمار مذکور در کشورهای پیشرفته دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. خوشبختانه طی چند روز گذشته، سهم پیش‌بینی شده شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد اصلاح شده است. 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور حدودا بین ۰.۵ تا ۳ درصد است. این رقم بسیار پایین بوده و ما موظف به حرکت و دستیابی به توسعه در این مسیر هستیم. ایجاد ۱۰ دهکده کشاورزی در کشور از جانب مسئولان ذی‌ربط برنامه ریزی شده بود، که اولین دهکده کشاورزی نیز در خراسان رضوی تشکیل شد.

خیرالدین ادامه داد: طبق قوانین موجود در این حیطه، استانداران مکلف به ایجاد ستاد دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری هستند که خوشبختانه خراسان رضوی در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است. 

وی بیان کرد: احصای نیازهای موجود در خراسان رضوی از ملزوماتی است که مسئولان ذی‌ربط به جد نسبت به آن پیگیر بوده و از طریق سامانه نان {سامانه نظام ایده‌ها و نیازها} به بررسی و موشکافی در راستای استفاده مفید از ظرفیت‌های موجود در این استان می‌پردازد. 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  عنوان کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان همچنین به تحقیق و توسعه نیز اشاره شده است. طبق قانون مذکور، فعالیت‌هایی که شرکت‌ها در راستای تحقیق و توسعه انجام می‌دهند به عنوان اعتبار مالیاتی تلقی می‌شود که از طریق آن می‌توان از معافیت‌های مالیاتی نیز بهره‌مند شد. 

خیرالدین افزود: درحال حاضر ۵۰ پارک علم و فناوری ، ۲۴۶ مرکز رشد و ۷۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد. ۲۰۰۰ شرکت خلاق و ۱۰ هزار استارتاپ نیز طی سال جاری در کشور شروع به کار کرده‌اند. ۴۰۰ هزار شغل دانش بنیان در شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است که این آمار در پارک‌های علم و فناوری حدود ۱۰۴ هزار شغل است. 

وی در ادامه گفت: آمار اشتغال دانش بنیان طی سال جاری نسبت به سال گذشته، رشد ۴۵ درصدی داشته است که  به عقیده بنده پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از جمله بسترهای مطلوب اشتغال‌زایی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی معدن وزارت علوم معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم پارک های علم و فناوری شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری تحقیقات و فناوری شهرک های صنعتی دانش بنیان خراسان رضوی طی سال جاری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۲۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امین‌رضا خالقیان دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ درباره جزئیات برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با رویکرد توجه به شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت، اردیبهشت امسال و با محوریت پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۶۵۰ شرکت داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده اند که رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است. برگزاری رویداد‌های جانبی در این نمایشگاه از جمله رونمایی از دستاورد‌های جدید حوزه سلامت و برگزاری جلسات گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از جمله دلایل اقبال شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه است.

دبیر نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳ درباره حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه هم گفت: تاکنون ۵۰ شرکت خارجی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند. همچنین حضور هیات‌های مختلف خارجی علاوه بر آشنایی آنان با دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی، تسهیل کننده صادرات تجیهزات پزشکی نیز خواهد بود که این موضوع به ارزآوری این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

خالقیان اشاره کرد: در دو دهه گذشته با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانسته ایم از یک کشور واردکننده تجهیزات پزشکی، به صادرکننده این تجهیزات تبدیل شویم، به نحوی که در حال حاضر تجهیزات پزشکی ساخت ایران علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به کشور‌های مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با اشاره به تولید تجیهزات الکترونیک پزشکی، تجیهزات خاص اتاق عمل و وسایل بخش‌های نگهداری ویژه توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: در دوران همه گیری کرونا، تجهیزات پزشکی مورد نیاز از جمله ضدعفونی کننده‌ها و دستگاه‌های تنفسی مانند ونتیلاتور توسط فناوران ایرانی ساخته شد و نیاز داخل کشور را تأمین کرد.

وی افرود: تجهیزات پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند و تجهیزات پزشکی ایرانی با کیفیت بالایی تولید می‌شوند. این موضوع، ایجاد بازار‌های صادراتی را تسهیل کرده است؛ به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از بیمارستان‌های ترکیه با تجیهزات ایرانی تجهیز شده است.

خالقیان در خصوص چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت گفت: جهت دهی حمایت‌های دولتی خصوصاً در موضوع ارز برای واردات مواد اولیه، تعدد تشکل‌های حوزه سلامت و مشکلات تعرفه گذاری از جمله چالش‌های حوزه سلامت است که باید با همکاری دولت و بخش خصوصی، این چالش‌ها مرتفع شود.

وی در پایان افزود: بخش قابل توجهی از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در حوزه سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و بر همین اساس، محوریت برگزاری نمایشگاه ایران هلث از سال ۱۴۰۳ به مدت سه دوره به پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین مرکز تجمع شرکت‌های حوزه سلامت اعطاء شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی (ایران هلث ۱۴۰۳) ۲۹ اردیبهشت تا ۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت