Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گاهی خبرنگارها بیش از ناشران مساله ناشران کپی‌کار را پیگیری می‌کنند، باید ناشران را به شکایت و پیگیری حقوقی مسائل تشویق کرد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایران اکونومیست، نشست صمیمانه معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران چهارشنبه دوم شهریور، با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ظریفیان یگانه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، ایمان شمسایی مشاور امور رسانه‌ای و ارتباطات سازمان بازرسی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، غلامرضا طریقی مشاور مدیرعامل و مدیر فعالیت‌های فرهنگی و اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر در مجموعه شهدای هفتم تیر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یاسر احمدوند در این نشست درباره راه‌اندازی سامانه کتاب در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: مخاطبان و خبرنگارها باید در نظر داشته باشند، معاونت فرهنگی در صدد راه‌اندازی سامانه‌ای برای فروش نیست.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فشارهایی که برابر انتشار محتوا در فضای مجازی وارد می‌شود، توضیح داد: در معاونت فرهنگی هیچ فشاری به سمت خبرنگار وجود ندارد، اگر در موردی اطلاعات نادرست از طرف خبرنگار منتشر شود، خواسته می‌شود تا اطلاعات اصلاح شود. درباره محتوا و جهت‌دهی رسانه‌ای با هیچ فردی مذاکره نداشتم.

وی با بیان اینکه همکاران در وزارتخانه باید سعه صدر بیشتری داشته‌باشند، ادامه داد: همیشه نمی‌توان در دسترس بود اما باید با خبرنگارها ارتباط بیشتری داشت. همچنین برای حمایت از رسانه‌ها باید ارتباط بیشتری با ریاست آن‌ها برقرار کرد، همچنان در همکاری با رسانه برای بهبود وضعیت خبرنگاران آماده هستیم. 

احمدوند درباره توقف ارائه اینترنت خبرنگاری گفت: خبرنگارها اگر هنوز نتوانستند اینترنت خبری دریافت کنند، این مساله را به معاونت خبری اطلاع دهند تا مشکل‌ حل شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره امکان اعطای مجوز به انجمن فرهنگیِ فرد محور گفت: اگر خبرنگارهای کتاب بخواهند انجمن تاسیس کنند، باید بدانند که از حمایت معاونت فرهنگی برخوردار خواهندبود.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی حامی خبرنگارهایی است که متخلفان حوزه کتاب از آن‌ها شکایت می‌کنند، گفت: از ناشران و خبرنگاران خواستیم تا در این مسیر شکایت کنند، تا بتوان این مسائل را به صورت حقوقی پیگیری کرد. همچنین اقدامات معاونت فرهنگی مانند هیات تخلفات و راه‌اندازی نرم‌افزار مشابهت یاب اقداماتی است که برای جلوگیری از تضییع حقوق ناشران انجام می‌شود.

احمدوند درباره ناشران کپی‌کار نیز گفت: گاهی خبرنگارها بیش از ناشران مساله ناشران کپی‌کار را پیگیری می‌کنند، باید ناشران را به شکایت و پیگیری حقوقی مسائل تشویق کرد.

در این نشست ایمان شمسایی هم حمایت خود از راه اندازی انجمن یا صنف خبرنگارهای کتاب یا خبرنگارهای حوزه فرهنگ اعلام کرد.

صنعت نشر در برابر سایر صنایع حوزه فرهنگ، بیشترین تولید را دارد

علی رمضانی نیز با بیان اینکه آنچه خبرنگارها می‌نویسند، تصویر صنعت نشر از بیرون خواهدبود، اظهار کرد: به همین دلیل نیاز است تا خبرنگارها نقاط ضعف و قوت را منعکس کنند. اگر از هر دو طرف تعادل برقرار کنیم، این مساله می‌تواند موجب تعادل در تصویر از صنعت نشر شود. نباید مستمر درباره نقاط ضعف این صنعت بنویسیم. صنعت نشر در برابر سایر صنایع حوزه فرهنگ، بیشترین تولید را دارد. از نظر فعالان این حوزه می‌توان به حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار اهالی قلم، تعداد ناشران فعال، ۷ هزار کتابدار، ویراستار، فعالان حوزه چاپ، افرادی که در کتاب‌فروشی‌ها فعال هستند و... اشاره کرد.

مدیرعامل خانه کتاب فعالیت در صنعت نشر را پر افتخار دانست و ادامه داد: اما این مساله به مخاطب منتقل نشده است، خبرنگار می‌تواند افق این حوزه را توسعه دهد و سوال‌های جدید برای آن پیدا کند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، یاسر احمدوند ، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاسر احمدوند موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران معاونت فرهنگی راه اندازی صنعت نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است

 پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه رسانه ملی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در دو سال گذشته تمام توان رسانه ملی اعم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و معاونت‌های استانی و سیاسی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر دانست و گفت: برنامه‌های مفصل و متعددی از محل برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران به روی آنتن رفت.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در استودیو‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی ضبط و یا به صورت زنده پخش شد. برنامه‌سازان و همکاران عزیز ما توانستند از نمایشگاه کتاب، سرمایه قابل توجهی برای طول سال فراهم کنند تا در خدمت کتاب، فرهنگ کتابخوانی و تقویت این فرهنگ باشیم.

رئیس سازمان صدا و سیما در پایان گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با عزم و جدیت در نمایشگاه حضور خواهیم یافت؛ هر شبکه متناسب با کارکرد خودش به پوشش رسانه‌ای این رویداد بزرگ فرهنگی خواهند پرداخت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید