Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-دو سوم اروپا هم اکنون خشکسالی قابل توجهی را تجربه می‌کند که احتمالا بدترین دوره کم‌آبی از این نوع در 500 سال اخیر است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی، گزارش تازه «رصدخانه جهانی خشکسالی» می‌گوید که 47 درصد قاره در شرایط «هشدار» قرار دارد که به معنی این است که در این مناطق خاک خشک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


17 درصد دیگر هم در حالت احتیاط قرار دارد که به معنی «ظاهر شدن نشانه های فشار» بر پوشش گیاهی است.
این گزارش اخطار می‌دهد که این دوره کم آبی به برداشت محصول و آتشسوزی‌های طبیعی دامن خواهد زد و ممکن است در برخی از بخش‌های جنوبی اروپا تا چند ماه دیگر ادامه پیدا کند.
در مقایسه با میانگین پنج سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود برداشت ذرت در اتحادیه اروپا 16 درصد، سویا 15 درصد و دانه آفتابگردان 12 درصد افت کند.
«رصدخانه خشکسالی» بخشی از بازوی تحقیقی کمیسیون اروپایی است. این کمیسیون در واکنش به گزارش این گروه هشدار داد که داده‌های اولیه حاکیست که «همچنان به نظر می‌رسد خشکسالی جاری، بدترین در حداقل 500 سال اخیر باشد.»
ماریا گابریل کمیسر تحقیقاتی این گروه گفت موج گرمای جاری و کمبود آب «در سراسر اتحادیه اروپا باعث فشار بی‌سابقه بر سطح آب شده است.»
او افزود:«درحال حاضر شاهد فصل آتشسوزی خیلی بدتری از حالت عادی و تاثیر شدید آب و هوا بر تولید محصول هستیم. تغییر اقلیم بدون شک هر سال محسوس‌تر می‌شود.»
این گزارش هشدار می‌دهد که تقریبا همه رودهای اروپا به درجاتی خشک شده‌اند.

کشورهایی که با گرمای شدید مواجه هستند
این گزارش اخطار می دهد که وضعیت در شماری از کشورها از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، لوگزامبورگ، رومانی، مجارستان، شمال صربستان، مولداوی، ایرلند و بریتانیا درحال وخیم‌تر شدن است.
درحال حاضر بخش‌های بزرگ دیگری در جهان از جمله غرب آمریکا، جنوب غربی چین و شمال شرق آفریقا هم خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کنند.
در مرز سوئیس و فرانسه، دریاچه «برنتس» که 12 هزار سال از عمر آن می‌گذرد و 18 متر عمق دارد، تقریبا بطور کامل خشک شده و تنها باریکۀ آبی از آن باقی مانده و بستر آن را گیاهان سبز پوشانده است.
گرمای شدید هوا نه تنها سطح آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را کاهش داده، بلکه گرم شدن آب باعث شده که در کشورهایی همچون فرانسه و ایتالیا نتوان از این آب برای تامین انرژی نیروگاه‌های برق آبی یا خنک کردن نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده کرد.
افت سطح آب نگرانی‌های تجاری نیز به همراه داشته است زیرا اکنون دیگر در بخش‌هایی از رودخانه راین، کشتی‌های باری قادر به حرکت و ترانزیت کالا یا محموله‌های ذغال سنگ نیستند.
گرمای شدید و افت قابل توجه سطح آب در بسیاری از رودخانه‌های این اتحادیه حتی باعث شده است که بقایای شماری از کشتی‌های غرق‌شده، ساختمان‌ها یا مهمات منفجر نشدۀ دوران جنگ جهانی دوم که در اعماق این آبراهه‌ها دفن شده بودند، آشکار شوند.

 خسارت بخش کشاورزی
پیش‌بینی می‌شود که امسال کشاورزان نیز آسیب زیادی ببیند و بر همین اساس یوهانس باهرکه، سخنگوی کمیسیون اروپا نسبت به تاثیر منفی «شرایط آب و هوایی فوق‌العاده گرم و خشک» در بخش‌های وسیعی از اروپا بر برداشت محصولات تابستانی، ابراز نگرانی کرده است.
گزارش‌های اولیه از خسارات وارد شده به بخش‌های کشاورزی حاکی از آن است که امسال در سطح اتحادیه اروپا میزان برداشت ذرت 8.6 درصد، آفتابگردان 5.5 درصد و سویا 9.6 درصد کمتر از برداشت معمول در سال‌های گذشته بوده است. پیش‌بینی می‌شود که درمجموع نیز برداشت محصول ذرت 16 درصد و سویا و آفتابگردان به ترتیب 15 و 12 درصد کمتر از میانگین پنج سال گذشته باشد.
یوهانس باهرکه با استناد به این گزارش اعلام کرد: «این احتمالاً بدترین خشکسالی اروپا در چند قرن اخیر است... بر اساس یافته‌های دانشمندان، امسال در منطقۀ غربی مدیترانه تا ماه نوامبر هوا همچنان گرمتر و خشک‌تر از حد معمول باقی خواهد ماند و به نظر می‌رسد خشکسالی کنونی بدترین خشکسالی در دست‌کم 500 سال گذشته باشد.»
دانشمندان می‌گویند اگرچه بارندگی‌های اخیر احتمالا به کاهش شرایط خشکسالی در برخی مناطق کمک می‌کند، اما از آنجا که این بارندگی‌ها در بسیاری از مناطق با طوفان همراه بوده، خسارات دیگری را به بار آورده است.
به غیر از تاثیر روشن آن بر قایقرانی، خشک شدن رودها بر تولید انرژی که از پیش در وضعیت بحرانی بوده اثر می‌گذارد. به گزارش این گروه تولید نیروی برق آبی 20 درصد افت کرده است.
این گزارش می‌گوید که «خشکسالی شدیدی» در بسیاری نقاط برای یک سال ادامه داشته، اما «از اوایل ماه اوت گسترش یافته و بدتر شده است.» انتظار می‌رود که این وضعیت حداقل تا ماه نوامبر امسال در طول سواحل اروپایی مدیترانه ادامه یابد.




 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اروپا گرما خشکسالی سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیر جهاد کشاورزی اردستان، عملکرد برداشت گل محمدی را از باغ‌های این شهرستان ۳ تن در هر هکتار برشمرد و پیش بینی کرد امسال ۱۴۰ تن گل محمدی از باغ‌های این شهرستان برداشت شود که ۴۰ درصد بیشتر از برداشت پارسال است.
محمد امینی با بیان اینکه در راستای تغییر الگوی کشت و کمبود منابع آبی افزایش وسعت زیر کشت محصولاتی که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارند در دستور کار جهاد کشاورزی اردستان اس، افزود: ترویج و افزایش کشت گل محمدی از گام‌های مثبت برداشت شده در این زمینه است که در این راستا ۸ درصد افزایش وسعت زیر کشت باغ‌های گل محمدی را شاهد بودیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مدیر جهاد کشاورزی اردستان، شرکت‌های دانش بنیان را حامی کشاورزان اردستانی در تولید گل محمدی دانست و افزود: در این زمینه کشاورزانی که از مشاوره شرکت‌های دانش بنیان استفاده کردند علاوه بر حذف سموم شاهد افزایش ۲۵ درصدی تولید نیز بوده اند.
امینی، ۱۰ درصد از باغ‌های گل محمدی اردستان را مجهز به سامانه نوین آبیاری دانست و گفت: اجرای روش‌های نوین آبیاری علاوه بر صرفه جویی ۶۵ درصدی در مصرف آب بطور میانگین باعث افزایش ۳۰ درصدی تولید گل نیز شده است.
وی گفت: گل‌های محمدی برداشت شده روزانه برای فرآوری به کارگاه‌های گلاب گیری منتقل می‌شود ودر حال حاضر ۱۰ کارگاه گلاب گیری در شهرستان اردستان مشغول به فعالیت است.

دیگر خبرها

  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • (ویدئو) ساکنان تالاب‌های افسانه‌ای عراق از خشکسالی می‌ترسند
  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود