Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@06:51:45 GMT

۷۰۰ هزار کارگاه غیررسمی در کشور فعالیت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۳۴۳۱

۷۰۰ هزار کارگاه غیررسمی در کشور فعالیت می‌کنند

مدیرکل بازرسی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: از ۲ میلیون کارگاه موجود در کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه رسمی و دارای پروانه و ۷۰۰ هزار کارگاه هم غیررسمی هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، احمدرضا پرنده بعدازظهر امروز در بازدید از یکی از کارخانجات تولید دارو در استان قزوین اظهار داشت: در کل کشور 2 میلیون کارگاه و مرکز اشتغال‌زایی داریم که از این 2 میلیون کارگاه یک میلیون و 300 هزار کارگاه رسمی و دارای پروانه و 700 هزار کارگاه هم به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی جمعیت افراد مشمول قانون کار در کشور را 15 میلیون نفر بیان کرد و گفت: حدود 800 بازرس وزارت کار در 31 استان کشور وضعیت اجرای قانون کار را در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مختلف رصد می‌کنند و البته اعتقاد داریم این جمعیت خیلی‌کم است و باید از ظرفیت نهادهای مردمی مانند بسیج کارگری برای نظارت بر حسن اجرای قانون کار استفاده کنیم.

پرنده با تأکید بر لزوم اجرای دقیق ماده 93 قانون کار اضافه کرد: موضوع این قانون تشکیل کمیته‌های ایمنی و بهداشت کار است و تا امروز 20 هزار کمیته ایمنی در سطح کلیه کارگاه‌ها اعم از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی تشکیل شده است، اما تا امروز میزان کارآیی و کارآمدی آنها به شکل دقیق پایش نشده است که اجرای این مهم در دستور اداره‌کل بازرسی وزارت کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای ایجاد پویایی در این حوزه بنا داریم جشنواره کمیته‌های برتر ایمنی و بهداشت کار را در سطح ملی برگزار کنیم تا با انتخاب و تجلیل از کمیته‌های موفق در این حوزه انگیزه برای رشد شاخص‌های ایمنی و بهداشت کاری افزایش پیدا کند.

مدیرکل بازرسی وزارت کار با بیان اینکه اگر کمیته‌های ایمنی به وظایف خود عمل کنند، جلوی حوادث دلخراش گرفته می‌شود، تصریح کرد: وظیفه اصلی این کمیته‌ها این است که خطرات احتمال محیط کار را شناسایی کرده و از کارفرما یا مدیر واحد تولیدی یا اقتصادی بخواهند که این خطرات را برطرف کند. بنابراین این کمیته‌ها اختیارات حقوقی دارند.

زنده‌زنده سوختن یک مرد در آتش‌سوزی کارگاه ذوب قیر اسلامشهرافتتاح 1400 پروژه محرومیت‌زدایی در استان فارس/ 62 کارگاه اشتغال راه‌اندازی شد100000 مربی فنی‌وحرفه‌ای نیاز کشور است/ اختصاص 2000 میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای

پرنده افزود: هیچ کارفرمایی حق ندارد که کارگر خود را مجبور به انجام فعالیت‌های خطرناک و ناایمن کند و در این صورت کمیته‌های ایمنی مکلف شدند که چنین رفتارهایی را به واحدهای بازرسی ادارات کار گزارش دهند. در ضمن کمیته‌های ایمنی نماینده مستقیم بخش بازرسی وزارت‌خانه هستند و برخورد کارفرمایان با آنها پیگرد قانونی جدی به همراه دارد.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین وزارت کار استانداری قزوین وزارت کار کمیته های ایمنی بازرسی وزارت هزار کارگاه وزارت کار قانون کار کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اظهار کرد: مجوز ایجاد پنج کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های نقاشی سفال زیر لعابدار، حصیربافی، زیورآلات سنتی، نقاشی سفال و خراطی چوب برای فعالیت صنعتگران علاقه‌مند به این رشته‌ها در شهرستان آبدانان صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۱ کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در این شهرستان فعالیت دارند، عنوان کرد: مجوز تأسیس کارگاهی مجوزی است که برای راه‌اندازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید، اشتغال، توسعه و تکمیل ظرفیت‌های موجود در یک رشته مصوب صنایع‌دستی صادر می‌شود و بیانگر پیش‌بینی ظرفیت و نوع تولید محصولات است.

وی تصریح کرد: صنایع‌دستی جزو مشاغلی است که از مزایای آن می‌توان تجهیزات ارزان، سهولت دسترسی، بازار فروش و آموزش سریع آن را نام برد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • مانور ایمنی کارگاه‌های پرخطر در ایلام
  • استان‌ها در ۶۲ رشته طرح زنجیره‌های ارزش راهبردی فعالیت دارند
  • شناسایی ۶۵۰ کارگاه پرخطر در قزوین
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان